Freddie May 30, 2006 Report May 30, 2006 HejTänkte kolla om det finns någon som kör med kompressor? Är själv sugen på att trimma och har länge varit sugen på just kompressor!!Jag vet att det det finns många nyare Mussar med typ Pro charger och liknande, men hur är det med äldre Mussarna??En sådan här kanske!?!http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku/Freddie Citera
MrTurbo_1645 May 30, 2006 Report May 30, 2006 Man har ju läst om vissa som hade originalmoterade paxton. (har för mig de hette så) Hade vart lite kul å veta hur bottendelen var gjord på dessa och hur mycket de överladdade. Trimma är en sak, att ta steget till överladdning är rätt stort tycker jag och (som vanligt) vidhåller jag att kompressor är stenålder... Det handlar om verkningsgrad. Citera
Freddie May 31, 2006 Author Report May 31, 2006 Våra mustanger är stenålder då passar det med en härligt vinande kompressor... Verkningsgrad jo visst, men så seriöst är det nog inte om jag skulle bygga jag är mera ute efter känslan,ljudet, utseendet och effekt får man säkert så jag blir nöjd... Men lite som du antyder, tankar finns på att bygga/köpa en vass högvarvig 302a i stället och då kommer tankarna direkt på 4a stående webrar, lite lika stil som en snygg kompressor!!I övrigt så består hela min umgängeskrets av "japs" och "turbo" folk som mer eller mindre skrattade åt min musse där den stod nyinköpt på uppfarten med smala original hjul och ett stuk som gjorde att den liknade en båt som var på väg upp i planing... De slutade dock att skratta 2 månader senare när den blev sänkt med ett väghållningspaket och fick nya feta 17"are.När en av polarna inte lyckades köra ifrån mig med sin Impreza så blev han till o med imponerad...Drog iväg lite här men blir lätt så...mvh Freddie Citera
MrTurbo_1645 May 31, 2006 Report May 31, 2006 Känner igen det där. De flesta jag känner var väldans tveksamma när jag berättade om mitt bilköp. Jänkare är stora tunga slöa och ska innehålla feta öldrickande raggarsvin... Typ. Jag är lite less på kompressortjatet från polare så därför är jag anti, Meckat en del turbo innan och det känns mer stabilt. Turbon tar inte heller lika många hästar som en kompressor gör. Man får mer för besväret så att säga. Och visst, stenålder it is, all the way. http://www.hotrod.com/techarticles/42798/index.htmlhttp://www.rtpaz.com/rtpaz1_013.htmhttp://www.vortecheng.com/images/nashvi ... depot2.jpg Citera
Leffe N cmc712 May 31, 2006 Report May 31, 2006 Ta kontakt med våran ordförande Göran cmc302, han har åkt med paxtonmatad 302a i sin -68 cab i flera år så han kan säkert ge dig råd... Citera
Freddie May 31, 2006 Author Report May 31, 2006 Det finns Pro charger kit till din Mustang 65 med 289Länk!?!/Freddie Citera
ESO553 May 31, 2006 Report May 31, 2006 Ja du det är inte så lättVet inte varför man inte kan få den informationen på deras hemsidaMen jag vet att det finns ett färdiga kit till Ford 289/302 och 351 W(finns självklart fler versioner)Jag har nämligen en Pro charger som jag ska sätta på min 351 CSå jag får snällt ta och köpa ett sådant kit och modifiera det till min ClevelandFinns säkert något företag som säljer Procharger i din närhet Citera
Freddie May 31, 2006 Author Report May 31, 2006 Du beställer alltså från en svensk återförsäljare?? eller??Pris?/Freddie Citera
ESO553 June 1, 2006 Report June 1, 2006 Ja jag beställer från en svensk leverantörDom här priserna fick jag i Mars och det gäller ett 289/302/351W KitBracket: $525Lower Pulley (12 rib) $223Upper pulley (12 rib) $99Drive belt $78Intercooler assy $ 1298 Citera
87gt50 June 1, 2006 Report June 1, 2006 Ta kontakt med Archie King på Dallas Mustang (www.dallasmustang.com), han har massor av erfarenhet av sånt här och är ansvarig för deras verkstad och inhouse Dyno. Trevlig kille dessutom.mvhJocke Citera
Freddie June 4, 2006 Author Report June 4, 2006 Om vi frångår kompressor ett tag...Mitt andra alternativ är som sagt en rapp och varvvillig 289/302 på mellan 300 o 400hk, vill gärna varva över 6000rpm...Krävs det värsting vev,stakar o kolvar för den uppgiften??Finns det kanske något färdigt "kitt" att handla??/Freddie Citera
Freddie June 4, 2006 Author Report June 4, 2006 Någon som ha ett "recept" på en rapp smallblock??/Freddie Citera
Gäst June 4, 2006 Report June 4, 2006 Edelbrock Performer RPM drar från 1500-6500rpm. Kolla upp det! Citera
Freddie June 5, 2006 Author Report June 5, 2006 Eller Edelbrock victor kanske?Kollade på summit men hittade inget komplett kitt med toppar, insug,kam mm bara lösa delar(borde vara billigare om man köper allt på en gång..)/Freddie Citera
snock July 8, 2006 Report July 8, 2006 Du måste ju ha en kam som lirar ihop med toppar, insug osv om det ska röra på sig. Victorgrejer med "rätt" kam är inte ett bra alternativ på gatan tycker jag. Tror heller inte att du blir snabbare. AFR har bättre alternativ. http://www.airflowresearch.com/ford_dyno.phpFör övrigt tycker jag att man måste hålla isär roots och centrifugal när man pratar om kompressorer (den senare varianten är ju i princip ett remdrivet turboaggregat). SÅ dålig verkningsgrad är det inte. Tror det är ett bättre alternativ än konventionell turbo i en V8. Har följt ett turbobygge (ca 900 hk) på nära håll i ett par år nu. Det är svårt att få till och DYRT! 300-350k har det nog kostat totalt att bygga motorn. Citera
olf_ironpower July 17, 2006 Report July 17, 2006 Jag har ett vortech kompressorkit på väg hem från usa nu till min insprutnings musse får se om man hinner montera innan vintern. Jag kommer köra bilen i bänk innan och efter montaget så man får veta vad det blev för resultat. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.