Jump to content

Läckage från värmepaketet


JockeH

Recommended Posts

Hej mustangvänner, det läcker in lite glykolvatten ner på passagerarsidans gummimatta i min 65'a. Problemet uppstod när jag körde igång fläkten igår, har inte haft problemet tidigare.

Det handlar troligtvis om ngt läckage från värmepaketet, men jag har ingen aning om vad som hänt där inne. Någon som vet vad som troligtvis felar? Någon som har en överblicklig skiss på värmesystemet som visar dess olika delar och vad jag bör kontrollera först?

Link to comment
Share on other sites

Första och enklaste du kan göra är att kolla så att alla slangklämmor verkligen är dragna, om du inte gjort det. :)

Link to comment
Share on other sites

Det sitter väl en kran på värmeslangen i paketet som också kan läka,eljest är det bara att bita ihop och byta.

Det går ju att renovera värmepaketet,men till mustangen för typ Hansen Racing och Norrlands Custom värmepaket,och till humana priser..

Men ibland går det liksom tills sig när man kört ett par dagar..

har du nyss fyllt på kylsystemet med ny kylarvästska,kan det bli tillfälliga läckage i kopplingar o dyl.Vet att sysem som körts på rent vatten och varit helt täta ,kan läka som såll med glykol.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det finns ingen kran på dom värmepaketen. Det är inte så svårt att ta bort hela värmekammaren för att konstatera var felet ligger, vill du köra bilen under tiden är det ju bara att koppla förbi hela paketet. I den Svenska våren behövs väl ingen värme :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jag monterade bort hela värmepaketet från min -66à HT och det var en av dom 2 slangarna som går in i själva värmeelementet som var trasig.... bytta slangstumpen och sedan var det tätt igen.

1. Monterade bort dom 2 slangarna från "torpedväggens infästning".

2. Skruvade loss 4 skruvar från fläktmotorn i motorutrymmet samt tog

bort strömkablarna.

3. Tog bort "hattarna/låsningen" på 3 st vajerreglage samt lyfte av dom

från "spjällaxlarna".

4. Monterade bort defrosterslangarna.

5. Monterade bort stora packningsringen "den som sitter mot

instrumentbrädan" uppåt.

6. Jag personligen delade hela stora "värmepaketet" innan jag lyfte ut det,

den sitter med ett antal clips, behöver skruvmejsel.

Link to comment
Share on other sites

Jag monterade bort hela värmepaketet från min -66à HT och det var en av dom 2 slangarna som går in i själva värmeelementet som var trasig.... bytta slangstumpen och sedan var det tätt igen.

1. Monterade bort dom 2 slangarna från "torpedväggens infästning".

2. Skruvade loss 4 skruvar från fläktmotorn i motorutrymmet samt tog

bort strömkablarna.

3. Tog bort "hattarna/låsningen" på 3 st vajerreglage samt lyfte av dom

från "spjällaxlarna".

4. Monterade bort defrosterslangarna.

5. Monterade bort stora packningsringen "den som sitter mot

instrumentbrädan" uppåt.

6. Jag personligen delade hela stora "värmepaketet" innan jag lyfte ut det,

den sitter med ett antal clips, behöver skruvmejsel.

Link to comment
Share on other sites

Ha ha :lol: det hände på min polares 65:a med, han skulle styla lite och gasa på ur en rondell.

Han stannade hundra meter längre bort för att sedan göra en indian dans runt bilen efter att he fått skåll hett vatten på gas foten.

Elementen verkar ha en tendens att ärja hål i.

Både på hans 65:a och på min 66:a så har vi som nöd lösning plockat ur värme elementet.

Vad jag vet så är det inte speciellt dyrt att skicka in det på en renovering om så skulle behövas.

Då sparar dom gavlarna och så byter dom innanmätet.

Men ett begagnat kanske är billigare vad vet jag.

Värme paketet är riktigt okompliserat och lossar du klippsen på fronten så ser du direkt vad det är för fel.

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för svaren, jag tog ut paketet i helgen och det var som sagt elementet som läckte, slangarna såg inte bra ut dem heller så jag passar på att byta dem också, någon har under årens lopp skarvat den ena slangen och det såg allt annat än fint ut.

Nu när jag väl fått ut paketet så förstår man hur enkelt det egentligen var, att sätta tillbaka allt bör gå som en dans 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...