Jump to content

tändnings problem med en mach1 1973 mod.


ghost413

Recommended Posts

Halloj!

Blev nyligen stolt ägare av en Musse (min första)

bilen har gått som en dröm men nu på måndagen som var så va jag ute och cruisade och då började det smälla i "pottan" och det smällde mycket och massa sen stannade motorn efter en liten stund....

har bytt fördelar lock och tändpluggar. har kollat bensin tillförsel och den funkar som den skall....

jag får gnist helt ut i pluggarna (gul gnist och några menar att det e jätte viktigt att det e blå gnist)

när man vrider på tändingen så står bilen bara och "hostar" lite samt att det smäller i pottan....

nån som har erfarenhet med det här problemet?

sitter en modifiserad 351 cleveland med mallory unilight elektriskt fördelare och en mallory coil (promaster eller nåt heter den har inte namnet framför mej)......

Nån som vet om en sånn coil kan användas med andra fördelare?

fundere på att byta fördelare tillbaks till orginal om jag inte får liv i bilen snart...

Jag har hört mycket skräckhistorier om denna fördelare ligger det någon sannhet i det? :twisted::twisted: frågade mallory direkt på nätet men där e det väl tveksamt om man får svar :twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Mallory är bra fördelare och övriga tändningsdetaljer

är mycket bra delar, används mycket i race mm. 8)

Vad jag förstår så låter det som att problemet bara uppstod

vi snäll körning. :shock:

Det första som slog mig är att det hänt något med tändning,

men troligen så är det något med förgasaren. :?

Jag (vi) vill nog veta hela sanningen om din motor innan vi

gräver djupare i problemet. :roll:

Har du provat att montera tillbaka delarna som egentligen satt

på motorn tidigare. :shock:

Link to comment
Share on other sites

När du bytte fördelare, var du noggran med att den inte sitter ett halvt varv fel eller vad det nu blir och att alla tändkablar verkligen hamnat rätt.

Vissa fördelare kräver också att man har ett extra motstånd eller rent av tar bort befintligt motstånd.

Det var bara en spontan grej jag kom och tänka på, lätt att göra de missarna om man är ny på området.

Kolla även att vakum klockan på fördelaren är ok, i för sig borde inte den spela någon större roll på tomgång.

Link to comment
Share on other sites

En unilite givare på en Mallory fungerar eller så är den sönder. Din ger ju gnista så jag tror inte att felet ligger där.

Jag har själv en Mallory comp 9000 med tillhörande superduperoljekylständspole. Det finns ingen vakumregulator alls på min fördelare som mest är för racing. Varianten med vakumregulator ger lite mer bränsleekonomi om man fiskör som man ju normalt gör på vanliga vägar och i stadstrafik :lol: . Jag fiskör också men det var inte jag som köpte fördelaren till min bil :( .

Hursomhelst så är Mallory bra grejor om de kopplas rätt. Kopplas de fel så ... fssst, går unilite givaren sönder ofelbart.

Efter ett haveri som jag beskrivit på annat håll här i forumet så köpte jag en ny på Century Performance i USA. Bra ställe att köpa på och de har också en felsökningssida: http://www.centuryperformance.com/mallory/unitest.asp

Jag tror ändå att du skall leta fel på annat håll. Börja med att kolla förtändningen med vanlig tändningsinställningslampa.

Det finns ju andra Fordar :-- Jag hade en gång en Granada där sprinten till fördelarens kugghjul hade krupit ur så att tändningen blev lågt ställd. Jag bytte fördelare och det gick bra i 10 mil varefter centrumet som ger impulser lossnade från sin axel på den fördelaren. Jobbarkompisarna skrattade åt mig och sade att du gör någonting fel. Så mycket fel kan ingen människa få på samma bil :shock: . Jag bytte också topplock två ggr. på den bilen (spräckta mellan ventilsätena) + kyl och fick ändå aldrig ordning på tempvandringar, överhettningsproblem mm..... :?

Offtopic och nu bjuder jag på skratt :--

Själv brukar jag skoja om att det är Tegnér effekten (Jag heter Tegnér i efternamn) Jag menar står jag t.ex. i kö vid en järnvägsövergång där bommarna är nere men det inte kommer något tåg så beror det ju på att jag finns i kön :P Alla andra i kön går ur sina bilar, ringer på telefon och undrar vad som står på. Den enda i kön som har svaret är jag eftersom jag står i denna kö så råkar ju också alla andra illa ut. Tegnér effekten

:--

PS. Jag har en bruksbil, en Renault Megane Scenic som jag inte skall belasta denna tråd med men jag har skrivit ett påhejat inlägg i Vi Bilägare där även andra råkat ut för samma problem som jag. Dock inte alla som jag har haft (Tegnér effekten :) ). Till slut fick Renault erkänna att de haft "vissa" problem

DS.

Link to comment
Share on other sites

eftersom det inte e jag som gjort jobbet på bilen utan detta vart gjort i usa hos den förra ägaren så har jag inte sjans att sätta på dom gamla delarna... men jag kontaktade dom jag kjöpte bilen av en US car butik i tönsberg i norge dom var behjälpliga med att skaffa mej en vanlig orginalfördelare med orginal coil och externt motstånd och efter lite mick mack och justeringar fick jag liv i bilen igjen men efter å ha kjört ca 2 mil eller nåt så hände samma sak igjen kanske inte e fördelaren endå...

medans jag stod och skruvade så fick jag syn på att jag har en liten bensin läcka i packingen mellant förgasaren och (manifolden (?) men detta uppstår bara när tändningen "slår tillbaka".

takk för alla tips så långt nu e första semestern slut och bilen står fortfarande :( nu blir det nog att lämna in den till en expert då jag inte har varken tid på grund av jobb eller kunnskapen till att fixa det själv denna gången...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Har du Holley förgasare så kanske tillskotts ventilen har skjutit.

Du kan testa det genom att ha bilen på tomgång.

Skruva in blandning skruvarna i botten.

Om motorn då stannar så är ventilen okej.

Fortsätter motorn att gå så vet du att ventilen är trasig och skickar in en massa soppa som dränker motorn = hostar & smäller

Link to comment
Share on other sites

Ok!

Motorn dör på förarsidans blandskruv, men ej på pass.sidans, holley 3310 750 förgasare.

Hostar och smäller precis som du skrev.

Ska byta tillskottsventil då alltså, men varför skjuts den sönder?

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Tillskottsventilen är som ny.

jag har ett vakuum på ca 0,6 bar (16 in/hg) vid tomgång.

Vilka är nålventilerna, dom kanske inte stänger ok, men jag vet inte vart de sitter?

edit: Har nu kollat vart de sitter, inget fel där heller, den flödar inte över.

Kanske kan vara fel hål i packningen mellan primärplattan och spjällhuset, blir nästa steg..

Ändrade %s av %s (%s)
Googlat
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...