Jump to content

Recommended Posts

Japp....Har haft grymma problem med överhettning i år...

Började egentligen redan förra året när jag åkte hem från Sävsjö (Småland) någonstans i ingenstans mitt mellan Jönköping och Ulricehamn började tempen stiga, och ingenstans att stanna, till slut hittade jag en ficka för vägarbete och hann precis in så dog bilen...

Fick stå i en dryg timma så gick han igång som vanligt och jag kunde komma hem till Göteborg...

Efter detta körde jag endast inom Göteborg utan några problem..

Men nu är det tvärstopp varje gång jag kommer ut på Landsväg/Motorväg ,tempen rusar direkt och han börjar koka...Konstigt nog funkar bilen fint vid stadskörning??

När jag köpte bilen så skulle den va borrad 0.30 detta stämde dock föga, när jag lyfte topparna stog de 0.60 ,och när jag sökt på nätet så är ju detta typ döden för en Ford smallblock??

Jag har köpt nytt 3 raders kyl och en kraftig elfläkt (ska vara god för 2500cmf), Edelbrock vattenpump ,termostat och nya slangar, men inget funkar

Är det bara köpa ny motor eller bygga nåt själv ...

Eller finns det nåt mer att testa??

Kolla om den nedre slangen har en ståltrådsspiral inuti sej, har hört/läst att i motorvägsfarter kan det bli sånt sug från vattenpumpen (pga de "höga" och långvariga varvtalen) att slangen sugs ihop, med noll cirkulation och överhettning som följd..

Har själv aldrig haft problemet, men så är det lite "garagespecialare" när det gäller kylningen på min bil.. :)

Mvh Herman

Om det går ut gasbubblor i kylvattnet, t.ex. vid spricka eller por i topp eller foder så får man överhettnngsproblem. Har själv haft det men vid lågfart och tomgångskörning. Vid högfart räckte kylningen till.

Slangfenomenet som du fick tips om är också en grej.

En annan sak är att kontrollera hur många grader förtändning du max får vid högre varv.

Om du inte har värmeproblem med bilen stående på backen och tomgång eller vid statskörning så låter det definitivt inte som om du skulle ha problem med trasig toppackning eller sprickor/porer.

Tändningen stog på 34 grader vid 3500 varv, Vi har hållt på och ändrat fram och tillbaka med tändningen också ,men de verkar ju lönlöst :x

Jag har inte hittat några synliga sprickor i topp/block, topp packningarna såg också bra ut...Och jag har inte sett några bubblor i kylet heller.

Läser man på dom Amerikanska forumen så verkar det ju som att man i princip kan använda en 0.60 borrad 289 som bojsänke, men motorn gick ju bra fram till den här resan förra året..

Vet inte vad jag ska göra nu, känns som att jag har testat det mesta utan framgång.

Vet inte om jag ska lägga ner mer pengar på denna motorn.. :?

Vad har du för termostat?,själv kämpade jag länge med en 351 innan jag förstod att det satt en vintertermostat i den :oops: .

Tändningen ska vara hög,så att den knappt går att starta när den är varm,eller att den nästan fräser emot när man tvärgasar i halvlåg fart på högsta växeln.

att kolla gasbubblor kan vara svårt utan avgasanalysator,men ett tips är att ta av fläktremmarna , termostaten och titta efter bubblor i vattnet då.

Hej Ingo!

Jag har testat 3 olika termostater ,den sista var en 71graders samma visa ändå, även testat att byta kylarlock utan framgång..

Jag har rivit ner motorn nu igen, men hittar inget "synligt" fel, fast jag vet knappt vad jag letar efter längre,

Hittar inga sprickor,topparna ser bra ut , cylindrarna ser fina ut..

Börjar bli riktigt trött på denna motorn nu, kanske ska köpa en glasskiva och göra ett fräckt bord av den istället :?

Men tack för tipsen i alla fall...

Har testat detta med Svedis...Funkar icke heller.. :cry:

Jag tog av topparna för att jag fick för mig att jag hade satt topp packningarna åt fel håll, men dom satt rätt dom också,

Jag vet inte den exakta tempen...Men flöde måste den väl ha då problemet endast kommer vid högre farter, annars borde den väl överhetta konstant :?:

Vad har du för remskivor? Långsökt, men har en kompis som har en C*host*a -55, som med för liten remskiva på vattenpumpen går varm, så kylvätskan/vattenpumpen får nån sorts kavitation, eller nåt, och inte gör sitt jobb som den ska.. Vet att det finns "Underdrive Pulley Kits" till både generator & vattenpump för att undvika övervarv på dom..

Som sagt, långsökt, men en möjlighet..

Mvh Herman

Jag har en jobbarkompis som skulle säga att detta håller på att bli ett intressant problem. :D

Detta tjafs med att du har för mycket borrning kan du glömma direkt. Bilen går ju vid statskörning och tomgång och blir inte för varm? Har du inga problem med kylningen då så är det inga sprickor eller bekymmer med vare sig toppackningarna eller foder och topplock..... :oops: tror jag

Jag vet ärligt talat inte vad det är du råkat ut för och det stör mig. Jag har haft alla världens helsjuka helevetesproblem med olika bilar vad det gäller kylning men just ditt har jag tyvärr inga referenser för. Du måste försöka ta reda på vad felet är annars kommmer det att hemsöka dig. :shock: Man kan naturligtvis köpa sig fri men hur var egentligen sanningen? ... :--

Hur är tempen i kylet när motorn börjar rasa iväg i temp. Alltså om du stannar då de är gött varmt men inte ständer av motorn utan istället går ut och mäter/känner på kylet om de är göttans varmt. Tänkte så de inte är så att vattent stannar i motorn av någon anledning och inte vill därifrån..

Kanske en dum fråga då de kanske inte går, men du har inte satt termoteten på fel holl? Borde inget leda till deta problem men...

Mycket intressant fel.

Håller med Radiomans jobbarkompis om att det här verkligen är ett intressant fel.

Eftersom du rivit isär motorn ett antalgånger så antar jag att du gjort rent den från allt som kan kallas smutts inuti så den frågan behöver jag inte fråga, men i alla fall.

Har funderat på vad det kan vara, kom på några små grejer att kontrolera.

1. Har du tryck testat topparna? Sprikor kan vara väldigt svåra att se om dom är små.

2. Du råkar väll inte ha en vattenpump som är gjord för att gå baklänges och nu går framlänges? Kanske inte finns såna till Fords V8:or men ändå.

3. Sen börjar jag med fundera på det där med gravidationen vid höga varv.

4. Sisst men inte minst du har inte fått något problem med fögasaren som gör att det blir något blandningsförhållande vid motrvägsfart som kanske värmer upp motorn extramycket?

Lycka till och ge inte upp rapportera vidare hur det går!

Mvh

MrV8

Ser alla kolvtopparna/förbränningsrummen likadana ut? En cylinder som det läcker in vatten blir gärna väldigt ren och snygg.

I vilken kondition är remskivan på vevaxeln? Kanske jag är ute och cyklar här eftersom jag inte är säker på konstruktionen, men jag hade en Granada som vulkningen hade släppt på och det gjorde att vattenpumpen och generatorn aldrig kom upp i var. Att dessutom termokopplingen på fläkten började låsa sig hjälpte inte upp situationen ett dugg :--

Provat olika termostater alltså...

Har du provat att borra ett eller två små hål i termostaten?,det hjälper ibland.

vissa bilar behöver blöda över något.

hur fungerar värmen i bilen?.

(regel nummer ett när en motor (speciellt V8 i en hobbybil :D ) går varm är att leda bort värmen.Om värmen i bilen fungerar klanderfritt brukar det inte vara några cirkulationsfel i motorn,och ett värme paket har samma kapacitet som en villa panna(ca) så att åka med full fart på värmefläkten och helt öppen värmekran SKA ta ner tempen på motorn.,inte så kul att sitta i bilen men motorn är ju viktigare än ens eventuella lidanden i kupen.och så går ju rutorna att veva ner.

Avgasrör

Sitter orginalgrenrör med Hotspotspjäll kvar?(är spjället stängt ökar trycket upp i insuget vid högre fart.

propp i någon ljuddämpare?.

Finns förvärmning kvar i insuget överhuvudtaget?.

Jaha Dacke,

Det verkar bara finnas en utväg för dig! Lös bekymret och låt oss veta.

Kylningen ta hand om ca 80 % av bränslet ( resten för bilen framåt). Bekymret är mest vid cruising, då vattnet cirkulerar för lite och man kan kompensera med extra elfläkt. Vattnet i kylsystemet ska ta hand om överflödsvärmen, och i hög fart troligen utan fläkt?

Så i högre farter ska det inte vara något problem! ( vi pratar motsvarande 1,5 dl bensin / minut)

Om nu alla kanaler är öppna, vattnet cirkulerar åt rätt håll och kylaren är hel, så ska det fungera.

Men din spis gör inte det!

En infra-tempmätare har jag själv och kollar temperaturen i slangar och block. Finns på Swedol för 500:- ( säkert andra ställen oxå).

- Om kupétemperaturen är varm, är vattnet varmt. Sjunker motortemp. när du drar på full kupevärme?

- Hur kolla att vattnet verkligen cirkulerar? Bort med termostaten.

- Kan du simulera överhettning med hög tomgång?

- Blåser elfläkten åt rätt håll?

- Är motorns fläktblad rättvända?

- Får du in ca 13 liter vatten i systemet?

- Kontrollera med lite mindre kylarvatten och avtaget kylarlock ( eller låta det koka över lite). Endast för att se att vattnet cirkulerar. Pumpen är en cirkulationspump, ej tryckpump. Flödet ökar med varvet.

- Skaffa en termometer med separat givare som tål 110 grader ( vete tusan var). Stoppa in givaren innanför kylarlocket och kolla vattentemperaturen under körning. :lol:

- Till slut får du leda vattnet genom en plastdunk och fästa på huven när du kör, endast för att se att det forsar vatten samt att den går igenom kylaren.

- Slangklämma med några stickor mitt på misstänkt kylslang. Om slangen sugs ihop, ramlar några stickor bort.

Eller driver du med oss för att försämra huvudvärken vi redan har på söndagen???

:--:--

Hej hej allihop!

Först vill jag bara tacka för all hjälp man får här på forumet....

Jag har inte trycktestat topparna, detta kanske man skulle göra...Är detta något som är väldigt dyrt?

Kolvarna har samma yta ingen som är renare än dom andra.

Vatten pumpen är en Edelbrock 8841 ,denna skulle vara rätt enligt Mustangunlimited...

Remskivan är en orginalskiva som åtminstånde ser bra ut..

Det här med värmen i bilen är ju intressant, det blåser alltid varmt, går ej att stänga av, alla reglage rör sig som dom ska men de kommer ingen kyla.

Kan detta vara något som ställer till det :?:

Just nu sitter ju inte motorn ihop så att testa nåt mer just nu blir svårt..

Kan väl säga att jag tappat lusten lite grann för tillfället

Är det 65 an det gäller så har det nog ingen större betydelse hur du ställer värmereglagen, då vattnet alltid går genom värmeelemetet, med reglagen ändrar du bara om inkommande luften ska passera elementet eller ej.

Jag vet inte den exakta tempen...Men flöde måste den väl ha då problemet endast kommer vid högre farter, annars borde den väl överhetta konstant :?:

funderade lite grann .... det krävs ju större flöde vid högre varvtal, OM du har skit eller kalkavlagringar (inte helt ovanligt på gamla motorer) skulle det fenomen du berattar om kunna inträffa. Eftersom vattenflödet vill öka vid högre varvtal på vattenpumpen, gör "strypningar" av vilken sort som helst, att du får ett kraftigt mottryck i kylkanalerna. Det här är ett gammalt känt problem t.ex. inom armén, där man fyller på kylaren ute i fält med vilket dyngvatten som helst. :shock:

Prova att koppla loss slangarna (t.ex. vid värmepaketet) och spola igenom systemet ORDENTLIGT (helst med varmvatten).

ge inte upp / Frasse 8)

Jag vet inte den exakta tempen...Men flöde måste den väl ha då problemet endast kommer vid högre farter, annars borde den väl överhetta konstant :?:

funderade lite grann .... det krävs ju större flöde vid högre varvtal, OM du har skit eller kalkavlagringar (inte helt ovanligt på gamla motorer) skulle det fenomen du berattar om kunna inträffa. Eftersom vattenflödet vill öka vid högre varvtal på vattenpumpen, gör "strypningar" av vilken sort som helst, att du får ett kraftigt mottryck i kylkanalerna. Det här är ett gammalt känt problem t.ex. inom armén, där man fyller på kylaren ute i fält med vilket dyngvatten som helst. :shock:

Prova att koppla loss slangarna (t.ex. vid värmepaketet) och spola igenom systemet ORDENTLIGT (helst med varmvatten).

ge inte upp / Frasse 8)

Hej Frasse...

Ja jag ska testa detta..

Kom precis hem efter lite "ölande" hos en polare, och jag fick ett "motorrengörings kit" av honom...

Några borstar i olika storlekar och rensa lite med...Får väl se om de kommer ut nån skit...

Glöm inte att spola motorn med enbart vatten efter du haft rengöringsmedel i kanalerna RIKLIGT :!:

Annars kanske det blir som för mig rengöringsmedlet löste upp för bra så det börja läcka vid frostpluggar samt utgående axel från vattenpump

håller med förövrigt de som är inne på att flödet är för dåligt

då felet uppkommer vid fart, inkommande slang till vattenpump hade kunnat vara ett klockrent fel med det hade du ju kollat.

Hej Dacke

Du har en liten 90-graders böjd slangbit

som går mellan termostathus och vattenpump.

Kolla så att den inte nyper på mitten. Nyper den

så stryper den vattengenomströmningen. Väldigt

svårt att se om man inte vet vad man ska leta

efter. Har själv haft detta problem. Hittade genom

att jag kände på alla slangar när problemet blev

akut. Kan vara ett tips.

Mvh Jorma

Hej Jorma!

Bra tips, den slangbiten har jag inte ens tänkt på :oops:

Kan ju lika väl byta den med när jag ändå är på gång..

Janne: jag ska spola ordentligt, vill inte ha mer problem än jag redan har ;)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...