Jump to content

Läcker in vid regn.

Recommended Posts

Hej.

Var ute i regn med min Mustang –66 cab på väg hem från Västerås. Det kom ett riktigt skyfall vilket gjorde att det började droppa vatten vid övergången mellan övre delen av rutan och cabben. Gummilisten som tätar mot den rostfria plåten ovanför rutan är helt OK och spänner mot ramen ordentligt.

Nu är frågan.

Kan det komma vatten under den rostfria plåten och ramen som rutan sitter i eller är vattentrycket av fartvinden så stor att gummilisten inte orkar stå emot trycket vid ca 80-90 km.

Någon som har haft samma problem eller har tipps på åtgärd?

Lennart CMC 1507

En bekant till mig hde samma problem :cry:

Det kom in vatten mellan rutan och listen

Han fick täta med silicon, jag tror han fick det bra efter detta :D

Sa jag silicon så sa jag fel blir visst tyvärr ett samlingsnamn för allt klet som finns han hade självklart något klet för fönstermontering ;)

Hej Janne.

Tack för tipset.

Har gjort som din bekant och jag tror också att det är där som vattnet kommer in.

Tog bort den övre listen och la en sträng silicon mellan gummit och den rostfria skenan.

Får vänta på nästa regnskur vilket jag hoppas att det dröjer.

Ha en bra sommar.

Lennart CMC 1507

Det är lite skumt med vattenläckage på convertibles.

ibland kan det liksom sugas in,antagligen bildas undertryck mot framrutan,så läckaget är inte alltid där man förväntar sig att det ska vara.

att titta i orginalverkstadhandboken kan löna sig ,dom brukar ha fiffiga tips när det gäller att täta regnläckage..

Finns ju även den fruktade kapilläreffekten, där vatten i princip sugs in i en skarv eller hålighet. Varför begrep jag aldrig, men att det gjorde det, var ett faktum :)

Hör egentligen inte hit men jag såg en annan cabbe som hade problem med att den tog in vatten för ett tag sedan. En relativt ny MB cab på en parkering vid ett snabbköp. Stog nedcabbad när ägaren var inne och hanndlade, värsta åskskuren kom, vräkte ner regn tre fyra minuter. :roll: Täcker försäkringen sådant?

Min -67 med tak tar in vatten vid kraftig nederbörd med, men endast när man kör, drog lite silicon runt framrutan och det vart bättre, men inte helt bra btw...

Biltema har en patron för en 50-lapp med svart tätmassa för fönster.

La det runt rutan ( mellan rutan och metallbågen) på min cab när jag återmonterade de uppolerade listerna runt rutan. Kletigt och mysigt, som gjort för att hålla regn och lister på plats.

Hej Pelle

Jag som trodde att jag gjorde rätt för att stoppa vattenintrånget.

Denna siliconfog ligger endast som en tätning mellan den rostfria listen och gummilisten som håller rutan så att vattnet ej kan pressas upp och under denna list och in i bilen.

Kanske skulle jag ha använt en sådan patron som Svedis tipsade om från Biltema eller vad skulle jag ha använt som är OK vid en omlackering av ramen?

Jag hoppas min åtgärd räcker för min del.

Ha en bra sommar alla Musse ägare.

Lennart CMC 1507