Jump to content

Mustang Cab 70 projekt - CMC303


JanneJ

Recommended Posts

Kul med lite respons på "bloggen", tar gärna emot åsikter och erfarenheter.

Kan inte låta bli att lägga ut bilder när jag och 2 kompisar är på väg till

Falkenbergsbanan. Alfa Bertone har alltid varit en favorit hos mig främst

beroende på den underbara balansen i chassiet. Ganska mjukt avfjädrad

men ändå med ett väggrepp som får många moderna bilar att skämmas.

Ett av mina mål med mustangen är att inte bli så jä---la frånåkt när vägen börjar bli kurvig. Är det rakt har dom ingen chans!

Det känns nästan som bilderna kunde vara från början på 70-talet om man blundar för en del detaljer.

Hälsningar

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 821
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har provat med en hel del olika inställningar på framvagnen för att försöka hitta en bättre vägkänsla.

Det som jag har märkt är att inställningen för caster påverkar stabiliteten mer än vad jag har märkt på andra bilar. Nu kan det ha samband med att jag kör på däck som bilen inte alls är konstruerad för. 235/40-18 fanns inte ens i fantasin på 60-talet.

Just nu kör jag med så mycket caster man kan få utan att modifiera reaktionsstagen och bilen går bättre än någonsin tidigare.

Cambern är lite negativ och toe-in ca 3 mm.

När någonting är justerbart och man använder max-läget tycker jag inte att det känns rätt, då måste något annat vara tokigt. Men när det gäller caster skulle jag vilja prova ännu längre!

Hälsningar

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

När jag gjorde shelbysänkningen märkte jag att bussningen i höger övre bärarm var kass. Fixade en ny hos Tony i Varberg som har legat och mognat i garaget ett tag nu. Idag kom inspirationen att ta tag i resten av framvagnen och jag började med bussningen.

Titta på bilderna så förstår ni varför det glappade!

Gängorna på ena sidan existerar överhuvudtaget inte, tala om slitage!

Link to comment
Share on other sites

Kul tråd, det är när man hittar sådana här trådar som man längtar till hobbyverkstan.Håller på med en 68 HT och har en 69 mach 1 på väg hit ifrån det stora landet i väst,har lovat mej själv att inte börja med 69:an förrän 68:an är klar hälsningar Gurra i Varberg

Link to comment
Share on other sites

Har provat med en hel del olika inställningar på framvagnen för att försöka hitta en bättre vägkänsla.

Det som jag har märkt är att inställningen för caster påverkar stabiliteten mer än vad jag har märkt på andra bilar. Nu kan det ha samband med att jag kör på däck som bilen inte alls är konstruerad för. 235/40-18 fanns inte ens i fantasin på 60-talet.

Just nu kör jag med så mycket caster man kan få utan att modifiera reaktionsstagen och bilen går bättre än någonsin tidigare.

Cambern är lite negativ och toe-in ca 3 mm.

När någonting är justerbart och man använder max-läget tycker jag inte att det känns rätt, då måste något annat vara tokigt. Men när det gäller caster skulle jag vilja prova ännu längre!

Hälsningar

Kul att fler än jag vågar prova själv att testa framvagnen inställningar

KANSKE INTE ATT REKOMENDERA ;)

Men skruvar man för mycket att det skriker då man svänger så är det dags att inse att man bör lämna det åt proffesionella instrumentmakare på däckverkstäderna.

Men är man försiktig och har möjlighet att test köra hur bilen uppför sig

så varför inte :!:

Nu får jag kanske många påhopp men det tål jag kanske ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Gurra, kul om jag kan inspirera till lite mussemekande. Lycka till med dina projekt.

Färgen som camaro frågade efter är fortfarande osäker, bilen har varit röd från början men också ljusgrön metallic, mörkblå metallic och nu vinröd metallic. Många ägare har det varit med lika många olika smaker!

Var inne på en grå metallic (eleanor) men då åker jag på att byta cabben samtidigt till en svart eller varför inte en vinröd cab!

Färgvalet på en fastback eller ht är enklare, cabben gör att det finns färre kombinationsmöjligheter.

Janne Holm: tycker precis som du, klart man ska testa olika inställningar!

min bil går 100 gånger bättre nu än när jag hämtade den i våras, jag ser det som en utmaning att försöka förbättra den så långt jag kan.

Link to comment
Share on other sites

Mitt fjädersäte på högersidan är helt stelopererat. Om jag tar i som en galning kan jag vicka det några mm fram och tillbaka.

Har läst på nätet om att sätta in kullager istället för original gummibussning.

Detta måste provas!

Här kommer 1:a delen.

Link to comment
Share on other sites

Du var mig en jä-el på att fixa med delar, betyget är A+,

det du gör med fjädersäte måste bli 100 gånger bättre

än original, tror jag i alla fall. :?

Själv har jag borrat och gängat in smörjnipplar i hylsan, bara att

trycka i lite fett när det passar, det räcker med att demontera

hjulet för att komma åt nipplarna. :)

Tack för att du bjuder till och visar oss andra med bra bilder. ;)

Link to comment
Share on other sites

Del 3:

Det som återstår är att göra plats för stötdämparens nedre fäste.

Genom att använda 2 st av det mest universella verktyg som finns ( navkapselborttagaren till volvo 140! ). Trycker jag 2 veck i röret så att bultarna får plats.

Nu behövs bara lite färg så är det klart.

Jag gick efter en beskrivning på nätet och det var inte speciellt svårt.

Här är länken till orginalsidan:

http://home.bresnan.net/%7Edazed/opentracker

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu är jag färdig med högersidan, allt har varit nerplockat och målat. Det som var slitet är bytt och min kullagerförsedda fjäderbrygga är monterad.

Hade planer på att boxa undre länkarm men ångrade mig. Jag kommer inte att köra så hårt att det märks någon skillnad. OM det hade varit en fastback skulle jag ha boxat länkarmar byggt en hårdare framvagn och bakvagn och lättat bilen och byggt in en burbåge och en racingstol.....alltså spårat ur i största allmänhet.

Men nu är det en cab som är mjuk i karossen och jag måste hålla igen lite...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu är det slit och slip, bilen ska bli plåtren inför kommande hellack.

Grovrengörare och stålborste till vinkelslip är mina verktyg.

Vid tidigare omlackering för sådär 7-8 år sedan var bilen plåtren men fick tyvärr en rejäl omgång med sprutspackel...överallt!

Bilen är långt ifrån så bucklig att det hade behövts men det var väl högsta mode med sprutspackel antar jag.

Bakskärmarna och delar av koffertlucka och bakstam är färdiga och jag med..puh

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att anmäla mig till Discovery channels program " skitiga jobb". När sprutspacklet är som tunnast är det 2-3 mm...och det är inte många ställen! Motorhuven har haft ett lager på 10-15 mm!!

Jag har fått intrycket att dom som har gjort det här istället för att justera huven helt enkelt har spacklat upp nivån så den passar skärmarna.

En del skador har jag hittat som jag inte visste om tidigare ( vore väl fantastiskt annars ). En 20 cm lång reva i passagerardörren dök upp under spacklet och några fula lagningar på vänster bakre skärmkant.

Nu är det bara en liten bit kvar på vänster framskärm och lite på huven.

1 st vinkelslip har gått åt ( en sådan där 99:-, köpte en blå Bosch istället )

Fortsättning följer

Link to comment
Share on other sites

Hehe, lite damm på golvet! ;)

Dammsugaren där kan bara inte må bra! :D

Du skulle höra hur den låter! En boeing 747 är tyst i jämförelse.

Electrolux måste ha bra kvalitet som jag har misshandlat den, hjulen trillar av hela tiden men annars funkar den utmärkt.

Jag har den stående utanför garaget med en lång slang in för att få bort slipdamm ur luften annars blir det Lützendimma direkt.

När mina dammsugare ger upp i garaget är det pannrummet som sista arbetsställe, sotsugning är lika med döden..

Damm på golvet? det förstår jag inte? jag som skottade alldeles nyss ;)

Link to comment
Share on other sites

Cortina är en favorit! Tyvärr har jag inte kvar min, den är såld till Norge där den ska gå i den Norska historic racing serien.

Kul projekt du har, kan nog bli en riktig dräpare. Min cortina vägde 790 kg och hade en trimmad 1500 cc motor på ca 130 hkr, den gick som ett spjut! 0-100 på 7,5 sekunder och toppade 190 km/h i slutet på mantorpsrakan.

Cortinan har ett bra chassie och är mycket underhållande att köra på bana. Den går att kasta in i kurvorna och sedan styra med gasen, roligt som tusan men kanske inte det snabbaste sättet.

Jag har en gammal hemsida som inte är uppdaterad på evigheter med en del bilder på cortinan.

http://web.telia.com/~u32012069/index.htm

Hälsningar

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vänster bakre skärmkant var inte vacker när spacklet var borta. Den är "reparerad" så det finns ingen rost men den som gjorde det hade nog inte en av sina bästa dagar.

Innerskärmen var helt enkelt bortklippt och mellanrummet till den torftigt lappade skärmkanten var bitvis fyllt med skumplast :shock: och karosserikitt.

Ny skärmkant och återuppbyggnad av den inre skärmkanten var oundviklig. Samtidigt byter jag också den nedre delen av bakskärmen som också var lagad, dock inte så illa, men det kommer att se bättre ut och inte kräva så mycket spackel.

Det fanns också en konstig buckla mitt uppe på framskärmen. Efter att ha kollat en stund förstod jag att det berodde på att skärmen var monterad så att det spände i plåten när man drog åt bultarna och kanten fick ett veck. Efter att ha riktat upp kanten försvann spänningen och bucklan kröp tillbaka.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Man bör först renslipar plåtrent är för att få bort alla

gammla lackrester och för att komma åt att laga

eventuella plåtskador, för i tiden sprutspacklade man

för att stänga in de rester av gammal lack som var

kvar (ren slöhet). :?

Om man inte gjorde detta så tog det inte så lång

tid efter lack innan lacken började att krackelera

och att det även började dyka upp små blåsor här

och där, många tror då att det är rostblåsor men

oftast är det en annan typ av blåsor gasblåsor. :shock:

Nu för tiden heter det slipgrund, denna läggs också

på hela bilen efter plåtren slipning, slipgrund gör

att färgen biter fast ordentligt, slipgrund läggs

också för att man skall kunna få en så rak yta

som möjligt att lägga färg på. 8)

Det är inte konstigt eller ovanlig att det blir lite

tjockare med slipgrund på vissa ställen därför att

plåt redan från början inte håller måttet av rakhet,

jag vet, har bytt massor av karossplåt på Mustanger. :)

Jag kan också förstå det du gör, det är under inga

omständigheter ett dugg roligt, trösten är när den

nya lacken kommit på för då helt plötsligt har man

glömt allt damm jobb o skitgöra trots att det tar lång

tid innan resterna av dammet är helt borta från

alla hemmets vrår. ;)

Bilden är faktiskt min 70HT slipgrundad före slipjobb

och lack, en tröst är i allafall när den står klar för att

emotta alla delar som skall monteras, det blir ju så

jä-la bra då, jag (vi) fick slipgrunda och slipa två gånger

för att det skulle bli något sånär rakt innan lack. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har så trångt garage att jag var tvungen att vända bilen för att kunna öppna passagerardörren helt. Det hade varit mycket lättare om jag hade fortsatt att gilla hundkojor istället för att falla för mustang ( kojorna är nästan 2 meter kortare! ).

Passade på att ta lite bilder ute i snön.

Skärmkant och bakskärmsdel är bytt på förarsidan, huven tennspacklad ( måste ha varit med om en olycka med tanke på hur bucklig den är ) och förardörren lagad.

Nu blir det passagerarsidans tur att få lite svets och tenn. Justering av framskärm och dörr kommer också att rätta till passformen på högersidan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...