PC cmc1834 March 20, 2006 Report March 20, 2006 Hej, är lite konfunderad över vilken olja jag skall hälla på min nyrenoverade C4.När jag läser lite olika inlägg om vad som gäller, så är det vissa som avråder från att hälla på Dexron utan att det endast skall vara Typ F.Men, när jag pratade med han som renoverat min C4, så säger han ungefär så här:"När det gäller nyrenoverade lådor av äldre typ som skulle ha Typ F olja så går det med Dexron, för att nuförtiden så är det annat material (samma som i moderna lådor) i lammeler och band som gör att de fungerar med denna "slirigare" oljan. Förr så var det asbest i lammeler mm som inte klarade Dexron olja. Därför kan man köra på en modernare olja."Så, vilken olja skall jag hälla på min nyrenoverade C4 egentligen, jag vill nog gärna tro på hans förklaring då den låter väldigt trolig.Är det någon som kan råda mig?Paul Citera
ht67 cmc 1502 March 20, 2006 Report March 20, 2006 Jag skulle inte ha i nåt annat än ATF typ F/G. (Ford M2C) Jag har en nyrenoverad FMX låda och den funkar perfekt med den olja som man ska ha i.Varför skulle man ens vilja chansa med en nyrenoverad låda? Exempel...Shell - Donax TF. Preem - Texamatic 9330. OK/Q8 - Auto 16. Statoil - Transway G V8 verstäder mm. - "76" typ "F". Citera
robert1970 May 14, 2006 Report May 14, 2006 Jag kan intyga själv att TYP-F är att föredra då kommer lådan gå kanon, har provat dextronIII men fick fenomenet att lådan med tiden började slira. Citera
Freddy berg May 14, 2006 Report May 14, 2006 fick imin C4 renoverad förra veckan. och frågade killen som renoverade den och han sa att det måste va typ F oljan går inte med dextron. Det har inget med matrialet i lådan att göra. han visade mig varför och det ska tydligen ha med en o-ring att göra denna o-ringen håller inte tätt på dextron oljan effter som att den är tunnare än typf oljan och då börjar lådan slira. gm:s lådor har en packbox istället för o-ringen och den håller tätt för den tunnare dextron oljan. så använd typ F oljan !! Citera
Recommended Posts