Jump to content

Får inte igång bilen...


Recommended Posts

:twisted::twisted::twisted:

Körde problemfritt för 2 veckor sedan. satte in bilen i garaget utan några problem. har nu tillverkat ett skydd i aluminium som skyddar grus och sten för o komma in i svänghjulet. satte dit det, ligger inte emot någonstans. drog sedan om bensinslangen i motorrummet så den blev en meter kortare.

Detta är det enda jag gjort med bilen sen den sattes in för 2 veckor sedan och nu startar den som sagt inte.

all elektronik fungerar. bensin kommer fram. motorn går o snurra med handkraft. men motorn snurrar inte när man vrider på nyckeln.

batteriet har full styrka.

det låter bara klonk och sen blir det tyst.

kan det vara startmotorn som är kass.

Link to comment
Share on other sites

Om inte motorn går runt överhuvdtaget på starten så kan det antingen vara startmotorn eller startrelät som strular. Testa att koppla förbi startrelät med tex. en startkabel (mellan dom två grova anslutningarna). Går startmotorn då så kan relät ha lagt av, går inte startmotorn så är det den det är fel på...

Link to comment
Share on other sites

Om inte motorn går runt överhuvdtaget på starten så kan det antingen vara startmotorn eller startrelät som strular. Testa att koppla förbi startrelät med tex. en startkabel (mellan dom två grova anslutningarna). Går startmotorn då så kan relät ha lagt av, går inte startmotorn så är det den det är fel på...

Är inte allt för haj på såna här grejor.

Är detta startrelät? var ska jag koppla mellan?

Kabeln från startmotorn och det andra runt omkring blir varm när man vrider nyckeln.

Link to comment
Share on other sites

Japp, det är startrelät! :) Den ena grova kabeln på relät kommer ju från batteriet och den andra går ner till startmotorn. Koppla ihop dessa med tex en startkabel lite snabbt bara, går starten då så är det troligen fel på relät. Men eftersom att du skriver att kablarna blir varma (blir dom väldigt varma? :roll: ) så låter det mera som att det skulle vara fel i startmotorn.

Link to comment
Share on other sites

Japp, det är startrelät! :) Den ena grova kabeln på relät kommer ju från batteriet och den andra går ner till startmotorn. Koppla ihop dessa med tex en startkabel lite snabbt bara, går starten då så är det troligen fel på relät. Men eftersom att du skriver att kablarna blir varma (blir dom väldigt varma? :roll: ) så låter det mera som att det skulle vara fel i startmotorn.

Kopplade förbi startrelät igår kväll med en startkabel. drog den från anslutningen till startmortorn till + på batteriet. startkabedln blev mycket varm :!::!::!: bara jag kopplade den. Började ryka :!:

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Hade samma problem efter första turen förra året. Körde 300m, stannade och stängde av, skulle starta, klonkade till lite, hände inget.

Det var en lödning i startmotorn som gett sig, gick att fixa enkelt :)

Link to comment
Share on other sites

Om det drar ström så det blir varmt i en startkabel så är det definitivt inget kontaktproblem eller någon lödning som är dålig.

Startmorn drar grymt mycket ström men har skurit alternativt är kommutatorn ihopbränd med kolen så den inte går runt.

Jag hade en halvtaskig orginalmotor som jag gav bort. Köpte en High torque ford racing starmotor med riktig vidhängande startsolenoid. sedan kunde man lita på starten. :) Inte alls så känslig för värme från headers t.ex.

Link to comment
Share on other sites

Hade samma problem för någon månad sedan, monterade av startmotorn och satte den i ett skruvstycke tog av kåporna och skickade på 12V. Efter vissa försök och lite smörja på så fungerade den igen, verkar som det var något mek. fel. Har funkat problemfritt efter detta.

Rolf

Link to comment
Share on other sites

Hade samma problem efter första turen förra året. Körde 300m, stannade och stängde av, skulle starta, klonkade till lite, hände inget.

Det var en lödning i startmotorn som gett sig, gick att fixa enkelt :)

Plockade ner startmotorn och det var en lödning som släppt. kabeln till startrelät, en av dom kablarna på insidan hade slitits av :!:

Är det bara o löda ihop eller?

Link to comment
Share on other sites

Ja de är bara att löda men det är jäv...t pilligt att få ihop igen.

Detta låter konstigt men jag kunde inte prov köra så som du sade, med start kablar alltså.

Då fick jag samma fenomen som du, bara kokta kablar men start motorn gick inte runt.

Jag fick alltså för stora förluster i dom klena och dåliga kablarna.

Åndå så körde jag rätt på bulten i start motorn.

Se till att kabeln som går från start relät är riktigt bra och inte ärjad och dan.

Den kan se hel och fin ut men när du skall starta så skall det rusa en väldigt massa ampere igenom den och då försvinner en massa på vägen.

Om jag skall vara lite neggativ så kan det ju vara så att dina tunna koppar trådar gick av när du tog isär motorn för dom är ju pytte små och mycket sköra.

Bara lite tipps!!!!!

Ha de

Ha de

Link to comment
Share on other sites

Gäst
Hade samma problem efter första turen förra året. Körde 300m, stannade och stängde av, skulle starta, klonkade till lite, hände inget.

Det var en lödning i startmotorn som gett sig, gick att fixa enkelt :)

Plockade ner startmotorn och det var en lödning som släppt. kabeln till startrelät, en av dom kablarna på insidan hade slitits av :!:

Är det bara o löda ihop eller?

Exakt det som löste mitt problem, lödde med en stor jävla lödkolv och det tog en stund, mycket att värma upp.. Men har hållt bra nu i en säsong iaf :) Bara hoppas att det håller denna också!

Link to comment
Share on other sites

Ja de är bara att löda men det är jäv...t pilligt att få ihop igen.

Detta låter konstigt men jag kunde inte prov köra så som du sade, med start kablar alltså.

Då fick jag samma fenomen som du, bara kokta kablar men start motorn gick inte runt.

Jag fick alltså för stora förluster i dom klena och dåliga kablarna.

Åndå så körde jag rätt på bulten i start motorn.

Se till att kabeln som går från start relät är riktigt bra och inte ärjad och dan.

Den kan se hel och fin ut men när du skall starta så skall det rusa en väldigt massa ampere igenom den och då försvinner en massa på vägen.

Om jag skall vara lite neggativ så kan det ju vara så att dina tunna koppar trådar gick av när du tog isär motorn för dom är ju pytte små och mycket sköra.

Bara lite tipps!!!!!

Ha de

Ha de

Tyckte att kablarna såg riktigt grova ut måste jag säga. att det är pilligt att få ihop kan jag tänka mig.

Link to comment
Share on other sites

Ja ledaren är gov men fäst punkterna är skit, iallfall på min start motor.

Jag prov körde min start motor i tomme innan jag satte i motorn och den gick så fint.

När jag väl hade satt i motorn igen och skulle starta den så hade det aset brunnit.

Helt oförklarligt!!!

Link to comment
Share on other sites

Lånar denna tråden lite eftersom det handlar om startmotorn...

Jag har fått problem med min startmotor den "kuggar" 9/10 startförsök. Detta började mer intensivt de senaste 3 veckorna. Den har gjort så tidigare men inte lika ofta. Jag har renoverat startmotorn tidigare. Den kuggade både före o efter renoveringen, men som sagt inte lika mkt som den göra nu.

Jag har bytt kuggkransen på svänghjulen tidigare i samband vid startmotor renoveringen eftersom startmotorn hade käkat upp kuggarna till hälften.

Nu när jag tog bort startmotorn förra veckan såg jag att en skruv hade lossnat utanpå startmotorn, kommer inte ihåg vad den håller det är en skruv som man skruvar ut med ett fyrkantig verktyg. Jag såg oxå att startmotorn hade käkat lite kuggar på kransen men det är inte så farligt den är ju nästan ny.

Kan det var så att jag har fel startmotor? Med tanke på att om det nu finns olika startmotorer till olika kuggkransar med olika antal kuggar?

Är det kanske läge att köpa en ny startmotor?

Link to comment
Share on other sites

Satte i en ny startmotor i måndags och den startade direkt.

men den nya låter inte som den gamla. det blev mer klös med den nya startmotorn, dvs motorn roterar fortare innan den startar. sen rasslar det lite precis när motorn dragit igång.

är det så att startmotorn kommer "slitas in" eller köras in efter ett tag så att det inte rasslar. var samma antal kugg på startmotorn som i den gammla :!:

för övrigt så går bilen bra igen 8)

Link to comment
Share on other sites

Jag hade problem med startmotorn på förra motorn. Man visste aldrig om man skulle komma iväg eller inte.

Jag köpte en ny och sen dess har det aldrig varit några problem.

En ny startmotor kostar ju inte mer än ca. 1200.- så det är inte mycket att fundera på. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...