May 30, 200618 yr comment_29271 HejTänkte kolla om det finns någon som kör med kompressor? Är själv sugen på att trimma och har länge varit sugen på just kompressor!!Jag vet att det det finns många nyare Mussar med typ Pro charger och liknande, men hur är det med äldre Mussarna??En sådan här kanske!?!http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku/Freddie
May 30, 200618 yr comment_29294 Man har ju läst om vissa som hade originalmoterade paxton. (har för mig de hette så) Hade vart lite kul å veta hur bottendelen var gjord på dessa och hur mycket de överladdade. Trimma är en sak, att ta steget till överladdning är rätt stort tycker jag och (som vanligt) vidhåller jag att kompressor är stenålder... Det handlar om verkningsgrad.
May 31, 200618 yr Author comment_29300 Våra mustanger är stenålder då passar det med en härligt vinande kompressor... Verkningsgrad jo visst, men så seriöst är det nog inte om jag skulle bygga jag är mera ute efter känslan,ljudet, utseendet och effekt får man säkert så jag blir nöjd... Men lite som du antyder, tankar finns på att bygga/köpa en vass högvarvig 302a i stället och då kommer tankarna direkt på 4a stående webrar, lite lika stil som en snygg kompressor!!I övrigt så består hela min umgängeskrets av "japs" och "turbo" folk som mer eller mindre skrattade åt min musse där den stod nyinköpt på uppfarten med smala original hjul och ett stuk som gjorde att den liknade en båt som var på väg upp i planing... De slutade dock att skratta 2 månader senare när den blev sänkt med ett väghållningspaket och fick nya feta 17"are.När en av polarna inte lyckades köra ifrån mig med sin Impreza så blev han till o med imponerad...Drog iväg lite här men blir lätt så...mvh Freddie
May 31, 200618 yr comment_29305 Känner igen det där. De flesta jag känner var väldans tveksamma när jag berättade om mitt bilköp. Jänkare är stora tunga slöa och ska innehålla feta öldrickande raggarsvin... Typ. Jag är lite less på kompressortjatet från polare så därför är jag anti, Meckat en del turbo innan och det känns mer stabilt. Turbon tar inte heller lika många hästar som en kompressor gör. Man får mer för besväret så att säga. Och visst, stenålder it is, all the way. http://www.hotrod.com/techarticles/42798/index.htmlhttp://www.rtpaz.com/rtpaz1_013.htmhttp://www.vortecheng.com/images/nashvi ... depot2.jpg
May 31, 200618 yr comment_29329 Ta kontakt med våran ordförande Göran cmc302, han har åkt med paxtonmatad 302a i sin -68 cab i flera år så han kan säkert ge dig råd...
May 31, 200618 yr Author comment_29348 Det finns Pro charger kit till din Mustang 65 med 289Länk!?!/Freddie
May 31, 200618 yr comment_29349 Ja du det är inte så lättVet inte varför man inte kan få den informationen på deras hemsidaMen jag vet att det finns ett färdiga kit till Ford 289/302 och 351 W(finns självklart fler versioner)Jag har nämligen en Pro charger som jag ska sätta på min 351 CSå jag får snällt ta och köpa ett sådant kit och modifiera det till min ClevelandFinns säkert något företag som säljer Procharger i din närhet
May 31, 200618 yr Author comment_29353 Du beställer alltså från en svensk återförsäljare?? eller??Pris?/Freddie
June 1, 200618 yr comment_29359 Ja jag beställer från en svensk leverantörDom här priserna fick jag i Mars och det gäller ett 289/302/351W KitBracket: $525Lower Pulley (12 rib) $223Upper pulley (12 rib) $99Drive belt $78Intercooler assy $ 1298
June 1, 200618 yr comment_29376 Ta kontakt med Archie King på Dallas Mustang (www.dallasmustang.com), han har massor av erfarenhet av sånt här och är ansvarig för deras verkstad och inhouse Dyno. Trevlig kille dessutom.mvhJocke
June 4, 200618 yr Author comment_29491 Om vi frångår kompressor ett tag...Mitt andra alternativ är som sagt en rapp och varvvillig 289/302 på mellan 300 o 400hk, vill gärna varva över 6000rpm...Krävs det värsting vev,stakar o kolvar för den uppgiften??Finns det kanske något färdigt "kitt" att handla??/Freddie
June 5, 200618 yr Author comment_29520 Eller Edelbrock victor kanske?Kollade på summit men hittade inget komplett kitt med toppar, insug,kam mm bara lösa delar(borde vara billigare om man köper allt på en gång..)/Freddie
July 8, 200618 yr comment_30695 Du måste ju ha en kam som lirar ihop med toppar, insug osv om det ska röra på sig. Victorgrejer med "rätt" kam är inte ett bra alternativ på gatan tycker jag. Tror heller inte att du blir snabbare. AFR har bättre alternativ. http://www.airflowresearch.com/ford_dyno.phpFör övrigt tycker jag att man måste hålla isär roots och centrifugal när man pratar om kompressorer (den senare varianten är ju i princip ett remdrivet turboaggregat). SÅ dålig verkningsgrad är det inte. Tror det är ett bättre alternativ än konventionell turbo i en V8. Har följt ett turbobygge (ca 900 hk) på nära håll i ett par år nu. Det är svårt att få till och DYRT! 300-350k har det nog kostat totalt att bygga motorn.
July 17, 200618 yr comment_31023 Jag har ett vortech kompressorkit på väg hem från usa nu till min insprutnings musse får se om man hinner montera innan vintern. Jag kommer köra bilen i bänk innan och efter montaget så man får veta vad det blev för resultat.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.