Jump to content

Elektronisk spänningsregulator


Recommended Posts

Hej

Efter mycket krångel med den gamla spänningsregulatorn till instrumenten hittade jag en modern ersättning hos Conrad Elektronik Norden AB, http://www.conrad.se/

Art nr 191005

Bränsle, oljetryck och temperaturmätarna ska ju ha en spänning på mellan 5-6 V.

Till den här spänningstransformatorn kan man mata in 6-28 V DC och ta ut mellan 3-15 V DC. Har installerat den nya regulatorn och kört några dagar. Inga konstigheter hittills. Med full tank var det bara att ratta in rätt utspänning så att bränslemätaren visade fullt. I mitt fall hamnade jag på 5,6 V.

Man bör kunna ha den nya spänningstransformatorn bakom instrumentpanelen, men jag placerade den åtkomlig för ev justering utan att behöva plocka ur instrumentpanelen. Priset för denna grej är 149 kr.

E J

Link to comment
Share on other sites

Jo, alla tre går på samma regulator. Ställer man in utgående spänning så att tankmätaren visar rätt, bör de övriga mätarna också visa rätt.

Hade tidigare en originalregulator där tankmätaren visade ca 3/4 tank, trots full tank. I detta läge visade olje- och tempmätarna på tok för lite.

Frågan är förståss hur nålen ska stå när det är full tank. Ska den ligga

1) exakt på sista strecket före F eller

2) mellan sista strecket och F eller

3) på F

Själv har lagt mig mellan sista strecket och F. Nån som vet hur nålen brukar peka vid full tank på en 66:a.

Min erfarenhet från andra bilar säger mig att ofta går tankmätarnanålen utanför för skalan vid full tank för att börja röra sig nedåt först efter några mils körning.

E J

Link to comment
Share on other sites

Tittade på Conrads hemsida, den ger 1,5A räcker det till tre gamla motståndsmätare? Jag mätte mina och har för mig att dom drog betydligt mer, men det kan ju skilja på mätarna, det vore ju bra om det funkar.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingående kabel säkrad med en 2 A säkring och den är hel än. Om nåt händer återkommer jag med en rapport.

Om man tittar på originalregulatorns granna tråd som går mellan jord och lindningen, kan man väl anta att det inte kan passera ström med några högre amperetal genom den tråden :?:

E J

Link to comment
Share on other sites

Provade idag att köra spänningsregulatorn tillfälligt, för provets skull, med en 1 A säkring. Den höll också. Egentligen ska det vara en 1,5 A säkring på ingående elkabel enligt bruksanvisningen, men jag har inte hittat någon flatsäkring på 1,5 A.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej.

Monterade in samma regulator som du från Conrad, har inte

provat ännu, du behöver inte hämta ström från något extra

ställe. :shock:

Du behöver en två ledare med olika färg koppla in den tråden

som skall ha 12V från matnings sidan på den gamla regulatorn

och koppla in den andra tråden på den gamla regulatorns sida

för reducerad styrka och jorda den kabeln på den nya regulator

som skall jordas. :?

Den gammla regulatorn är givetvis demonterad och då blir det

två lediga trådar, en för att hämta ström och en för att leverera

till instrument. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

En liten fråga. När jag mätte spänningen till tankmätaren med en vanlig multimeter fick jag inget stabilt mätvärde. Igår fick jag reda på att i 65-ans thunderbird matas instrumenten med pulser på 5V. Eftersom jag inte fick något stabilt mätvärde i min 65-a blir jag fundersam. Det kan väl inte finnas olika matningssätt till instumenten 65?

Jag har köpt en likadan spänningsregulator från Conrad med inte vågat montera in den än.

Mats

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att Du har en standard "spänningsregulator". Den lilla boxen innehåller inget konstigare än en spole och en bimetallfjäder som hettas upp av strömmen. När bimetallfjädern blivit tillräckligt varm bryts strömmen och bimetallfjädern svalnar, varvid strömmen åter sluts och uppvärmningen börjar om på nytt. 5 volt är ett ungefärligt genomsnitt av vad "spänningsregulatorn" ska lämna ifrån sig och ett stabilt mätvärde kan egentligen aldrig erhållas (möjligen om voltmetern reagerar långsammare än vad spänningen varierar, i stil med vad instrumenten gör).

En elektronisk spänningsregulator som ger 5 volt är antagligen betydligt stabilar och ingen som helst fara att montera. Om den är ställbar så ställ den lite lågt i början om Du känner dig osäker. Instrumenten tål en del spikar (som standard "spänningsregulatorn" levererar) så risken att förstöra dem är inte särskilt stor om man tar det lite försiktigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att Du har en standard "spänningsregulator". Den lilla boxen innehåller inget konstigare än en spole och en bimetallfjäder som hettas upp av strömmen. När bimetallfjädern blivit tillräckligt varm bryts strömmen och bimetallfjädern svalnar, varvid strömmen åter sluts och uppvärmningen börjar om på nytt. 5 volt är ett ungefärligt genomsnitt av vad "spänningsregulatorn" ska lämna ifrån sig och ett stabilt mätvärde kan egentligen aldrig erhållas (möjligen om voltmetern reagerar långsammare än vad spänningen varierar, i stil med vad instrumenten gör).

Som nenne skriver är det. Mät med en gammal analog hederlig voltmeter så får du se. Spänningen pulsar med ca 2hz. medelvärdet är ca 5 volt om man är hängiven beundrare av Ford :--

Om man har en "lyxmustang" som jag och ett par andra på forumet har(= många instrument) så räcker den föreslagna halvledarregulatorn riktigt dåligt.

Temp, tryck, ampere, bensin och kanske något mer drar minst 5 ampere.

fredag idag :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tack grabbar var mycket och läsa förstår aven att det finns en hel del + och - med den elektroniska regulatorn

Om jag förstått rätt så skall den fungera tillräckligt bra eller?

Om så är fallet får väl ta och beställa en från Conradstill dess näsat USA resa blir av

TonyM67

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Hej tänkte byta ut spänningregulatorn mot en från conrads

en fråga

orginal regulatorn har två uttag för flatstift ett stift jag kallar den (hane)den man trär sticker in i mot stiftet Kan någon tala om vilken som är spänning in och vilken som är spänning ut?

Tackar

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Va bra! :P

Fick hem beställningen idag så nu ska jag bara få dit den också.

Tack Equus för ditt tips om denna regulator! Med tanke på hur vanligt problemet är så skulle du nog ha provosion hos Conrad...Deras försäljning på denna lilla pryl borde gå upp kraftigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej!

Finns ju tydligen att köpa hos NPD, men borde gå att konstruera. Jag har försökt men

har inte lyckats riktigt. Det är nu många år sen jag jobbade med elektronik.

Men du "Radioman" som är elektronikkunnig, (din hemsida fungerar inte just nu)

kanske kunde konstruera nånting? Vad säger du?

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske bygger en "en vacker dag".

Problemet med de du visar på bilden är att de bara ger 1 Ampere. Det är för lite på en Cougar XR7 som är full med instrument som matas av 5 volten.

Från 13 ner till 5 volt och ett par ampere tar genast större plats och behöver bra kylning. Orginal "regulatorn" är ingen dum grej faktiskt

:)

Link to comment
Share on other sites

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2021125.htm

Kanske skulle satsa på en sån här ändå. Enkel att bygga för vem som helst med lödpenna. In, ut och jord. Egentligen skall där vara ett par kondesatorer också men på bilden pools visar så finns det ju inga alls.

2 Ampere står det. Får kolla databladet. Den orkar antagligen inte två ampere om den skall bränna bort all spänning från 13-14 volt ner till 5 volt. 14-5 =9 volt x 2 ampere = 18 watt som måste kylas bort med kylfläns. Det är väl antagligen inga större bekymmer med utrymmet bakom iinstrumentpanelerna på våra bilar?

Link to comment
Share on other sites

Egentligen skall där vara ett par kondesatorer också men på bilden pools visar så finns det ju inga alls.

Tror du verkligen att man måste filtrera spänningen? Jag menar, originalregulatorn

pulserar ju mad c:a 2 Hz, och är ju inte filtrerad.

Skulle man inte kunna ta en mindre regulator och låta den styra en transistor

typ 2N3055. Den tål ju massor. Om man sen monterade kylflänsen direkt på

baksidan av instrumentpanelen borde det ju räcka för kylningen.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...