Jump to content

Mustang Cab 70 projekt - CMC303


JanneJ

Recommended Posts

  • Replies 821
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har funderat en del runt framvagnens geometri och camberkurvan i synnerhet. Vad det handlar om är hur camber förändras när bilen fjädrar upp och ner. Det vi inte vill ha är att camber går från negativ till positiv under vanligt användande. Konstruktionen är som alla säkert har förstått inte optimal från början och mina tankar är att förstå vad som händer för att sedan kunna hitta den bästa kompromissen för att minimera felen.

För att få något att börja med tog jag mått på hur camber förändras när jag höjer bilen 10 mm i taget. Initialt har jag en negativ camber på 0,25º vilket omräknat till att skillnaden uppe-nere på en 18" fälg är 2 mm.

Ett snöre och ett lod från skärmkanten, en tumstock för att mäta avståndet från snöret till fälgen uppe och nere.

post-20-144839108627_thumb.jpgFramvagn 1.jpg[/attachment:1is7dtfy]

Efter att ha provat camber varje 10 mm upp till 40 mm höjning kunde jag plotta en kurva och kunde se att vid en höjning av 15 mm började camber att gå mot positiv. Detta som sagt vid en initial camber på 0,25º.

Framvagn 2.jpg[/attachment:1is7dtfy]

Med en camber på 0.5º flyttar man gränsen för positiv camber till 30mm höjning. Jag har nu ändrat min camber till 0,7º och ska ut och köra för att få lite känsla för vad det blir i verkligheten.

Måtten är specifika för just min bil och beror på vilken lutning länkarmarna har.

Link to comment
Share on other sites

Hur mkt bedömer du att framvagnen rör sig vertikalt under någorlunda normala omständigheter (hyfsat jämn, kurvig väg)? Vad har fått dig att minska cambern, du hade väl mer tidigare?

//Mats

Jag har tidigare år kört med allt mellan 1º och 2º negativ camber för att testa, den här sommaren har jag provat lite mindre camber för att hitta ett "lagomvärde" mellan grepp och däckslitage. Med så breda däck blir även en liten förändring tydlig pga väldigt styva däcksidor. Ett däck på 15" fälg får högre och mjukare sidor och tål mer negativ camber utan att det blir för mycket andra negativa effekter, t.ex dåliga bromsegenskaper.

Det här "lagomvärdet" letar jag fortfarande efter och på våra bilar är det inte lätt att hitta något som passar för allt, en ren race inställning behöver inte ta hänsyn till slitage eller vad som händer när man kör på ojämn/gropig väg men lagomvärdet ska helst vara bra på allt, en utmaning...

Frågan om hur mycket den vertikala rörelsen egentligen blir är mycket intressant. När jag såg min egen bil i hög fart kunde jag se att den går upp i nosen, inte så mycket som min kompis 66 FB som reste sig mellan 5-8 cm, men någon/några centimeter gick den upp. Har funderat på hur man kan göra en mätare att montera på länkarmen för att få ett exakt mått på rörelsen, det hade varit mycket intressant att veta. Det skulle bidra till att kunna hitta en bra grundsetup på camber, eller att påverka varför fjädringen reser sig så mycket. Tittar man på bilder av framför allt 65-66 racing ser man ofta att bilarna är ganska höga framtill i fart.

Prova förresten att gunga på en ny bil med erkänt bra vägengenskaper och sedan på mustangen..där har du målet... :wave:

Link to comment
Share on other sites

Prova förresten att gunga på en ny bil med erkänt bra vägengenskaper och sedan på mustangen..där har du målet... :wave:

Du menar en E60 då, eller? :--:--

Skämt åsido:

Bra att du pular med detta, har själv inte möjlighet just nu. Jag har en idé om hur du kan mäta rörelsen på över länkarmen. Lite komplicerad att beskriva i text, men om vi återigen rings vid nåt tillfälle, kan vi diskutera detta.

Jag antar att du själv hinner komma på hur du mäter, om jag säger "stående 4-kantig med märkfärg målad platta i storleken 6x6cm fäst på övre länkarmen + en pekare i fjäderstål (eller liknande) fästad i rambenet innanför länkarmen. Pekaren skrapar mot plattans märkfärg, och lämnar ett tydligt spår du kan tyda.

Hälsningar,

TM (ordförande för föreningen "Dom Knasiga Propellerhattarna") :-- :--

Link to comment
Share on other sites

En annan variant skulle kunna vara en fast monterad noggrann potentiometer med en arm vinkelrätt mot axeln och en länk till bärarmen. Sen kopplar man den till en bärbar PC och spelar in svaret från poten medan man kör. Antar att det krävs nåt interface för att kunna ta in en analogsignal på serie- eller USB-porten....

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Här kommer det lösningar på mätproblemet :clap:

Jag är egentligen bara intresserad av maxvärdet så jag tror jag knåpar ihop en enkel lösning a'la ThomasFB.

Har funderat på en USB kamera monterad i hjulhuset och en skala men det faller på den låga bildfrekvensen i enkla usbkameror.

Link to comment
Share on other sites

Du behöver inte annat än maxvärde för detta. Det är inge hi-tech atomfysik. Ta med märkfärgen då du åker ut, så kan du kludda på ny färg mellan testerna.

Emotser testresultat om du testar polarens early oxo.

Link to comment
Share on other sites

Alltid roligt läsa "Pedagog Jannes" inlägg/projekt! :thumbup:

Det behövs flera som dig Janne

För ca 6år sedan tejpade jag helt sonika på digitalkameran på karossen för att se vad som händer.

Funka skitbra!

Tyvärr hitta jag inte filmen som visar framvagnen

Bara bakaxeln här

[youtube:15bjbc09]

[/youtube:15bjbc09]
Link to comment
Share on other sites

Inte dumt! Filma från sidan på övre fälgkanten och ha med nån referens typ en bit tumstock el dyl i synfältet. En gammal husvagnsspegel för framskärmsmontage kanske kan släppa till grundstommen till kamerastativet...

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Inte dumt! Filma från sidan på övre fälgkanten och ha med nån referens typ en bit tumstock el dyl i synfältet. En gammal husvagnsspegel för framskärmsmontage kanske kan släppa till grundstommen till kamerastativet...

//Mats

Jag tror du blir rädd för det du ser... ;):--

En tanke:

Jag menade vad jag skrev tidigare om att gunga på en modern bil och jämföra med mustangen. Känn på motståndet när du trycker ner, gunga upp-ner och kom ihåg hur det känns, ta tag runt ett framhjul "kvart i tre" och skaka kraftigt, hur mycket flexar det? När du trycker ner vänster bak hur mycket höjer sig höger fram?

Jämför med mustangen, är det mycket mjukare och gungigare så finns det förbättringar att göra.

Det jag har skrivit om senast är camberkompensation, eller bristen på det.. det är inbyggt i grundkonstruktionen och är tyvärr inget man bara kan justera bort.

Jag tycker det är roligt att försöka förbättra mustangen så att man kommer så nära en modern bil det bara är möjligt.

På min bil sitter det just nu riktigt hårda framfjädrar, 850 lbs/in och ställbara koni med ca 70% av max rebound och jag tycker fjädringen är helt ok, inte för hård utan bara stabil och inspirerande. För att få så hårda fjädrar att funka har jag varit tvungen att göra rejäla chassieförstärkningar. Det jag nu letar efter är ett konsekvent beteende när bilen får lite höjd på nosen, gupp, hög fart, maximal accerelation, där får det inte komma någon bråkdels sekund med osäkerhet i chassiet.

Min bil är en ständig testbänk för nya funderingar.

Link to comment
Share on other sites

850lbs fjäder :!::!::!:

Skrev du fel nu?

Jag har tidigare haft 750lbs men av dom fick jag ont i njurarna och tappa tänderna av. :lol:

Gick ner till 620lbs och är fortfarande för hård.

Du läste rätt.

Det funkade inte bra med standard Gabriel gastrycksdämpare, då blev bilen stötig pga att dämparen helt enkelt inte hann med i reaktionerna. Med Koni är det en helt annan sak, harmonin finns där och dämpare och fjäder lirar tillsammans.

Kom förbi och prova själv :wave:

Link to comment
Share on other sites

Svaret är:

((tråddiameter i mm upphöjt till 4 ) * 1100 ) / ((diameter på lindning i mm upphöjt till 3 ) * antalet aktiva varv ) = fjäderkonstant, enhet kg/mm.

Värre än så var det inte ;):--

Var fjädern kommer från har inte så stor betydelse bara diametern stämmer och tätheten på lindningen passar.

Äldre dieselmercor ( W123) kan ibland vara lämpliga donatorer, helt rätt Anders :thumbup: ( du borde köra en sväng till med min bil nu, styrresponsen är betydligt förbättrad sen sist..)

Link to comment
Share on other sites

Jösses grabbar ni spelar i en egen division,själv stannar jag ibland och känner om hjulbultarna verkligen är dragna,häromdagen for faen i mej och jag gasade iväg ända till 11o,fick en chock när jag såg hastighetsmätaren och slog av direkt och då var det ändå en tvåfilig bred väg med hygglig asfalt

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha provat camber varje 10 mm upp till 40 mm höjning kunde jag plotta en kurva och kunde se att vid en höjning av 15 mm började camber att gå mot positiv. Detta som sagt vid en initial camber på 0,25º.

Detta måste man få bukt med, annars finns det inga förutsättningar. Problemet är ännu större på en Early,

näst intill en total ombyggnad av fronten, men då är det ju inte Mustang längre. :crazy:

Man kanske ändå kan få hyfsad geometri utan att skära sönder bilen helt, skall göra lite mätningar under garagesäsongen för att se om det är realistiskt.

Skulle inte Fastbacken ha så hög cool-faktor, skulle jag sälja skroten.... :lolno:

Snubben som ritade framvagnen till Ford Falcon borde ha anställts till städavdelningen istället.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...