Jump to content

Featured Replies

comment_26113

Har plockat ur motorn, ska byta kam och fräschas upp allmänt. Men nu undrar jag hur fan man får av vevaxeldämparen?

comment_26114

Gå in på www.race-shop.com och gå till verktyg. där finns en avdragare som kallas kråkfotsavdragare. kostar inte mer än 198:- eller nåt. kostar 600:- om man går till Ad-center eller mekonomen eller liknande.

har precis bytt kamkedja och den funkade alldeles utmärkt att dra av svängningsdämparen med.

du lossar bara den stora bulten i mitten och tar bort brickan som ligger innanför. sen skruvar du tebax bulten utan brickan och sätter sedan på avdragaren.

comment_26115

Ok, tack för det snabba svaret! :)

Men.. Hur får jag loss bulten? Man drar ju runt motorn bara..

Edit: Är det lönt att byta ut den kanske mot en ny?

comment_26119

Det får undersökas, har en tryckluft maskin, men den pallar ju inte ens med att dra muttrar på fälgarna så.. hehe

comment_26120
Sätt emellan något, tex kofot vid startkransen.Du kan behöva hjälp av någon som håller emot med kofoten! Ta sedan ett långt spärrskaft och försök att med ett ryck få den att lossa, det brukar gå fint!

Ok, får prova detta imorgon :)

comment_26185

Har provat det, men maskinen är för klen.. Men, billig pryl så det förvånar mig inte!

Är det nödvändigt att byta ut svängdämparen? Det verkar ju vara original som är från 69, men det kanske inte spelar någon roll?

Mvh

comment_26189

Om inte gummit mellan skivorna är helkass så det har separerat, utan den känns tight o fin så skall den inte behöva bytas.Möjligtvis om man är värstingtrimmare som vill ha på en lättare för snärtigare gasrespons.

Nu när du ändå lyft ur motorn skulle jag definitivt ta av den och passa på och byta främre vevaxeltätningen också, för att slippa byta den i ett senare skede.

comment_26212

Ok, tycker nog att dämparen ser ok ut, ska väl fräschas till lite bara :)

Fick iaf av den, fick värma ett tag med varmluftpistol och sen på med kråkfoten och krångla lite.. Men det gick!

Kamkedjan var riktigt slapp, så det var nog läge att byta den :)

comment_26213

Såg inläggen om klen muter maskin, väldigt iriterande när man inte får loss mutrarna! Tänkte tipsa om bra och starka maskiner.

http://www.irtools.com/

Model 2130 lossar 814nm, fungerar fantastikt bra, även med liten kompressor.

Kostar ju en del men ändå inte helt katastrof dyr.

Vill man ha något ännu mer flasigt, Model 2135 950nm, dock betydligt dyrare.

Har själv 2130 och väldigt nöjd, liten och smidig också när man ska lossa bultar i ljulupphängningen där det kan vara trångt.

Svängningsavdragare lät en kompis svarav en för några år sen när jag inte fick loss en som satt som bara den, då svarava han den i 5 centimeter tjock stål med fin fin gängad stång i mitten som man trycker mot vevaxeln med sen gjorde vi bult håll för att kunna bulta fast den med genomgående bultar i svängdämparen. Blev overhört stark hela svängdämaren svikta utårt innan den lossa trots att vi bulta i alla håll intil mitten, ta för säkerhetskull rostfria bultar för extra hållbarhet. Rekomenderar en sån, för att slippa bökande och agresioner i garaget, lyssna lite med en smides firma så fixar dom nog det till er.

Mvh

MrV8

comment_26220

Det otrevliga är att kedjan slackar ganska fort,sedan håller den det slacket ett bra tag ,innan det blir för mycket.

Men vet att man pratat om att kedjan ska bytas var 5000 mil ungefär på Ford.

Om bara kamkedjan bytts ,så märker man en otrolig respons på motorn, när den är igång igen,den känns mycket rappare.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...