Jump to content

Räkna fram kompressionen?


MrTurbo_1645

Recommended Posts

Jag bygger ju på en 351w och har knåpat ihop lite olika godsaker i motorn. Men undrar nu hur jag får fram vad för kompression det blir. Vet att förbränningsrummen är 60cc (+/- nån cc) men hur vet jag vad bottendelen ger?

Använt mig av flattopkolvar från KB, men deckhöjden gör väl skillnad på kompen med vad?

Och som bonus kan jag ju fråga vad som rekomenderas i komp och vad ni kör med också...

Link to comment
Share on other sites

Jag har Federal Mogul kolvar med Edelbrocks Performer RPM (60 cc) toppar på min 351W. 9,7:1.

Men du gillar väl att överladda? :) Funderar du på kompressor så bör man väl ha lite lägre komp?

Jag tror det anges när man köper kolvarna vilken komp det blir. Med 60 cc och flat top på 6.5 cc så får du enligt KB, 10.8:1.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom man numera mest kör med höglyftande rullkammar så behöver man inte lika mycket komp som förr,enligt en motorbyggare jag pratat med..

,kring 9,5:1 räknar man med ska räcka,och då klara man även något sämre besinkvalitet som vissa "miljövurmare"hotat med.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

Blir inget överladd på denna motor, det får bli senare, då helst på en 5,0 iofs.

Om det stämmer med 10,8 så känns det relativt "lagom" på något sätt då jag kommer köra med originalkolvar till att börja med, kan bli nån rullhistoria senare men fortfarande rätt snälla grejer. Satsar inte på några värstinggrejer så utan en relatvit normal (vad är normalt?), småtrimmad motor. Hoppas landa runt 300hkr, kan d va realistiskt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...