Jump to content

Kompressor på "äldre" Mustang??


Freddie

Recommended Posts

Man har ju läst om vissa som hade originalmoterade paxton. (har för mig de hette så) Hade vart lite kul å veta hur bottendelen var gjord på dessa och hur mycket de överladdade.

Trimma är en sak, att ta steget till överladdning är rätt stort tycker jag och (som vanligt) vidhåller jag att kompressor är stenålder... Det handlar om verkningsgrad. 8)

Link to comment
Share on other sites

Våra mustanger är stenålder då passar det med en härligt vinande kompressor... Verkningsgrad jo visst, men så seriöst är det nog inte om jag skulle bygga jag är mera ute efter känslan,ljudet, utseendet och effekt får man säkert så jag blir nöjd...

Men lite som du antyder, tankar finns på att bygga/köpa en vass högvarvig 302a i stället och då kommer tankarna direkt på 4a stående webrar, lite lika stil som en snygg kompressor!!

I övrigt så består hela min umgängeskrets av "japs" och "turbo" folk som mer eller mindre skrattade åt min musse där den stod nyinköpt på uppfarten med smala original hjul och ett stuk som gjorde att den liknade en båt som var på väg upp i planing... De slutade dock att skratta 2 månader senare när den blev sänkt med ett väghållningspaket och fick nya feta 17"are.

När en av polarna inte lyckades köra ifrån mig med sin Impreza så blev han till o med imponerad...

Drog iväg lite här men blir lätt så...

mvh Freddie

Link to comment
Share on other sites

:--

Känner igen det där. De flesta jag känner var väldans tveksamma när jag berättade om mitt bilköp. Jänkare är stora tunga slöa och ska innehålla feta öldrickande raggarsvin... Typ.

Jag är lite less på kompressortjatet från polare så därför är jag anti, Meckat en del turbo innan och det känns mer stabilt. Turbon tar inte heller lika många hästar som en kompressor gör. Man får mer för besväret så att säga. Och visst, stenålder it is, all the way. 8)

http://www.hotrod.com/techarticles/42798/index.html

http://www.rtpaz.com/rtpaz1_013.htm

http://www.vortecheng.com/images/nashvi ... depot2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja du det är inte så lätt

Vet inte varför man inte kan få den informationen på deras hemsida

Men jag vet att det finns ett färdiga kit till Ford 289/302 och 351 W(finns självklart fler versioner)

Jag har nämligen en Pro charger som jag ska sätta på min 351 C

Så jag får snällt ta och köpa ett sådant kit och modifiera det till min Cleveland

Finns säkert något företag som säljer Procharger i din närhet

Link to comment
Share on other sites

Ja jag beställer från en svensk leverantör

Dom här priserna fick jag i Mars och det gäller ett 289/302/351W Kit

Bracket: $525

Lower Pulley (12 rib) $223

Upper pulley (12 rib) $99

Drive belt $78

Intercooler assy $ 1298

Link to comment
Share on other sites

Om vi frångår kompressor ett tag...

Mitt andra alternativ är som sagt en rapp och varvvillig 289/302 på mellan 300 o 400hk, vill gärna varva över 6000rpm...

Krävs det värsting vev,stakar o kolvar för den uppgiften??

Finns det kanske något färdigt "kitt" att handla??

/Freddie

Link to comment
Share on other sites

Eller Edelbrock victor kanske?

Kollade på summit men hittade inget komplett kitt med toppar, insug,kam mm bara lösa delar(borde vara billigare om man köper allt på en gång..)

/Freddie

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Du måste ju ha en kam som lirar ihop med toppar, insug osv om det ska röra på sig. Victorgrejer med "rätt" kam är inte ett bra alternativ på gatan tycker jag. Tror heller inte att du blir snabbare. AFR har bättre alternativ.

http://www.airflowresearch.com/ford_dyno.php

För övrigt tycker jag att man måste hålla isär roots och centrifugal när man pratar om kompressorer (den senare varianten är ju i princip ett remdrivet turboaggregat). SÅ dålig verkningsgrad är det inte. Tror det är ett bättre alternativ än konventionell turbo i en V8. Har följt ett turbobygge (ca 900 hk) på nära håll i ett par år nu. Det är svårt att få till och DYRT! 300-350k har det nog kostat totalt att bygga motorn.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har ett vortech kompressorkit på väg hem från usa nu till min insprutnings musse :--

får se om man hinner montera innan vintern. Jag kommer köra bilen i bänk innan och efter montaget så man får veta vad det blev för resultat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...