June 20, 200618 yr comment_29960 hur mycke håller en standard bakaxel på en 99ans gt cab (4.6L manuell) och vad ska man byta till för grejor om de ska hålla för mer mos(5-600hk kompressorladdat maskin)
June 21, 200618 yr comment_29969 Det beror på vad du ska använda bilen till. Så länge du inte får fäste så håller den bra. Stödgördel (nytt rear end cover)är annars ett bra komplement, och tycker du att det är kul att svetsa så svetsa rörens infästningar i klumpen.mvhJocke
June 21, 200618 yr Author comment_29970 bilen kommer nog enbart rulla på gatan, men du menar att innehållet i axeln håller för den effektsiffran ja angav?
June 21, 200618 yr comment_29979 Mina axlar höll fram till för 14 dagar sedan. 1550 kg bil, 11,5" breda slicks på klistrad bana och sidsteppad koppling på +4000 rpm, tror jag hade ca 60-70 starter på dem. Kanske max 250 bakhjulshästar. Som jag sa, så länge det inte fäster så är det förmodligen lugnt, men å andra sidan så räcker det med ett brunnslock så kan det vara slut. Om du nu lägger 50-75000 på att plocka ur 500 hk ur din bil så kanske du skulle fundera på att omfördela utgifterna och inte behöva oroa dig för att det ska gå i sönder:Drivaxlar, men framför allt din låda bör du kanske fundera över. Många säger att det är en baggis att plocka ut den effekten, och det är kanske sant om man gjort det förut, men många delar blir det som behöver uppgraderas. Ska du köra på gatan så har du direkt bromsarna som en svag punkt som behöver uppgraderas, 20-30000 kanske? En cab är mjuk och fin i chassiet, har du funderat på att göra något åt det? Subframe connectors, kanske en båge för att skydda skallen?500 hk är inget man leker med hur som helst, det kan bli dyrt om det rasar pga att det inte är korrekt gjort. Många bitar måste vara på rätt plats.Fundera på det.mvhjocke
June 21, 200618 yr comment_29994 Å andra sidan - vad ska man ha 5-600 hästar till om det inte fäster... Men jag håller med - satsar man så pass så lägg lite krut på allt bakom svänghjulet också. Kör man sen orginal utväxling så frestar det ju lådan ganska mycket.
June 22, 200618 yr Author comment_30009 detta e som sagt ett projekt som beräknas va klart till elmia nästa år,beträffande mjukheten så åker de på subframe connectors, bur är inte intressant då bilen kommer rulla som demobil oxå, å bur känns lite fel i det syftet, dock jätte bra i säkerhetsynpunkt,hittade nån sida där de gick å köpa T56 låda som passa ihop med 4.6an, de lutar åt en sån då ja körde med det i trans am'en med mycket gott resultat,bromsarna är redan prioriterade då de e rätt usla med org effekten oxå,
June 25, 200618 yr comment_30095 En 8.8" tål ganska mycket stryk, då diametern på kronhjulet endast är något mindre än Ford 9". Det klena är ju drivaxlarna, de går att uppgradera till 31-splines eftermarknadsaxlar med bra stål i.Du behöver då också byta alt uppgradera din diff.En ny kåpa med riktiga förstärkningsbultar till överfallen är inte heller fel./Daniel
June 25, 200618 yr Author comment_30105 ahh oki, så dessa axlar sitter de 31 spline drivaxlar i? tips på vettig diff samt vettig utväxling till dessa bilar? (gärna med direktlänkar till nån usa sida när man kan handla grejorna)
June 25, 200618 yr comment_30113 Jag tror inte det sitter i, men du kan uppgradera till 31-splines.Stigs axle & parts har grejor till 8.8" ford, och då får du rådgivning mm ocksåwww.axleandparts.se
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.