Jump to content

Första svensksålda Mussen?


Pelle cmc 375

Recommended Posts

Jag vet inte riktigt när Mustang började säljas i Sverige. Jag har hittat två ungefär samtida uppgifter, men dom är motstridiga.

I Teknikens värld nr 25/64 (december -64) så jämförs en svenskregistrerad Mustang mot Corvette och Barracuda, men dom skrev att Mustangen var direktimporterad pga att Svenska Ford inte ännu hade börjat importera dom.

I Teknik för alla nr 2/65 (januari -65) testas också en svenskregistrerad Mustang. Man skriver i texten "Ford Mustang har nu börjat tas in till Sverige med en V8 på 225 hk. Priset på gatan är 25 100 kr. Vi har dock testat vagnen i dess vassaste skick med en V8 på 271 hk."

Link to comment
Share on other sites

OK.

Då har jag nog en av dom första Mussarna som kom till Sverige. Jag har hela tiden trott att min varit svensksåld eftersom den är registrerad den 18 sep 64. Men nu har jag pratat med första ägaren och han var i New York i Maj 64 och betällde den. Han menade att det är en av dom första som kom till Sverige, han bodde i Lund och berättade att Hedbergs bil i Malmö, som är Fordsäljare blev "nerringda" av folk som sett hans Mustang och ville ha en. Någon som beställt sin där undrade hur det redan kunde rulla en där? Detta tycker jag var kul även om jag inte längre har en "svensksåld" Musse!!

Link to comment
Share on other sites

Vilken läcker historia det där med Hedbergs Bil i Malmö och att du pratat med förste ägaren av bilen! Sådant är alltid kul att läsa om.

Kan bara gartulera dig till att ha en så tidig "svensk" bil. Min -65 ht är för övrigt svensksåld vilket jag tycker är kul, det gör bilen lite mer speciell tycker jag. Planerna är att den ska återställas till originalskick så småning om men med lite mer krut i maskineriet som enda modifikation.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett utdrag från tidningen FART med motor revy, nummer 4 1964.

Där står det: Så har då amerikanska Fords Mustang blivit en realitet för den bilköpande allmänheten. I dagarna har man nämligen påbörjad serieframställningen av en låg sportvagn med detta namn. Det är en ovanligt luxuös bil med inredning som i större amerikanska vagnar, men detta betyder inte att det sportiga åtsidosatts. Först frampå höstkanten väntas de första exemplaren till Sverige.

mvh

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Enl. de uppgifter jag har såldes 69 st Mustanger i Sverige 1964. När de första såldes vet jag inte, men en hel del verkar ha varit tillverkade 30/9 -64 och borde ha anlänt Sverige för försäljning på senhösten -64. Jag känner till mellan 5 och 10 bilar ,tillv. detta datum och sålda i S. som fortf. är i livet. Däribland min egen HT. Man kan nog räkna med att en del bilar i denna leverans även ingår i 1965 års försäljningsstatistik. Säkert såldes det Mussar tidigare under -64 också - på vanligt sätt genom handlare i S. Vore roligt att få reda på mera om dessa, om någon skulle sitta inne med uppgifter!

Link to comment
Share on other sites

Vissa Fordåterförsäljare brukade ju sidoimportera Fordprodukter som generalagenten var "seg" eller tveksam till att ta in,lär ha förekommit när det gäller Mustang och även T-bird ,cougar o dyl.

Pickuper har ju det förekommet kanske ända in i våra dagar.

Link to comment
Share on other sites

Ja, vissa handlare ordnade egen import av Mustanger. Hedbergs i Malmö bl a lär ha gjort så. Hur stor denna sidoimport var vet jag inte, men de bilarna måste ju också ingå i den officiella försäljningsstatistiken. Men nog har man väl sett svensksålda 64,5 :or? Det måste sålts bilar tidigt här. Frågan är bara hur många och såldes de via generalagent eller beställdes direkt av handlare? Kanske kom inte den första sändningen gen.agent-levererade bilar förrän senhösten-64, alla med tillv. datum 30/9-64? Frågetecknen är många...kanske någon "därute" som kan räta ut något av dem?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det här var ganska intressant...

Jag min far och min bror har köpt en Mustang 64½ som vi håller på att renovera. Jag har fått tag på de gamla regbevisen som visar första privatpersonen som hade bilen.

Jag ringde och pratade med honom och han sa att det var en bil som Ford Sverige hade ägt och sedan hade han köpt den. Det måste väll bli kallat svensksåld? eller är det fusk? ;)

Bilen har följandes stående på VINplåten.

65A M85 21D 91 1 5

5F07D1176xx (vill hålla 2siffror anonyma ;) )

Vad jag förstår så står 21D för 21April 1964.

Det vore jättekul om man kunde fåtag på artiklarna från Teknik för alla etc. när de visade mustang introduseringen. Någon som har det?

Link to comment
Share on other sites

Det vore jättekul om man kunde fåtag på artiklarna från Teknik för alla etc. när de visade mustang introduseringen. Någon som har det?

Om du talar om bilens första registreringsnummer så kan jag kolla i de gamla tidningar jag har om det är er bil som testas. Det är ju inte helt otroligt att bilen har lånats ut till journalister för provkörning när Ford ägde den.

Link to comment
Share on other sites

I mina papper står det att bilen godkändes i stockholm den 28/5 1964 , Datum f. första reg. 12/6-64

Det där med regnummer fattar jag inte riktigt då det finns 3st på pappret.

Reg. nr : AC 54108

Förutv. reg. nr : BA 59498

Reg. nr vid bes. A89330

Nått av de Registreringsnummer kanske är det som bilen faktiskt använde sig av ;)

Bland de andra informationerna som finns i pappret så står det

Fabrikat, typ, årsmodell : Ford Mustang Tudor HT/1964

Varför heter den Tudor ?

Link to comment
Share on other sites

IDet där med regnummer fattar jag inte riktigt då det finns 3st på pappret.

Reg. nr : AC 54108

Förutv. reg. nr : BA 59498

Reg. nr vid bes. A89330

Som jag tolkar det är det inte det första besiktningsinstrumentet du har i din hand. AC tyder på att bilen befann sig i Västerbottens län. Dessförinnan hade den varit i Stockholms län (som hade B och BA som nummerskyltarna), men allra först, när bilen besiktigades, befann den sig i Stockholms stad (som hade A och AA på nummerskyltarna).

Nu över till det RIKTIGT INTRESSANTA. Mustangen som testas i Teknik för Alla nr 2/65 har registreringsnummer A89330!!! Det konstiga är ju att den testade bilen påstås vara en 271hk high performance, men er bil är ju en D-kodad (lågkomprimerad 289 med 4-port, 210 hk)? Har man testat en bil men fotograferat en annan???

På inredningsbilden på omslaget (inredningen ser ju brun ut, men det fanns väl inte att få, den borde ju vara röd i verkligheten) ser man att bilen har km/h-hastighetsmätare, 6000-varvs Rally-Pac (271hk-bilarna hade ju varvräknare som gick till 8000 varv), konsol, 4-växlad manuell och en europeisk radioapparat.

Link to comment
Share on other sites

Tack för den upplysningen :)

Till bilen har vi en HiPo motor, men vi har alltid trott att den inte tillhör bilen. Iof kan det fortfarande betyda att den inte ska ha det, men det blir lite mer troligt, tyvärr så saknas rally packet, men röd inredning är det som det ska, jag ska forska vidare på det här.

Du kan möjligen inte scanna hela reportaget och framsidan lite större så man kan läsa allt som står i den och se bilderna lite bättre ?

TACK så jättemycket! nog var det intressant alltid :)

Link to comment
Share on other sites

Har ni kontrolerad att det faktisk er en 289 HP 271HK motor ni har?

Varfor jag frågar? 289 HP 271 hk fanns inte før i Juni 1964 og bara tilsammans med 4 -speed.

Jo det finns några enstaka bilar med 289HP som er produserad før Juni 1964, men dom er mycket spesiella, typ Pace Cars, enstaka eks gjord for Ford familien, protyper m.m.

Några av 289HP motorene har VIN# innstansad bak på blocket. Har din nåt nummer? Hvilket gjutdatum og monteringsdatum har blocket?

Posta vilka andra nummer som finns på block/toppar/innsug....

Mycket interessant bil endå....

John

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att det är orginalmotorn, men jag ska se till att skriva upp alla nummer jag hittar.

Kan någon tala om vilka nummer och vart dem sitter som jag ska kolla efter ?

Jag får ta en tripp ut i garaget i veckan och syna motorn ordentligt.

Vart lägger man upp projekttråden? så jag kan updatera er med bilder på renoveringen! ;) Jag kommer att ha fantastiskt många frågor som man hoppas att ni Mustangrävar kan svara på! :D

Link to comment
Share on other sites

JohnRB : Tack! ska kolla på det där senare.. :)

Just nu håller vi på att slipa av hela karossen för att kunna skicka den på lackering under vintern eller tills i vår.

Under tiden som bilen är borta kommer vi sätta tänderna i Motorn och plocka ner den totalt så vi kan byta kolvringar etc. . Den har aldrig varit provkörd i min ägo så det är lika bra att byta allt som kan vara utslitet innan man drar igång den.

Men lite nummer ska jag nog kunna hitta iaf.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...