Jump to content

Får inte igång bilen...


Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Jag har tagit hem två startmotorer från Hansen och ingen funkar till min bil, det låter som dom ligger mot startkransen och skaver, inga problem med min gamla.

Det verkar som om jag har samma problem. Min gamla startmotor funkade bra tidigare men nu har den börjat kugga i princip hela tiden. Jag tog bort den och såg att kuggarna på startmotorn är rätt sletna. Jag köpte en ny startmotor från Hansen och när jag skulle prova starta med den så funkar det inte. Startmotorn verkar inte vilja gå emot kuggkransen och starta bilen. Det bara viner om startmotorn.

Jag får väll skicka tillbaka denna och kolla om jag har bättre tur med nästa :roll: Om inte nästa funkar vet jag inte riktigt vad jag ska göra :cry:

mike

Link to comment
Share on other sites

Kolla upp så ni har rätt startmotor finns två olika en för aut o en till manuell växellåda:- olika längd på aluminium delen.

alltså start drevet går olika långt in till startkransen:-

Link to comment
Share on other sites

Kolla så att ni inte har fel chims/brickor till startmotorerna. Själv fick jag köpa en tjockare chimsplatta för att startmotorn skulle släppa kuggkransen när man släppte nyckeln. Det var fel från början, det satt en för tunn skiva som gjorde att startkugget kom för långt in.

Några år efter det har jag även råkat ut för det som ni beskriver, att det bara säger "klonk" och så nyper startmotorn fast.

I mitt fal var felet att det saknades en bricka på axeln som startmotorkugget skjuts ut på, vilket gjorde att den inte stoppades i yttersta läget. Efter många starter hade skåran där stoppbrickan skulle sitta blivit konisk vilket gjorde att kugget till slut fastnade i yttersta läget varje gång. Då orkade den helt enkelt inte dra runt motorn.

Det gick inte ens att rubba motorn med "våld". Men det är inte så konstigt med tanke på vilken utväxling det är på grejerna!

Link to comment
Share on other sites

Ska Fords Starmotorer shimsas in?

Ja det reagera jag också på.

Har aldrig hört det förr.

Stämmer det verkligen?[/quote:1l87gh4j]

Jag fick i alla fall göra det på min bil, men jag kan tillägga att jag inte hade någon original startmotor då. Det var mera ett tips till lösning på problemet eftersom jag själv råkat ut för det. Det finns ju chims att köpa till ford så nog tror jag att det förkommer ibland.

Link to comment
Share on other sites

Kolla så att ni inte har fel chims/brickor till startmotorerna. Själv fick jag köpa en tjockare chimsplatta för att startmotorn skulle släppa kuggkransen när man släppte nyckeln. Det var fel från början, det satt en för tunn skiva som gjorde att startkugget kom för långt in.

Några år efter det har jag även råkat ut för det som ni beskriver, att det bara säger "klonk" och så nyper startmotorn fast.

I mitt fal var felet att det saknades en bricka på axeln som startmotorkugget skjuts ut på, vilket gjorde att den inte stoppades i yttersta läget. Efter många starter hade skåran där stoppbrickan skulle sitta blivit konisk vilket gjorde att kugget till slut fastnade i yttersta läget varje gång. Då orkade den helt enkelt inte dra runt motorn.

Det gick inte ens att rubba motorn med "våld". Men det är inte så konstigt med tanke på vilken utväxling det är på grejerna!

Så här såg min nya startmotor ut efter kanske fem misslyckade startförsök. Bilen var på väg att gå igång i ca 1sek men sen började det vina om startmotorn igen. Jag gissar på att kuggkransen satte sig i startmotorn, för det var ett helsike o bända bort startmotorn från kopplingshuset efteråt.

Min gamla startmotor ser likadan ut på samma ställe men där har den stoppringen nästan gått av.

Är det någon som vet hur jag ska åtgärda detta fel. Min gamla startmotor bara kuggar hela tiden och den nya vill inte köra igång motorn. Kan det hjälpa om jag shimsar in startmotorn på något sätt?

Link to comment
Share on other sites

Ser knasigt ut!

Tror du inte du ändå har fel startmotor till startkransen?

Det finns en för 157kugg krans och en för 164kugg startkrans

Har du inte den större 164kugg kransen men en startmotor för 157kugg?

Vilken låda har du? Årsmodell?

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte kuggkransen på svänghjulet för ett tag sen. Jag köpte en 157kuggs, samma som den gamla. Jag har 4vxl manuell (lilla ruggen låda)

Kan inte årsmodell på lådan. Men jag ringde Hansen och berättade att jag hade en manuell låda och en 302:a så sa dom att det var den startmotorn jag skulle ha. Jag kollade i deras katalog men där stod inget om att det skulle finnas en startmotor för 157kugg o en för 164kugg.

Jag har mina misstankar om att jag kanske inte har fått på den nya kuggkransen på rätt ställe eftersom den tar i så långt bak på startmotorn.

Jag får väll plocka av växellåda o koppling o allt för o kolla :roll:

mike

Link to comment
Share on other sites

Sorry jag tänkte på automatlåda som varierar

Jag är inte helt 100% på det här med modeller på startmotorer till manuell låda så ta det med en nypa salt.

Måste vara 157kugg

Kan man verkligen montera kransen fel? Torde vara ganska omöjligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte min start motor utan roland, och jag skimsa inte.

Men på den start motorn som satt på när jag fick hem den från USA så satt det skims.

Men jag märker ingen skillnad.

Tycker inte det borde finnas så väldigt många olika kugg kramsar och spräng kåpor till 289:an eller, om man inte har en j...a otur då vill säga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...