June 18, 200618 yr comment_29889 Vart kopplar man svarta kabel? Hur stort avstång mellan mellan givare & mottagare under locket?Skall starta imorgon (måndag) hoppas jag....
June 18, 200618 yr comment_29890 Om det är Pertronix Ignitor Du menar så står alla uppgifter i installationsinstruktionen. I alla fall den jag fick med till min Ignitor II. Där står det att luftgapet mellan Ignitorenheten och magnetkransen ska vara 0,030 tum och man skickar med en plastremsa med rätt tjocklek (ligger i påsen med skruvarna).Kopplingsscheman finns i installationsinstruktionen ...http://www.pertronix.com/downloads/ignitor12vneg.pdf... men jag hittar inget mått i den, men på den här produktbilden finns i alla fall "bladmåttet" med ...http://www.pertronix.com/ignition_products/ignitor.htm... och jag skulle tro att det är samma mått som gäller.Svart kabel går till negativa polen på spolen, Röd kabel går till positiva polen på spolen. Ignitor vill ha 12V så om Du har en spole med ballastresistor så får Du koppla förbi den så att Ignitor får 12V när tändningen slås på. Ballastresistor är standard på många Fordar men resistorn är integrerad i kabelhärvan så den syns inte.Om Du däremot menar en helt annan Pertronixprodukt så gäller inte ett skvatt av ovanstående förutom Pertronix webadress, den är förstås densamma.
June 19, 200618 yr Author comment_29897 Mycket tack för svar! Köpt beg så inga papper.... Hoppas få igång nya motorn idag.
June 22, 200618 yr Author comment_30041 Ignitor vill ha 12V så om Du har en spole med ballastresistor så får Du koppla förbi den så att Ignitor får 12V när tändningen slås på. Ballastresistor är standard på många Fordar men resistorn är integrerad i kabelhärvan så den syns inte. Hum, motorn går lite ojämnt och jag hittar inte den där "ballastresistorn", kan det vara en anledning till att den går lite mysko? Det blir inga 12v mao...
June 24, 200618 yr comment_30067 På min Cougar är Ballastresistorn en rosa kabel. Motståndet ser alltså ut som en kabel. Använder du befintliga sladdar utan att noga ta reda på hur det skall kopplas så blir det alltså fel Jag googlade lite men hittade inget rakt av. Fortsätt gärna att kolla lite på denna söklänken: http://www.google.se/search?hl=sv&hs=Ezo&client=firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official_s&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=%2Bpertronix+%2Bignitor+%2Bmanual+%2Bmustang&spell=1
June 24, 200618 yr Author comment_30075 Tack, skall spana på detta.svartkabel ; - tändspolerödkabel ; +tändspoleoch sedan 12v från tändlås till +?Det är så det ska vara?
July 5, 200618 yr Author comment_30575 Ny fråga igen. Hur mycket tar "resistorn" bort original? Eftersom det inte blir 12v så är det vad till tändspolen... ?8volt? 10volt?
July 6, 200618 yr comment_30594 Hej,När jag kollade med multimetern så låg det runt 7 volt om jag inte missminner mig./Fredde
July 6, 200618 yr Author comment_30618 Tack! Eftersom jag nu tagit ur Petronix och satt i brytarspetsar igen så måste jag väl ha ner det till 7volt igen vad?Kör det på 12v nu, det funkar ju men nått kan kanske gå sönder?
July 6, 200618 yr comment_30623 Du kommer bränna spetsarna med 12V som inte kan ta den strömstyrka som då rusar mellan brytarnaUrsprungligen är brytarsystem konstruerade för 6volt som det var i många bilar förr.Sen när 12V kom in i bilden så la man bara till resistorn i systemet.En story jag läst någonstans så om den är sann eller inte får isåfall nån annan bekräfta.
July 6, 200618 yr Author comment_30636 Jo, de blir brända. Tog snabbt slut kan jag säga =) Har inte mycket till gnista nu i vart fall. Något måste göras. Hur vet jag vilket av alla dessa Ignitor system jag skall ha. Massvis med träffar på Summit ju! Eller skall jag gå till mekonomen å köpa brytarspets och kondensator?
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.