Jump to content

Recommended Posts

Hej, Mitt batteri och generator är ett par-tre år gamla, laddrelä troligen original.

Battiet kokar varje gång jag kommer hem efter en runda men jag har inte märkt av några andra problem.

Ända tills jag skulle åka till Velodromloppet i helgen...

Vid Södertälje gick först temp, oljetryck OCH bränslemätaren i botten varpå jag svängde åt sidan för att stanna. Då återgick instrumenten till normaltillstånd.

I Sparreholm var det dags för fika, jag stannade och stängde av bilen.

När jag skulle starta igen var batteriet tomt.

Jag misstänker överladdning som till slut har sabbat batteriet.

-Är det ladd-reläet (+naturligtvis batteri) som ska bytas?

-Vad ska laddströmmen egentligen vara?

Har sökt men inte funnit några trådar kring detta.

Mvh /

Pelle H, cmc 682/Sthlm

Jag misstänker överladdning som till slut har sabbat batteriet.

-Är det ladd-reläet (+naturligtvis batteri) som ska bytas?

-Vad ska laddströmmen egentligen vara?

Spänningsregulatorn (ofta felaktigt benämnt laddningsrelä) reglerar spänning, inte strömstyrka så vad laddströmmen är beror på vilken generator Du har.

Spänningen ska vara runt 14 volt vid typ 1500 rpm. Lägre spänning tyder på ett generatorproblem, högre spänning tyder på att spänningsregulatorn inte fungerar korrekt och batteriet får för hög spänning.

Se till att Du köper rätt spänningsregulator, den ska passa till strömstyrkan generatorn levererar.

Båda är spänningsregulatorer och heter också så när man beställer dem från t.ex. Auto Krafters, Mustangs Plus, Mustangs Unlimited, National Parts Depot, m.fl.

Namnet laddningsregulator är naturligtvis väldigt invant, men de som sitter standard på en bil reglerar inte laddningen, de ser bara till att spänningen inte överskrider ett visst värde. Det finns moderna regulatorer på eftermarknaden med inbyggd intelligens som klarar av att reglera laddningen som bättre förtjänar namnet laddningsregulator.

Att kalla den lilla elektrotermomekaniska mojängen bakom instrumentet för regulator är egentligen en ganska grov överdrift. Den magi den utför är att slå av och på snabbt och ofta för att medelvärdet på utspänningen ska bli ungefär 5V.

Var snäll mot batteriet. En blyklump på 20 kg som innehåller motsvarar energin i 0,75 dl fotogen som väger ungefär 60 gram.

Ett blybatteri har 6 st celler varvid spänningen blir ca 12 V .

Laddningsspänningen bör vara minst 13,6 V och inte överstiga 14,4 V ( kan vara 14,7 beroende på laddare och batteri). Batteriet kokar då, vattnet i elektrolyten sönderdelas till knallgas. Man måste då fylla på destillerat vatten. Vanligt kranvatten innehåller för mycket salter som förstör batteriet ( tar själv ifrån torktumlaren).

Ibland behöver man snabbt öka batteriets ströminnehåll och då tillgrips snabbladdning. I bilen laddar man med 10 -70 A under kort tid, någon timme, med hjälp av generatorn.

Med en separat laddare kan man reglerar laddningsströmmen. Vanligen startar laddaren med en högre ström för att sedan fortsätta med en lägre för att batteriet ej skall bli överladdat. Lämplig laddningsström för ett 60 Ah batteri är 6 A och att laddningen ska pågå i drygt 10 timmar.

Och som Nenne skrev, en växelströmsgenerator är försedd med en spänningsregulator vars uppgift är att se till att spänningen i laddningssystemet inte överskrider ett viss värde. Spänningsregulatorn - eller laddningsregulatorn som den också (felaktigt?)brukar kallas - borde egentligen kallas spänningsbegränsare.

Laddströmmen styrs av behovet från batteri och övriga förbrukare. Så Pelle, den strömmen behöver du inte fundera på ( förutsatt att generatorn är hel).

Själva regleringen sker genom att regulatorn bryter magnetiseringsströmmen till generatorns rotor när generatorns utspänning når upp till säg 14,4 volt. I och med att magnetiseringsströmmen till rotorn bryts minskar generatorns förmåga att lämna laddningsström, laddningsspänningen börjar sjunka och magnetiseringsströmmen sluts igen.

Och den lilla laddningslampan då?. Den lilla ström som går genom lampan utgör magnetiseringsström som “kickar igång” generatorn när motorn startas. Sedan tar generatorn själv över och förser, via regulatorn, rotorn med magnetiseringsström. I och med detta slocknar lampan

Till slut kan jag tillägga att växelströmsgenerator genererar invändigt 3-fasig växelström (därav namnet) som likriktas med 6 dioder. (På engelska alternator).

(Oj, blev nästan för mycket text!)

:--

Till slut kan jag tillägga att växelströmsgenerator genererar invändigt 3-fasig växelström (därav namnet) som likriktas med 6 dioder. (På engelska alternator).

Generator = Alternator

Likriktare = Rectifier

Bara så det blir helt rätt :)

Alternating är alternera eller växla, Alternating Current är AC, dvs växelström.

Likström, DC, är lite annorlunda, Direct Current ( bättre egentligen med Dead Current !!).

Fast det är ju knepigt! Egentligen pratar vi ju om växelspänning, ej växelström?

(Men jag sa alltid DC-generator!)

Hej Svedis.

Vilken bra beskrivning . Ett litet sidospår i debatten.

Tips på att mäta konditionen på batterit om man inte har en riktig batteritestare.

Det finns ett bekvämt sätt att mäta, det är med en digitalvoltmätare. Värdena för resp. fulladdat, halvladdat och urladdat batteri vid + 20 grader skall spänningen vara 12,7, 12,4, och 12,1 volt. Ett annat sätt att ta reda på batteriets laddningtillstånd är att mäta batterisyrans täthet. Värdena för resp. full, halv och urladdat 1,28, 1,22 och 1,16. (Vid t ex +5 grader skall värdena vara 1 % högre.)

Såväl vid syra- som spänningsmätning skall batteriet ha fått ”vila sig” först, helst ett par timmar.

Lennart CMC 1507

Håller med dig Lars, finns inte så mycket att välja på. Säger nog själv laddrelä.

Men körde en lite utläggning om hur det fungerar.

Mycket av dessa tekniska tvetydiga ord, beror ofta på gamla felöversättningar, då det i bilens ungdom inte var så enkelt att översätta till nya ord.

:--:--

  • 1 year later...

Har börjat misstänka att mitt batteri kokar ibland då jag hittade spår av syra på sidan och på batterihyllan... kollade laddspänningen idag och när jag mäter batteriet med motorn på tomgång så pendlar den mellan 15,4-15,7V... visst är det lite väl mycke?

Annars verkar batteriet funka bra än så länge...

Dr frelin. Ja det är för mycket. Som det stod tidigare 14,7 är max. Helst lite under detta. Är perfekt. Var försiktiga med batterier dom är lömska saker. Inga cigaretter eller annan eld i närheten. Lossa alltid minus först.

Så slipper ni bekymer med exploderande batterier. Svider satan om man får det i ögon och ansiktet. Till och med blindhet kan uppstå.

Berra

Hej!

För några år sedan la mitt batteri av på hemresa från Västerås. Kortslutning.

Beställde ett nytt originalbatteri torrladdat för påfyllning av vatten. Kollade

laddningen som var helt OK. Hade tidigare bytt generatorn p.g.a. att en diod lagt av.

Det nya batteriet kokade ur nästa år, också på väg hem från PBM. Skyllde på

det extremt varma vädret och att motorn gick väldigt varm. Då upptäcker jag

att laddregulatorn (eller vad vi nu ska kalla den) hade lagt av och generatorn

laddade för mycket. I år la det nya batteriet av. Gick inte att ladda längre. Det

hade kostat 2 500:- :cry: :cry:

Kontentan är att kolla allt tre gånger, bara för att va säker på att allt fungerar

som det ska. Laddreläet kan alltså ladda rätt ibland, vilket det gjorde för mej.

Förresten, är det nån som vet var man kan köpa ett original Autolite batteri

i Sverige? Underhållsfritt alltså.

Mvh.

hm... skumt det där!

Har tokpaniken nu! Blev lovad att få låna ett laddrelä i torsdags så jag kan åka och reg.besiktiga bilen imorn iaf. men igår hade "killen" bestämt sig för att inte låna ut det helt plötsligt... känns som att luften gick ur och jag kanske tvingas skjuta upp reggen igen... f*n!!!

Kom på att jag har en generator från en Vectra -90 liggandes som jag tror har inbyggt laddrelä... kanske man ska göra ett försök att montera den...

Om du bor i närheten av Stockholm så åk till Hansen och köp ett nytt lad relä. Dom är inte svindyra. Visst går det att byta gena. Jag kör själv med Bosch som passar till Audi och VW som är på hundra ampere. Så visst funkar det.

Berra

Bor i Älvdalen så det är en bit... 8) Men jag har en kompis som jobbar i STHLM på veckorna som skulle åka in och köpa ett på Hansen så det ordnar sig säkert så småningom... blev bara så less då man blev tvungen att skjuta upp reggen en vecka till :( men nu är det gjort så jag lämnar vectrageneratorn liggandes ett tag till...

he he, nej jag har inte fått tag i nån ny regulator än... vore ju smidigt om man bara kunde vänta ut felen! 8)

Förhoppningsvis får jag en ny ikväll då jag har en kompis som passerar Proparts i Rättvik... Hansen skulle inte få in förenn nästa vecka, tidigast!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...