May 10, 200618 yr comment_28441 Hej, i min -67 cab skall det enligt uppgift från säljaren sitta en 302, men från vilken årsmodell vet jag inte. När jag skulle byta tändstift som jag redan hade beställt så upptäckte jag att stiften var mindre än de som skall sitta i den årsmodellen (14 mm istället för 18 mm).Har för mig att man kan få fram årsmodell på blocket från gjutkoden som sitter där, koden som är ingjutet i blocket är på rad 1: D4DE rad 2: 8015-AD 4618Är det någon som vet i vilken årsmodell stiften var mindre (14mm)?Har letat runt och gissar att i 302 från -71 så kanske det var den storleken, men är inte säker.Paul
May 10, 200618 yr Author comment_28452 Hmm, -74, då fanns inte V8 i Mustang, kanske är från någon annan Ford från den tiden. Får söka vidare.Paul
May 11, 200618 yr comment_28475 Topparna kan ha bytts ut på vägen, det är en gammal bil du har. Inte helt sällan man stöter på detta i Fordbilar. Du har säkert nyare toppar än bottendelen. Är båda topparna bytta,eller bara en?
May 11, 200618 yr Author comment_28481 Hej, bägge topparna verkar vara av samma typ, stiften är av den mindre typen.Verkar som motorn är ett "ihop plock"Paul
May 11, 200618 yr comment_28488 Fick 302 små stift någon gång?.Ser att våran 351Windsor från 80 har ju stora stiften.Men cleveland har ju små stift.
May 11, 200618 yr comment_28500 Hmm, -74, då fanns inte V8 i Mustang, kanske är från någon annan Ford från den tiden. Får söka vidare.PaulJo, i Mexico.
May 13, 200618 yr Author comment_28601 Har kollat koden igen, och det blev några fel. Bifogar en bild istället.Är det någon som vet var man kan tolka koden på blocket för att få reda på vilken motor det är?Finns det några kännetecken på toppar, gjutkoder eller liknande för att reda ut vad för motor de hör till?Paul
May 14, 200618 yr comment_28633 Hej Paul!blocket ser ut att komma från mitten av 70-talet men topparna behöver inte komma från samma tid o motor. Själv har jag en 302:a från 80-talet fast med äldre toppar. Har du tittat under ventilkåporna efter gjutnummer, det är ju topparna som är viktiga för att du ska få rätt stift.Göran
May 14, 200618 yr comment_28634 D4DE = 1974 design. Behøver inte betyde årsmodell på blocket, men er første året dette ble produsert. Av bokstavene kan du også se vilken bilserie den var designet for. Behøver dog inte bety vilken bil den ble montert i. Har inte alla bokstavbeteckninger så jag kan inte dekoda detta enn.6015 = Ford språk for just motorblockAA = Første gjutning eller første reviderade design på gjutformen4G18 = lite svårt å se om det står just 4G18 men det betyder: 4= 1974, G = juli, 18 = 18 dag i månaden. Detta block blev gjutad 18 juli 1974.
May 15, 200618 yr Author comment_28640 Tack så länge för era svar, jag skall lyfta på ventilkåporna och kolla så snart jag hinner.Kan konstatera så här långt att det i alla fall är en fordmotor som sitter i bilen.Paul
May 26, 200618 yr Author comment_29154 Äntligen haft tid att kolla gjutning på toppen. Frågan är vilka toppar som sitter i motorn? Och om det är rätt gjutning jag hittat.Undrar hur mågna HK motorn kan vara på?Någon som har en ide?Paul
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.