JockeH April 18, 2006 Report Share April 18, 2006 Hej mustangvänner, det läcker in lite glykolvatten ner på passagerarsidans gummimatta i min 65'a. Problemet uppstod när jag körde igång fläkten igår, har inte haft problemet tidigare. Det handlar troligtvis om ngt läckage från värmepaketet, men jag har ingen aning om vad som hänt där inne. Någon som vet vad som troligtvis felar? Någon som har en överblicklig skiss på värmesystemet som visar dess olika delar och vad jag bör kontrollera först? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst April 18, 2006 Report Share April 18, 2006 Första och enklaste du kan göra är att kolla så att alla slangklämmor verkligen är dragna, om du inte gjort det. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo April 18, 2006 Report Share April 18, 2006 Det sitter väl en kran på värmeslangen i paketet som också kan läka,eljest är det bara att bita ihop och byta.Det går ju att renovera värmepaketet,men till mustangen för typ Hansen Racing och Norrlands Custom värmepaket,och till humana priser..Men ibland går det liksom tills sig när man kört ett par dagar..har du nyss fyllt på kylsystemet med ny kylarvästska,kan det bli tillfälliga läckage i kopplingar o dyl.Vet att sysem som körts på rent vatten och varit helt täta ,kan läka som såll med glykol. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle cmc 375 April 18, 2006 Report Share April 18, 2006 HejDet finns ingen kran på dom värmepaketen. Det är inte så svårt att ta bort hela värmekammaren för att konstatera var felet ligger, vill du köra bilen under tiden är det ju bara att koppla förbi hela paketet. I den Svenska våren behövs väl ingen värme Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grants April 18, 2006 Report Share April 18, 2006 kolla lödningen i rören som går in i paketet, har själv haft sprickor där. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
steef April 19, 2006 Report Share April 19, 2006 Jag monterade bort hela värmepaketet från min -66à HT och det var en av dom 2 slangarna som går in i själva värmeelementet som var trasig.... bytta slangstumpen och sedan var det tätt igen.1. Monterade bort dom 2 slangarna från "torpedväggens infästning".2. Skruvade loss 4 skruvar från fläktmotorn i motorutrymmet samt tog bort strömkablarna.3. Tog bort "hattarna/låsningen" på 3 st vajerreglage samt lyfte av dom från "spjällaxlarna".4. Monterade bort defrosterslangarna.5. Monterade bort stora packningsringen "den som sitter mot instrumentbrädan" uppåt.6. Jag personligen delade hela stora "värmepaketet" innan jag lyfte ut det, den sitter med ett antal clips, behöver skruvmejsel. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
steef April 19, 2006 Report Share April 19, 2006 Jag monterade bort hela värmepaketet från min -66à HT och det var en av dom 2 slangarna som går in i själva värmeelementet som var trasig.... bytta slangstumpen och sedan var det tätt igen.1. Monterade bort dom 2 slangarna från "torpedväggens infästning".2. Skruvade loss 4 skruvar från fläktmotorn i motorutrymmet samt tog bort strömkablarna.3. Tog bort "hattarna/låsningen" på 3 st vajerreglage samt lyfte av dom från "spjällaxlarna".4. Monterade bort defrosterslangarna.5. Monterade bort stora packningsringen "den som sitter mot instrumentbrädan" uppåt.6. Jag personligen delade hela stora "värmepaketet" innan jag lyfte ut det, den sitter med ett antal clips, behöver skruvmejsel. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
joschen April 24, 2006 Report Share April 24, 2006 Ha ha det hände på min polares 65:a med, han skulle styla lite och gasa på ur en rondell.Han stannade hundra meter längre bort för att sedan göra en indian dans runt bilen efter att he fått skåll hett vatten på gas foten.Elementen verkar ha en tendens att ärja hål i.Både på hans 65:a och på min 66:a så har vi som nöd lösning plockat ur värme elementet.Vad jag vet så är det inte speciellt dyrt att skicka in det på en renovering om så skulle behövas.Då sparar dom gavlarna och så byter dom innanmätet.Men ett begagnat kanske är billigare vad vet jag.Värme paketet är riktigt okompliserat och lossar du klippsen på fronten så ser du direkt vad det är för fel. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JockeH April 25, 2006 Author Report Share April 25, 2006 Hej och tack för svaren, jag tog ut paketet i helgen och det var som sagt elementet som läckte, slangarna såg inte bra ut dem heller så jag passar på att byta dem också, någon har under årens lopp skarvat den ena slangen och det såg allt annat än fint ut.Nu när jag väl fått ut paketet så förstår man hur enkelt det egentligen var, att sätta tillbaka allt bör gå som en dans Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.