Jump to content

Mustang Cab 70 projekt - CMC303


JanneJ

Recommended Posts

  • Replies 821
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

:oops:

Ett avbrott i tråden och slut med expertkommentarer från framförallt ThomasFB

Att kalla ThomasFB för expert är kraftigt modifierad sanning. Man bör aldrig svälja nånting på nätet utan kritisk bedömning.

Janne Holm:

Man lägger shim endast vid behov för att få fjädern till rätt höjd installerad, inte för att "hotta upp" fjädertrycket från det rekommenderade. Om man har fel fjädertryck, byter man till styvare fjäder, eller tvärtom.

Tillverkaren anger vanligtvis rekommenderad höjd och rek. fjädertrycktryck (ventil öppen-ventil stängd).

Sjunkna ventiler efter ett sätesjobb eller långa ventilskaft kan kräva att man lägger shim för att uppnå rätt tryck.

En del ventil/retainer/knaster -typer är speciellt känsliga för rätt fjädertryck.

Rejält fel tryck/höjd leder till haveri i någon form-förr eller senare. Risken ökar givetvis i potens då man går upp i rpm, eller risken kan öka vid ett specifikt varvtal (som inte alltid behöver vara nära max rpm).

Äh, babbel och teorier- irrelevant för denna tråd. :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Hej Janne!

Har tagit mig tiden och läst igenom din tråd och är som många andra mycket imponerad!

Jag fastnade vid kuggstången och skulle vilja se lite bilder på hur du gjort mellan rattaxeln och själva styrväxeln.

Har själv detta kit på min 67:a http://www.steeroids.com/html/mustang.html

Det var rätt kurs, bra utväxling och justerbara styrändar för bumpsteer korrigering...

Det ända jag upplever som lite negativt är att det känns som att utväxlingen inte är riktigt konstant. Går lite tyngre halva rattvarvet för att senare gå lättare nästa halvvarv... Tror det kan bero på att kuggstången och rattstången inte möts med samma vinkel så det blir lite vinkelfel i knutarna och en något oscillerande rörelse. Ska prova vinkla bak kuggstången något för att se om det blir bättre. Har du laborerat med detta eller blev det rätt från början? Ska även prova eliminera glappet i centerlinken på liknande sätt som du. Tänkte använda vanlig slipad axel och svarva bussningar av lagerbrons eller teflon... Bifogar några bilder...

Mvh Gustav

Link to comment
Share on other sites

Jag har liksom du en ganska brant vinkel på lederna mellan rattstången och kuggstången. Kommer att bygga om min rattstång så snart jag är färdig med motorn. Att du upplever "halvvarv" i ratten beror på längden på mellanleden, jag har gjort ovala hål i leden ( min har en skarv på mitten) för att kunna justera och det är millimeterprecision för att få det bra, men det går!

Kul att du gillade min tråd :--

Link to comment
Share on other sites

Ok, det är splines på min mellandel och även om jag lossar låsskruven och låter den löpa fritt så känns det samma. Kan det vara så att knutarna inte "tar ut varandra" om de har olika vinkel? Som på en kardan med fel pinjongvinkel?

Mvh Gustav

Link to comment
Share on other sites

Någonstans finns det säkert ett maxvärde på vinkeln.

Jag kommer att korta in min rattstång så att den första knuten sitter så nära torpedväggen som möjligt för att få lite snällare vinklar.

Kan du justera kuggstångens läge eller är den helt fixerad?

Kan du justera rattstången?

Link to comment
Share on other sites

Kuggstången sitter i ett klämfäste så själva upphängningen går ju alltid modifiera. Byter jag slangarna mot vanliga 90 graders hydraulkoppel borde det gå tjuva någon cm där oxå. Köpte till en rattstång med kittet men vet inte riktigt hur axeln är lagrad längst ner i röret? är det bara en glidlagring som är inpressad i röret borde det ju gå dra ut den, korta röret max, och sedan korta själva styrstången så mycket som möjligt. Man kan ju flytta in allt längre i bilen oxå men det vill jag inte då man redan sitter i baksätet... Problemet blir hursomhelst att ersätta "mellanstången" om man ökar avståndet då den som sagt har splines... Man vill ju inte gärna svetsa i sådana saker som har med styrning att göra...

Link to comment
Share on other sites

Problemet blir hursomhelst att ersätta "mellanstången" om man ökar avståndet då den som sagt har splines... Man vill ju inte gärna svetsa i sådana saker som har med styrning att göra...

Om det är DD-profil på kuggstångens tapp och rattstångens tapp kan du åka till skroten och botanisera bland delar från t.ex VW och volvo V40 så hittar du vad som behövs för att fixa en längre "mellanstång"

Link to comment
Share on other sites

Hej Janne.

Jag har kollat ditt arbete med förbättringar under en längre tid :shock: ,

betyget har jag sparat tills nu :thumbup: , du gör ett fenomenalt jobb som

både är bra och lärorikt för oss alla och du har säkert bidragit

med massor av tankar och tänkande till oss alla :thumbup::thumbup: .

Forsätt att vara kreativ 8) , f-n du har väll haft lite koll på hur

många besök du har haft :clap::clap: , väl värt en utveklingens mästare 8) .

Jag gillar det du gör fast jag är lite av bakåtsträvare :silent::wtf: , jag är

lite för fast i det gammla :cry: , kanske det beror på min ålder :?;) .

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det aproligt att det finns någon som vågar ta intsiativ. Och göra nogåt som många drömmer om. Janne är en stört skön person. som gillar att leka med det än det andra. Läser din tråd med stor beundran. För din förmåga. Som du besitter med. Och oj vad man lär sig mycket av att se jur tankar och byggnationer blir. Härligt Janne.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Tack allihop för era positiva ord :wave: Hade faktiskt en liten depp då jag kände att jag inte fick något gensvar alls på det jag gjorde.

Tiden strax innan jul är inte känd som den tid då garaget har prioritet, mao har pysslet på den avdelningen legat lite lågt.

Juldagen brukar hos mig vara en dag då det på något sätt vänder...kanske är det det första livstecknet på det frö som blommar ut i full galenskap framåt mars-april när vägarna torkar upp för första gången.

Idag har jag alltså varit ute i garaget och fixat till alla insugningsventilerna:

Motor 126299.jpg[/attachment:17dw1cnt]

Link to comment
Share on other sites

Nu är den första toppen färdig, nya fjädrar, retainers och knaster. Har velat fram och tillbaka om en sådan löjlig sak som färgen på motorn :oops: Till slut tog jag mig i kragen och tvingade mig att ta ett beslut, valde fordblå, den mörkare kulören, bryr mig inte om det är "rätt" till min bil men jag tycker den ljusare färgen är ful...( slå mig inte.. :shifty: ). Vad ventilkåporna ska få för färg har jag inte bestämt än så länge.

Motor 126301.jpg[/attachment:2k1turnu]

Funderar på vilka vippor jag ska välja, topparna har guides för stötstängerna så det är ganska fritt fram. Är lite sugen på dessa: http://www.summitracing.com/parts/CCA-1442-16/ någon som har en åsikt?

Link to comment
Share on other sites

Dom vipporna funkar mycket bra,har haft dom 2 säsonger.(inkluderat en del hårdkörning)

Syns knappt att dom är använda.

Nu när jag har plockat ner motorn igen för ännu mer pulver tänker jag behålla dom.

Obs! Kolla bara så att geometrin blir rätt. "Rullen i mitten".

Å dom här:

http://www.summitracing.com/search/Bran ... toview=SKU

Link to comment
Share on other sites

Obs! Kolla bara så att geometrin blir rätt. "Rullen i mitten".

Å dom här:

http://www.summitracing.com/search/Bran ... toview=SKU

Yepp, därför blir det 2 beställningar, först vipporna och sedan när jag vet vilken längd jag behöver på stötstängerna kommer beställning 2.

Bra med lite input från någon som har testat själv, man tackar.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Johnny P, du och en del andra får se er som föregångare. En del av oss andra har prio på att få ihop en bra basbil att börja modifiera när man sorterat ut första säsongen. Så fortsätt experimentera!

//Mats N

Link to comment
Share on other sites

Tjena Janne

Har inte varit inne sen mitt sista inlägg, men du har hunnit rätt långt.

Ligger lite efter, mina toppar finns på motorverkstan för ett byte av ventiler (storlek).

Vi valde tydligen samma storlek. Killen på motorverkstan rekommenderade oxå att bearbeta lite i

förbränningsrummet för att få ett bättre flöde. Har inte bestämt mig än avvaktar därför med planing.

God Jul/kjorran

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

Sa att jag skulle lägga in några bilder på 351 toppar som är portade, dom är även bearbetade i förbränningsrummen

Här kommer dom

mvh/kjorran

post-2705-144839113314_thumb.jpg351 toppar 010.JPG[/attachment:n2vnds0t]post-20-144839112667_thumb.jpg351 toppar 012.JPG[/attachment:n2vnds0t]post-20-144839108627_thumb.jpg351 toppar 013.JPG[/attachment:n2vnds0t]

Link to comment
Share on other sites

Tack allihop för era positiva ord :wave: Hade faktiskt en liten depp då jag kände att jag inte fick något gensvar alls på det jag gjorde.

Jag följer tråden hela tiden, dock dålig på att ge feedback.

Känns som om att man ligger i en annan liga för att ge några smarta svar. :--

God Jul och gott nytt år på dig! Och fortsätt uppdatera, vi följer även fast du inte får några svar. :)

Link to comment
Share on other sites

Slitage på blockets vänstersida från slack kamkedja :?:

Det räcker med kedjan. Max slitage anges till ½", det var mer kan man säga...

Jämför med hur den nya ser ut:

Motor 126312.jpg[/attachment:1sgcdrs5]

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...