Jump to content

Mustang Cab 70 projekt - CMC303


JanneJ

Recommended Posts

  • Replies 821
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Enligt min smak ska den upp fram och ner bak men bara lite...

Nu har jag justerat den 1 cm upp fram och 1 cm ner bak och det gör mer än vad man kan tro för utseendet. Måttet från marken till skärmkanten är 63 cm fram och 64 cm bak. Inga bilder än men det kommer.

Har kört lite småsträckor men hjulvinklarna har varit fullständigt tokiga, 1.5 cm toe in på höger fram! Jag får börja med lite garagejusteringar för att komma i närheten av rimliga värden för att få en känsla för styrningen.

Avgasljudet blev en hit! Rått V8 ljud med den där ihåliga dova klangen på tomgång.

Var och tankade på macken och det rullade in en Saab och ställde sig jämte mig. När jag startade höll killen i passagerarstolen på att flyga ut genom taket! Sitta och halvsova när en V8 startar 1.5 meter ifrån ska man inte göra...hihi

Link to comment
Share on other sites

Enligt min smak ska den upp fram och ner bak men bara lite...

Nu har jag justerat den 1 cm upp fram och 1 cm ner bak och det gör mer än vad man kan tro för utseendet. Måttet från marken till skärmkanten är 63 cm fram och 64 cm bak. Inga bilder än men det kommer.

Har kört lite småsträckor men hjulvinklarna har varit fullständigt tokiga, 1.5 cm toe in på höger fram! Jag får börja med lite garagejusteringar för att komma i närheten av rimliga värden för att få en känsla för styrningen.

Avgasljudet blev en hit! Rått V8 ljud med den där ihåliga dova klangen på tomgång.

Var och tankade på macken och det rullade in en Saab och ställde sig jämte mig. När jag startade höll killen i passagerarstolen på att flyga ut genom taket! Sitta och halvsova när en V8 startar 1.5 meter ifrån ska man inte göra...hihi

Det kanske var av lycka; han trodde nog inte att Saaben startade igen Björksavs turbon gjorde det igen yiepppi

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt stil 8) , undrar hur den ser ut när du kommer glidande under en gatlykta..... 8)8), måste erkänna att jag inte är så förtjust i "moderna" fälgar men du har verkligen lyckats med allt :D

Link to comment
Share on other sites

Tycker bilen ser cool ut. Touchen är perfekt med nytt och gammalt.

Inget som sticker i ögonen. Härligt att se någon som är lite anorlunda

med fälg valet. Och inte bara american racing. Visst en grymt snygg fälg

Men alla behöver inte ha detta. Det blir så boring. Får en känsla att det är en ulv i fårakläder. När man synar bilen. Bra jobbat.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Den ser grymt fin ut, gediget arbete! Det enda är väl fälgarna, jag tror den skulle se ännu bättre ut med lite mer gummi och mer gammal stil, men det är ju vad jag tycker ;) . Annars är den som sagt skitsnygg!

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla trevliga omdömen.

Har kört ca 4 mil med min servoassisterade kuggstång och bitarna börjar falla på plats.

Detta är lite av vad jag har stött på under mitt kuggstångsprojekt:

Att svetsa fästen för kuggstången är inte svårt, det handlar bara om att mäta så att centerleden ( den som styrarmarna skruvas fast i och sitter fast i kuggstångens utgång )

hamnar på samma ställe som originalet.

Centerleden gjorde jag av en rektangulär profil 40*20 med invändiga förstärkningar för de mittersta skruvarna och koniska hylsor där de inre styrlederna skruvas fast.

Vad som bestämmer måttet på centerleden är avståndet mellan de inre styrlederna, styrarmarna ska vara lika långa och kuggstången skall vara centrerad när man mäter in alltsammans.

Axeln från rattstången till kuggstången är en mix av VW och volvo V40 delar, profilen heter dubbel D och är en standard bland många bilmärken. Till och med orginalrattstången på mustangen innehåller en dubbel D profil!

Längden på axeln är noga, jag valde att göra hålen ovala i skarven mellan knutkorsen för att kunna justera in längden efter att allt är monterat.

Hydraulslangen var inget problem, bara att ta med sig alltsammans till den lokala hydraulfirman så plockade dom fram alla kopplingar som behövdes. När installationen var färdig tog jag en bit tryckluftslang och klippte till så den passade för att ta med mig som en mall när den riktiga hydraulslangen tillverkades.

Det är bara trycksidan som behöver en pressade slangkopplingar, på retursidan är det slangklämmor som gäller.

Behållaren kommer från en opel och monteras högst i systemet för luftningens skull.

Eftersom kuggstången är en GM produkt och servopumpen en audi (KYB) var valet av servoolja ingen självklarhet, hade jag vetat vad jag vet nu skulle jag nog valt komponenter från samma bil.

Jag ringde teknisk support på Castrol och pratade med en mycket trevlig tekniker som rekommenderade en vanlig ATF olja dexron 3 som ett rimligt alternativ att börja med.

Jag har som sagt bara kört 4 mil men det känns ändå väldigt positivt, mycket bättre vägkänsla, ingen negativ inverkan på vändcirkeln, lagom servoverkan.

Nästa steg blir framvagnsinställning och jag tror jag kommer att använda 0.5- 1 grader negativ camber, 2 grader caster och 3 mm toe in som utgångspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst om hur andra exprimenterat när dom byggt kuggstångstyrning,dom har hela tiden talat om hur svårt allting är oj oj oj vad mycket vinklar man måste räkna med och så mycket som kan gå illa.Rätt kul då när du börjar, och vips e de klart....jag kommer att terra dej om detaljer när jag ska få min nästa bil att stanna kvar på vägen. Göran

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tar alla tillfällen att köra för att få en känsla för styrning och väghållning.

Mina erfarenheter så här långt:

Kuggstången är en pärla! Ska man bara göra en enda sak med sin mustang så rekommenderar jag: kuggstång.

Vägkänslan är helt annorlunda jämfört med original, vi börjar nästan prata modern bil!

Du känner att du har full kontroll var hjulen pekar, du känner väggreppet när det börja gå undan, du har kontroll även i smala passager/ möten med bussar på trånga vägar osv.

Om vägen är gropig ( jag fick verkligen leta efter en att testa på ;) ) så håller inte bilen på att studsa av.

Högfartstabiliteten är suverän, att ligga i 140km/h är helt odramatiskt. Bilen är helt stabil och det känns som den skulle kunna gå hur långt som helst i den hastigheten. Omkörningar är inga problem.

En del av stabiliteten kommer naturligtvis av alla bussningar jag har bytt.

En sak jag skulle kunna tänka mig att ändra på är bredden på framdäcken, jag har 235/40/18 och det är nog i bredaste laget om det är ett optimalt vägbeteende man eftersträvar. En glidare med showambitioner tycker säkert det ser maffigt ut med 235 men jag skulle nog gå ner till 215 bredd för vägkänslan och spårningstendensernas skull. Framvagnens grundkonstruktion är nog inte gjord för så breda däck.

Link to comment
Share on other sites

Riktigt kul att höra att det blev såpass bra med kuggstången, är nånting jag själv skulle vilja satsa på.

Uplever du att bumpsteer blev mer eller mindre med nya kuggstången?

Du har inte funderat på att marknadsföra dina fästen som du byggde? eller eventuellt sälja en ritning? så att även mindre händiga personer (som jag själv) kan ta del av det? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Roligt om mitt bygge inspirerar.

För att svara på frågan om bumpsteer vill jag bara förklara lite snabbt vad bumpsteer är.

Om man tänker sig en bild av övre och undre länkarm framifrån. Övre länkarm är kortare än den undre. Mellan dessa sitter hjulspindeln med däcket.

När däcket rör sig upp och ner kommer det att gå i en svagt cirkelformad bana ( camber kommer att ändra sig från + till - )

Om vi lägger till det yttre styrstaget så kommer det p.g.a grundkonstruktionen i framvagnen inte att följa med i samma cirkelbana som däcket, vilket gör att hjulets rörelse upp och ner kommer att påverka toe in/ ut. Detta kallas bumpsteer.

En kuggstång påverkar inte grundkonstruktionen i framvagnen, bumpsteer förblir vad den är.

Det finns sätt att påverka geometrin, det vanligaste är att sänka styrstaget i ytterkant genom att använda en speciell styrled ( finns hos många leverantörer ).

Jag har en bekant (tillika mustangägare! ) som arbetar med hjulinställning och han har kollat lite extra på vanliga "svenssonbilar" och även lite mer exotiska vagnar som Ferrari, hur mycket toe in/out rör sig när fjädringen arbetar upp och ner. Vi ska jämföra med mussen för att få en uppfattning om hur mycket sämre den är. Självklart blir det inga exakta vetenskapliga tester men en grov uppfattning hoppas vi få.

Ett sätt att minska effekterna av bumpsteer är att använda hårda fjädrar fram för att minimera fjädringsvägen och påverkan på toe.

Jag har klämt dit 620 lbs-ft i år för att testa detta.

Link to comment
Share on other sites

Nu är hjulinställningen klar, slutvärdena blev: camber -0.9 , caster 2 och toe in 3 mm. Tyvärr stod bakaxeln snett, 4mm negativ toe på vänster och 5 mm positiv på höger. Alla bussningar är bytta och bilen är rak så jag misstänker att en av bladfjädrarna är utbytt och styrtappen inte sitter på rätt ställe. Med mina hemmagjorda sänkblock är det dock inga problem att korrigera, det är bara att flytta styrtappen på sänkblocket så är problemet löst.

Vi gjorde lite tester på hur toe ändras när fjädringen rör sig.

När fjädringen höjs ca 4 cm ändras toe från 3 mm till 5 mm. Vi hade lite svårt att trycka ner bilen 4 cm ( den är hård i fjädringen nu!), men trenden var att toe minskade.

Slutsats: vid en kraftig nedfjädring går toe mot 0 eller i värsta fall positiv.

Tyvärr har ett allmänt busväder och att jobbet inkräktar på fritiden gjort att jag inte har kunnat provköra ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Roligt om mitt bygge inspirerar.

För att svara på frågan om bumpsteer vill jag bara förklara lite snabbt vad bumpsteer är.

Om man tänker sig en bild av övre och undre länkarm framifrån. Övre länkarm är kortare än den undre. Mellan dessa sitter hjulspindeln med däcket.

När däcket rör sig upp och ner kommer det att gå i en svagt cirkelformad bana ( camber kommer att ändra sig från + till - )

Om vi lägger till det yttre styrstaget så kommer det p.g.a grundkonstruktionen i framvagnen inte att följa med i samma cirkelbana som däcket, vilket gör att hjulets rörelse upp och ner kommer att påverka toe in/ ut. Detta kallas bumpsteer.

En kuggstång påverkar inte grundkonstruktionen i framvagnen, bumpsteer förblir vad den är.

Det finns sätt att påverka geometrin, det vanligaste är att sänka styrstaget i ytterkant genom att använda en speciell styrled ( finns hos många leverantörer ).

Jag har en bekant (tillika mustangägare! ) som arbetar med hjulinställning och han har kollat lite extra på vanliga "svenssonbilar" och även lite mer exotiska vagnar som Ferrari, hur mycket toe in/out rör sig när fjädringen arbetar upp och ner. Vi ska jämföra med mussen för att få en uppfattning om hur mycket sämre den är. Självklart blir det inga exakta vetenskapliga tester men en grov uppfattning hoppas vi få.

Ett sätt att minska effekterna av bumpsteer är att använda hårda fjädrar fram för att minimera fjädringsvägen och påverkan på toe.

Jag har klämt dit 620 lbs-ft i år för att testa detta.

det vore intressant att se hur en gammal mustang är i jämförelse med en modernare bil.

när du skriver att kuggstången inte påverkar grunden i framvagnen, att bumpsteer förblir vad den är, menar du då att ett byte till kuggstång inte kan förvärra bumpsteer?

nog borde väl det gå tycker jag, om man monterar kuggstången så att styrstagen inte hamnar i linje med bärarmarna så borde man ju kunna få det att styra rejält när det fjädrar upp och ner?

Link to comment
Share on other sites

det vore intressant att se hur en gammal mustang är i jämförelse med en modernare bil.

när du skriver att kuggstången inte påverkar grunden i framvagnen, att bumpsteer förblir vad den är, menar du då att ett byte till kuggstång inte kan förvärra bumpsteer?

nog borde väl det gå tycker jag, om man monterar kuggstången så att styrstagen inte hamnar i linje med bärarmarna så borde man ju kunna få det att styra rejält när det fjädrar upp och ner?

Kuggstången i sig ändrar inte ev. bumpsteer. Monterar man den nya "centerlink" ( den delen som ersätter mittendelen av den gamla styrningen ) på samma ställe som original förändras ingenting.

En sak som påverkar bumpsteer är om man sänker bilen, då ändras förhållandet mellan styrarmarna och bärarmarna.

Dom yttre styrlederna som finns framtagna för att kompensera bumpsteer återskapar geometrin som finns i en originalhög framvagn. I en framvagn med originalhöjd kommer styrarmar och bärarmar att ligga inom det arbetsintervall där det inte blir några kritiska toeförändringar.

När du sänker bilen går du till yttergränsen för geometrin och kan få toe ut vid fjädringsrörelser nedåt, något som orsakar ett ofrivilligt skutt åt sidan!

Link to comment
Share on other sites

det vore intressant att se hur en gammal mustang är i jämförelse med en modernare bil.

när du skriver att kuggstången inte påverkar grunden i framvagnen, att bumpsteer förblir vad den är, menar du då att ett byte till kuggstång inte kan förvärra bumpsteer?

nog borde väl det gå tycker jag, om man monterar kuggstången så att styrstagen inte hamnar i linje med bärarmarna så borde man ju kunna få det att styra rejält när det fjädrar upp och ner?

Kuggstången i sig ändrar inte ev. bumpsteer. Monterar man den nya "centerlink" ( den delen som ersätter mittendelen av den gamla styrningen ) på samma ställe som original förändras ingenting.

En sak som påverkar bumpsteer är om man sänker bilen, då ändras förhållandet mellan styrarmarna och bärarmarna.

Dom yttre styrlederna som finns framtagna för att kompensera bumpsteer återskapar geometrin som finns i en originalhög framvagn. I en framvagn med originalhöjd kommer styrarmar och bärarmar att ligga inom det arbetsintervall där det inte blir några kritiska toeförändringar.

När du sänker bilen går du till yttergränsen för geometrin och kan få toe ut vid fjädringsrörelser nedåt, något som orsakar ett ofrivilligt skutt åt sidan![/quote:uwhhserj]

okej då är jag med, alltså inte kuggstången i sig, utan var man placerar den.

så det är så "enkelt" att den ska sitta där den gamla centerlinken satt..

kuggstångens längd mellan styrstagens infästningshål ska alltså vara samma som centerlinkens dito?

jag minns att jag läste i en par-tre år gammal tidning, om det var power eller wheels minns jag inte, där dom monterade en kuggstång från volvo 240 på en -67 mustang eller shelby.

det kan ha varit så att artikeln ingick i en serie om den bilens uppbyggnad/modifikation, men i det numret jag tittade i så var det ingen utförligare beskrivning av kuggstångsmonteringen. heller fick man ingen uppfattning hur det påverkade bilens köregenskaper.

någon som kommer ihåg artikeln jag pratar om, och om det stod mer om bygget i andra nummer?

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske är ute och cyklar.. men sitter inte kuggstången framför framaxeln på en volvo 240?

Då blir det ingen lätt match att få den att fungera på en mustang, ratten kommer att gå åt fel håll, sväng höger och bilen går åt vänster....spännande.

Som sagt , jag kan ha fel.

Link to comment
Share on other sites

Du måste berätta om körupplevelsen på kurvig och lite ojämn väg. Sedan motorväg. Det ser bra ut iallafall.

Berra

Har idag varit ute på en runda på ca 10 mil.

Det tar ett tag innan man blir "ett" med bilen och kan börja analysera hur det känns.

Det är inte samma bil som jag körde förra säsongen så mycket är klart.

På motorvägar är den som förbytt jämfört med tidigare. Stabilitet och vägkänsla är mycket bra, kan nog inte begära mer av en 40 år gammal konstruktion.

Små kurviga landsvägar funkar bra, speciellt om man kör lite "aktivt" då är skillnaden mycket stor.

På stadsgator som lutar och är fulla av lagningar finns det ibland en tendens att spåra, jag är rädd att det är däcken som är boven. Funderar på att sätta på mina original 205/70*14 och köra en runda för att känna skillnaden.

Som jag skrev i början tar det ett tag innan man hittar känslan i bilen, i vissa fall sitter man och överkorrigerar med ratten när det egentligen hade räckt att bara "hänga med" om ni förstår...

Att jag har bytt till polybussningar i hela bakvagnen upplever jag inte som varken hårt eller stötigt , bara bra!

Link to comment
Share on other sites

Ett sätt att minska effekterna av bumpsteer är att använda hårda fjädrar fram för att minimera fjädringsvägen och påverkan på toe.

Jag har klämt dit 620 lbs-ft i år för att testa detta.

Har du testat på sluten bana/ slutet område? Du fick sämre grepp fram och mera understyrning, eller?

Nevertheless, fin bil har du.

Link to comment
Share on other sites

Ett sätt att minska effekterna av bumpsteer är att använda hårda fjädrar fram för att minimera fjädringsvägen och påverkan på toe.

Jag har klämt dit 620 lbs-ft i år för att testa detta.

Har du testat på sluten bana/ slutet område? Du fick sämre grepp fram och mera understyrning, eller?

Nevertheless, fin bil har du.

Kommer, kommer...

Att ta med sig några plastkoner till en tom parkeringsplats en tidig söndagsmorgon kan vara väldigt underhållande :--

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...