Jump to content

Recommended Posts

Rätt kul det här med pinjongvinkel. Googla får ni se hur många olika åsikter det finns, allt från livsviktigt till totalt meningslöst.

Jag är åtminstone rätt säker på att det har betydelse..

Pinjongvinkeln kan väl enklast beskrivas som en skillnadsvinkel mellan utgående axel från växellådan och bakaxeln. Om växellådans utgående axel lutar neråt 3 grader och bakaxeln lutar uppåt 3 grader är pinjongvinkeln 0 grader.

Om bakaxeln i exemplet ovan skulle luta uppåt 1 grad är pinjongvinkeln 2 grader neråt.

Med bladfjädring ligger rekommendationerna på olika nätsidor på allt mellan 2-7 grader neråt.

På min bil var pinjongvinkeln 2 grader uppåt!

För att kunna mäta vinkeln gjorde jag ett enkelt mätinstrument av en bit plattjärn, en plåt och en libell från ett vattenpass.

  • Svar 821
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Rätt kul det här med pinjongvinkel. Googla får ni se hur många olika åsikter det finns, allt från livsviktigt till totalt meningslöst.

Jag är åtminstone rätt säker på att det har betydelse..

Pinjongvinkeln kan väl enklast beskrivas som en skillnadsvinkel mellan utgående axel från växellådan och bakaxeln. Om växellådans utgående axel lutar neråt 3 grader och bakaxeln lutar uppåt 3 grader är pinjongvinkeln 0 grader.

Om bakaxeln i exemplet ovan skulle luta uppåt 1 grad är pinjongvinkeln 2 grader neråt.

Med bladfjädring ligger rekommendationerna på olika nätsidor på allt mellan 2-7 grader neråt.

På min bil var pinjongvinkeln 2 grader uppåt!

För att kunna mäta vinkeln gjorde jag ett enkelt mätinstrument av en bit plattjärn, en plåt och en libell från ett vattenpass.

Om vinkel är fel, finns det risk att man sliter ner knutkorsen på nolltid, eller har "mystiska" vibrationer och resonans. Sjäva gradtalet är inte absolut, däremot är det mycket viktigt att allt stämmer i relation till varandra. Det lönar sej nog att ha detta rätt, för INGEN vill råka ut för kardanhaveri i 180 blås...

För den lata finns det sådana, om man inte orkar tillverka själv;

  • 3 weeks later...

Tempot är lågt, som så många gånger tidigare på hösten. Vändningen brukar komma på juldagen när jag ofta går ut i garaget som en motpol till allt julstöket.

Momentstagen är provmonterade för att kunna kolla att det inte låser sig vid fjädringsrörelser.

Provade utfjädring 15 cm från grundläge. ingen låsning = ok.

Vinklade axeln genom att hissa högerhjulet så långt det gick uppåt ( se bild) = ok

Det verkar bra, så nu kan jag börja den permanenta monteringen.

Gjorde ett misstag med det första främre fästet, jag svetsade fast det..

kom sedan på att bulten till det främre fjäderfästet dras ut inåt, oj oj, inte bra!

Andra sidans fäste är en konstruktion som bultas fast genom golvet ( se bild) och enkelt kan demonteras när det behövs.

Alltid lär man sig nått'

Ha det bra

måste säga att du gör fantastiska jobb! jag har följd denna tråd ett bra tag nu och måste instämma med de andra, du gör ett storslaget arbete och redovisar det på ett bra sätt så att vi mindre vetande kan lära oss.

alltid lika kul att titta i din tråd, snart har inte de moderna sportbilscabbarna en chans :twisted: !

Mvh Axel

Ja det må jag säga, det är ett väldigt bra jobb du gör på bilen. Du verkar ha tekniska lösningar på det mesta. Om man ändå vore så kreativ. Hade varit skoj och få se hur bilen uppför sig på vägen. Man får väl ta sig en tur uppåt landet vid någon träff o kolla.

  • 4 weeks later...

Momentstagen är helt färdiga, nu blir det panhardstag som nästa uppgift.

Konstruktionen består av 4 olika delar:

Fästet till bakaxeln.

Fästet till karossen, justerbar höjd på infästningen.

Ett stabiliseringsstag till karossfästet.

Själva panhardstaget.

Grundtanken är att panhardstaget ska vara horisontellt när bilen står på hjulen. Staget skall vara så långt som möjligt för att minimera att det drar axeln åt sidan vid upp/nerfjädring.

Placeringen i förhållande till bakaxeln påverkar rollcenter bak.

Här kommer första delen:

panhard_och_momentstag_041liten.jpg

Fästet fastsvetsat på bakaxeln

panhard_och_momentstag_045liten.jpg

Hej Janne!

Kul att följa ditt projekt.

Jag har sett att du bytt avatar och har en liten undran som inte hör ihop med

projektet. Men jag känner att jag måste få ett svar på min undran. Vi är själva

kattmänniskor, jag och min fru. Vi har tre katter som äger oss.

Frågan: är det nåt fel med din katts ögon? Är den skelögd, eller är den blind

på vänster öga?

God fortsättning, både på det nya året och på ditt projekt!

Mvh.

Hej Janne!

Kul att följa ditt projekt.

Jag har sett att du bytt avatar och har en liten undran som inte hör ihop med

projektet. Men jag känner att jag måste få ett svar på min undran. Vi är själva

kattmänniskor, jag och min fru. Vi har tre katter som äger oss.

Frågan: är det nåt fel med din katts ögon? Är den skelögd, eller är den blind

på vänster öga?

God fortsättning, både på det nya året och på ditt projekt!

Mvh.

Katter är fantastiska, även om jag inte tror på reinkarnation så skulle jag vilja återfödas som en katt ( gärna hemma hos oss ) :--

Vi har också 3 katter och den du ser är Sally, och nej, hon har inget fel på ögonen. Kanhända beror det på att kortet är taget när hon ligger på sin favoritplats, ovanpå elementet under fönsterbrädan i köket. Hur hon kan ligga där är för mig en gåta, det är trångt, obekvämt och minst 50 grader varmt. Har ibland på allvar funderat på vid vilken temperatur en katt koagulerar ( som ett kokt ägg ungefär )

Hälsa dina katter från mina.

Resten av delarna är färdiga

Fästet i karossen placerat på vänster bakre ramben strax bakom axeln.

panhard_och_momentstag_058liten.jpg

Vy från undersidan, översta hålet kommer att användas till panhardstaget, mitten kan behövas om jag vill höja bilen, nedre hålet ska användas till förstärkningstaget.

panhard_och_momentstag_061liten.jpg

Panhardstag och förstärkningstag. Panhardstaget är en del som har blivit över från ett tidigare projekt, egentligen inget panhard från början men kraftigt som bara den och kan justeras i längd. Blir jag inte nöjd bygger jag ett nytt av rör istället.

panhard_och_momentstag_052liten.jpg

Nästa gång skruvar jag ihop alltsammans.

Snyggt!

Gör du fästena i 3mm plåt?

tackar :D

4 mm gods är det, kan nog hänga upp hela bilen i det..

Ditt projekt är hur fräckt som helst 8)8)[/quote:1n30e0n2]

Nu börjar det hända grejer ser jag :D

Anledningen till att jag undrade var därför att jag själv ska köpa material till liknande fästen osv.

Ska jag köpa 4mm, eller var det så att du hade det liggandes och 3mm räcker?

Snyggt!

Gör du fästena i 3mm plåt?

tackar :D

4 mm gods är det, kan nog hänga upp hela bilen i det..

Ditt projekt är hur fräckt som helst 8)8)[/quote:150stbyv]

Nu börjar det hända grejer ser jag :D

Anledningen till att jag undrade var därför att jag själv ska köpa material

till liknande fästen osv.

Ska jag köpa 4mm, eller var det så att du hade det liggandes och 3mm räcker?[/quote:150stbyv]

Jag har lite av varje liggandes. ( men ganska ofta fattas den där "rätta" dimensionen ändå :cry: )

Mitt resonemang är så här. På en så liten detalj som ett fäste väljer jag gärna kraftigare gods, påfrestningarna är ganska stora och vinsten i vikt mot tunnare gods är försumbar i det stora hela.

Nu sitter panhardstaget på sin plats, nu fattas det bara lite torr asfalt och +20 grader för att kolla hur det blev.

panhard_och_momentstag_064liten.jpg

Fästet under golvet har en förstärkning på insidan som också ska få vara en del i nästa projekt. ( bilden luras, det bortre fästet är inte snett i verkligheten!)

panhard_och_momentstag_067liten.jpg

Det ser riktigt bra ut Janne. Jag läste på forumet. Om en kille som frågar efter en bok om väghållning. Jag förstår att läst lite om ditt projekt. Jag tänkte föreslå. Varför inte Janne J skriver en bok. Du besitter på riktigt mycket kunskap innom området. Samt att jag tycker dina arbeten är tydliga och lätta att förstå. Jag tror att dom flesta innom mustang klubben köper din bok direkt.

Berra

Hej,

det finns en förträfflig bok som beskriver det Janne har berättat om i sina inlägg. Den heter "How to make your car handle" skriven av Fred Puhn ISBN: 0912656468. Finns bla på Bokus.com för 171 SEK. Förvisso då på engelska.

//Mats

  • 2 weeks later...

Har spårat ur från mina ideal: inget bling bling allt ska ha en funktion.

Onödigt spoilerbjäfs, neonrör, flammor och måsvingedörrar är inte min stil och egentligen är nästan skivbromsar bak detsamma :oops:

Trummorna funkar helt ok och jag vet att skivor bak bara rostar, men...

Trummor i en 18" fälg ser nördigt ut!

Material är inköpt, funderingarna snurrar för fullt, resan har börjat.

Är jag knas?

Bromsar_003.jpg

Nej Janne, det är 18" fälgar som ser nördigt ut! :lol:

Skämt åsidå, din bil ser helt rätt ut, som alltid intressant att följa projektet.

Vad tar du oken ifrån? Explorer?

Nej Janne, det är 18" fälgar som ser nördigt ut! :lol:

Skämt åsidå, din bil ser helt rätt ut, som alltid intressant att följa projektet.

Vad tar du oken ifrån? Explorer?

Kanske ska satsa på den tüska bratwurststilen, 14" fälgar, 12" breda med 255/35*14 däck och megaskärmbreddare :roll:

Hade jag köpt fälgarna idag hade en omgång OZ ultraleggera suttit fint.

Oken kommer från audi a6, skivorna från nissan maxima.

Händer det nått på ditt bygge?

Ja varför inte, har alldrig sett en tyskstukad musse.. :P

Jag har tagit det lugnt med mitt, har inte rört en skruv på en månad.

Är dock klart för blästring och en tripp til bur-bockaren.

Lite vila till sen blir det uppdatering.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...