Jump to content

Får ej fast tändstiftet!


MrTurbo_1645

Recommended Posts

Jag har klurat på det där störande ljudet, motorns missar och startmotorns "ryck" ett tag. Så idag märkte jag vad det var. Tändstift No8 är inte åtdraget! Jag satte på tändstiftnyckel och drog, trodde jag, upptäckte dock att det fortfarande var löst! Dit med nyckel igen... då inser jag vad som felas, tändstiftnyckel går ej ner så långt som behövs för plattan till headers är ivägen! När jag "drog" stiftet gned jag hara hylsan mot headers!

Jag drog det lite lätt med en polygrip men det hjälpte föga, bara nån mil senare var det löst igen. Såg även att det blev en spricka i emalgen på stiftet när jag drog det, testar jag engång till lossar nog en bit.

Hur skall jag göra? Jag tappar ju komp i den cylindern och motorn går ojämnt på tomgång. Blir det till att lossa headers för att dra dit stiftet?

(eftersom mina headers av "billiga utan passform modell" dessutom inte är gjorda för 351 så är det inte så BARA att lossa dem, undviker det helst)

Link to comment
Share on other sites

Om Du inte kan hitta/modifiera en tändstiftsnyckel (fast nyckel ?) som passar så får Du nog bereda dig på att fortsätta knäcka stift (med överslag som följd förutom de problem Du listade själv). Stiftet måste dras med hjälp av den sexkantiga delen av tändstiftet, porslinet är alldelse för skört

Kanske kan Du skapa tillräckligt med svängrum genom att lossa på headerskruvarna så mycket det går utan att ta bort dem helt, och sedan dra ut flänsen från topplocket en liten bit. Så länge alla skruvarna sitter kvar i toppen så borde dålig passform inte vara helt omöjligt att komma runt. Men pass upp så inte packningen ger sig.

Link to comment
Share on other sites

Beror på hur mycket du vill misshandla headerserna. Om det går ta en större tång typ polygrip eller rörtång och kläm modifiera headers så att hylsan kommer ner tillräckligt,

alt. att modifiera hylsa eller leta reda på en tändstiftsnyckel av lite enklare modell typ till moped /gräsklippare av plåt och använda eller modifiera denna istället. Utgår från att du har en från hylsnyckelsats.

För övrigt Svårt att säga när man inte ser det framför sig,,, Bara Fantasin sätter gränserna,,,

mvh Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Markera ut ytan som är i vägen, ta loss headerset (heter det verkligen så på svengelska??) så mycket som krävs, och avlägsna sedan det som är i vägen en gång för alla. Sitter det i vägen för stiftet så behövs det säkerligen inte för hållbarheten...

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...