Jump to content

Ford Shelby GT500 kör låg 11:a


jonte

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
men pisk av pickis såg inte så kul ut de... :shock:

Han får inte stryk av pickisen... Om du tittar på granen så ser du att de använder sig av handikappstart. Fick inte sett vad pickisen hade för dial in, men Shelbyn åkte på 11.08 på ett 11.10 dial in. Det är det som presenteras på ljustavlan innan tid/hastighet kommer upp.

Link to comment
Share on other sites

Se, Lyssna och njut :-) (lite dålig kameraman dock)

http://videos.streetfire.net/search/11. ... 65b97a.htm

Jo det är sjukt bra. MEN det folk inte skriver är vad man kör på för däck, det är inga vanliga gatdäck dem kör på där.

Vad spelar det för roll? Man använder väl de däck som är bäst lämpade för ändamålet? Man kör väl inte ökenrally med dubbdäck i heller?

Och, vad är vanliga gatdäck? Pirelli P Zero Rosso?

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Se, Lyssna och njut :-) (lite dålig kameraman dock)

http://videos.streetfire.net/search/11. ... 65b97a.htm

Jo det är sjukt bra. MEN det folk inte skriver är vad man kör på för däck, det är inga vanliga gatdäck dem kör på där.

Vad spelar det för roll? Man använder väl de däck som är bäst lämpade för ändamålet? Man kör väl inte ökenrally med dubbdäck i heller?

Och, vad är vanliga gatdäck? Pirelli P Zero Rosso?

/Jocke

Nä men du kan ju knappast köra MT däck på gata heller.

Det är sin sak att ha en snabb bil på gata och en snabb bil på strippen eller hur?

Klart man använder anpassade däck för ändamålet.

Men i mitt tycke ska en bil kunna prestera med vanliga standard däck med. När du är ute och kör samt kommer fram till ett rödljus och någon vill gasa lite med dig, vad ska du då säga? Jag ska bara byta bakdäck =) Kanske lite överdrivet men men du förstår tankegången antar jag!

Link to comment
Share on other sites

Se, Lyssna och njut :-) (lite dålig kameraman dock)

http://videos.streetfire.net/search/11. ... 65b97a.htm

Jo det är sjukt bra. MEN det folk inte skriver är vad man kör på för däck, det är inga vanliga gatdäck dem kör på där.

Vad spelar det för roll? Man använder väl de däck som är bäst lämpade för ändamålet? Man kör väl inte ökenrally med dubbdäck i heller?

Och, vad är vanliga gatdäck? Pirelli P Zero Rosso?

/Jocke

Nä men du kan ju knappast köra MT däck på gata heller.

Det är sin sak att ha en snabb bil på gata och en snabb bil på strippen eller hur?

Klart man använder anpassade däck för ändamålet.

Men i mitt tycke ska en bil kunna prestera med vanliga standard däck med. När du är ute och kör samt kommer fram till ett rödljus och någon vill gasa lite med dig, vad ska du då säga? Jag ska bara byta bakdäck =) Kanske lite överdrivet men men du förstår tankegången antar jag!

Ingenstans skyltar de med att det är en gatbil, varför ska den då köras med gatdäck? Och varför skulle man inte kunna köra med någon av M/T's produkter på gata? De är minst lika legala som de "R" däck flera sladdar runt med i stan... ET Street Radialerna är förmodligen tom besiktningsbara, precis som Sportsmanmodellerna...

Vill du ha fäste för raktfram; välj det. vill du köra snabbt runt stortorget, välj nåt som passar där. Jag fattar inte det ständiga gnället i det här landet på vad som körs på vilken typ av däck. Där är väl ingen som varken tvingar eller hindrar från att välja fritt??

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Se, Lyssna och njut :-) (lite dålig kameraman dock)

http://videos.streetfire.net/search/11. ... 65b97a.htm

Jo det är sjukt bra. MEN det folk inte skriver är vad man kör på för däck, det är inga vanliga gatdäck dem kör på där.

Vad spelar det för roll? Man använder väl de däck som är bäst lämpade för ändamålet? Man kör väl inte ökenrally med dubbdäck i heller?

Och, vad är vanliga gatdäck? Pirelli P Zero Rosso?

/Jocke

Nä men du kan ju knappast köra MT däck på gata heller.

Det är sin sak att ha en snabb bil på gata och en snabb bil på strippen eller hur?

Klart man använder anpassade däck för ändamålet.

Men i mitt tycke ska en bil kunna prestera med vanliga standard däck med. När du är ute och kör samt kommer fram till ett rödljus och någon vill gasa lite med dig, vad ska du då säga? Jag ska bara byta bakdäck =) Kanske lite överdrivet men men du förstår tankegången antar jag!

Ingenstans skyltar de med att det är en gatbil, varför ska den då köras med gatdäck? Och varför skulle man inte kunna köra med någon av M/T's produkter på gata? De är minst lika legala som de "R" däck flera sladdar runt med i stan... ET Street Radialerna är förmodligen tom besiktningsbara, precis som Sportsmanmodellerna...

Vill du ha fäste för raktfram; välj det. vill du köra snabbt runt stortorget, välj nåt som passar där. Jag fattar inte det ständiga gnället i det här landet på vad som körs på vilken typ av däck. Där är väl ingen som varken tvingar eller hindrar från att välja fritt??

/Jocke

Ok, för att sammanfatta då!

När man ser videoklippet så tror folk att man med lite små mods kan få en sådan bil att gå som in i, eller hur? Men om man derfinierar att man har bytt avgas osv för att påbättra prestandan, varför inte säga att man har andra däck med? Däcken gör ju extremt mycket eller hur?

När någon säger at dem kört mitten 13 sekunder med en ORGINAL 99+ GT på 402m som är relativt omöjligt, men då brukar det dyka fram att man har helt andra däck.

Tycker inte du det är relevant information i sammanhanget?

Det tycker jag, att kunna starta på 3-4000 varv istället för 1500 varv gör ju extremt mycket.

Jovisst, man kan köra med M/T ballongdäck ute på gatan med, men hur snyggt är det?

Link to comment
Share on other sites

Använder man en 1/4 mile tid från en klistrad strip som referens så borde "folk" kanske istället förstå att man använder däck avsedda för detta...

Byta avgassystem=permanent installation

Montera kompressor=Permanent installation

Byta däck/fälg=10 min

För att du ska förstå mitt argument, gör en sökning på "Lidio Iacobelli" och se vad han gjorde med en FOX som han hade för ett tag sedan... Samma bil, bara lite DÄCK byte och småjusteringar för att åka fort på gata, bana och strip...

Att kunna starta på ett visst varvtal har minst lika mycket med föraren att göra som däcken. Slicks gör inte underverk. Det du kan tjäna på slicks kan du lika väl förlora på att du inte kan växla. Skaffa ett par slicks å prova så får du se...

Ifall du tycker att form går före funktion, gnäll då inte på att du inte får prestanda på bilen... För min del så tycker jag att ett par däck som fyller ut hjulhuset ser mycket bättre ut än ett par för små lågprofildäck eller en setup som ser ut som den kommer från en leksaksbil i "Dubz" serien... vill man ha wrinkle wall däck så blir de högre i sidan, men t.ex ET Street Radial finns i 275/40-17" så det borde väl passa även din smak i så fall.. eller de kanske är för breda? Kräver en 9-11" fälg, så nu har du hela vintern på dig att spara ihopa till ett par fälgar som passar.

Kolla här för mer info om M/T utbud:

http://www.mickeythompsontires.com/2006_MT_Catalog.pdf

Annars har Nitto, och BFG m.fl. däck som är avsedda för att vara lite kletigare men fortfarande DOTmärkta. (ej att förväxla med gatlegala i Svedala, DOT märkningen e inte värd ett piss på SBP eller hos polisen)

Ta ett snack med Patrik, jag vet att han funderade på ett set med snygga fälgar och kletdäck. Häng på där å köp ett set du med.

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Använder man en 1/4 mile tid från en klistrad strip som referens så borde "folk" kanske istället förstå att man använder däck avsedda för detta...

Byta avgassystem=permanent installation

Montera kompressor=Permanent installation

Byta däck/fälg=10 min

För att du ska förstå mitt argument, gör en sökning på "Lidio Iacobelli" och se vad han gjorde med en FOX som han hade för ett tag sedan... Samma bil, bara lite DÄCK byte och småjusteringar för att åka fort på gata, bana och strip...

Att kunna starta på ett visst varvtal har minst lika mycket med föraren att göra som däcken. Slicks gör inte underverk. Det du kan tjäna på slicks kan du lika väl förlora på att du inte kan växla. Skaffa ett par slicks å prova så får du se...

Ifall du tycker att form går före funktion, gnäll då inte på att du inte får prestanda på bilen... För min del så tycker jag att ett par däck som fyller ut hjulhuset ser mycket bättre ut än ett par för små lågprofildäck eller en setup som ser ut som den kommer från en leksaksbil i "Dubz" serien... vill man ha wrinkle wall däck så blir de högre i sidan, men t.ex ET Street Radial finns i 275/40-17" så det borde väl passa även din smak i så fall.. eller de kanske är för breda? Kräver en 9-11" fälg, så nu har du hela vintern på dig att spara ihopa till ett par fälgar som passar.

Kolla här för mer info om M/T utbud:

http://www.mickeythompsontires.com/2006_MT_Catalog.pdf

Annars har Nitto, och BFG m.fl. däck som är avsedda för att vara lite kletigare men fortfarande DOTmärkta. (ej att förväxla med gatlegala i Svedala, DOT märkningen e inte värd ett piss på SBP eller hos polisen)

Ta ett snack med Patrik, jag vet att han funderade på ett set med snygga fälgar och kletdäck. Häng på där å köp ett set du med.

/Jocke

Jag förstår vad du menar, men det är inte det som det handlar om utan att det är relevant att veta om en tid på en bana eller annan stans är satt med slicks eller vad det nu är för däck.

Jag gnäller inte, jag är bara imponerad vad min bil kan åstadkomma. Köra relativt jämnt och i vissa fall dra mot C5or, Trans Amer, V8 M5or i 0-100a området tycker jag är bra och detta med vanliga gatdäck!

Men hade jag haft tex slicks så hade jag kunnat starta på mycket högre varv och därmed haft mycket mer nytta av min 4:10 utväxling.

Gällande fälgar och däck så sitter det idag 18" Saleen Speedline Magnesiumfälgar på den med 285 däck bak och 255 däck fram. Bara fälgarna ligger på en 50 lappar så dem är jag nöjda med =) :D Dock kanske man kan köpa andra däck, har funderat på R däck. dem 285 däcken jag har bak idag är av märket Nittos 555, vet dem har en R modell med... Får väl köpa dem

Link to comment
Share on other sites

DOTmärkta. (ej att förväxla med gatlegala i Svedala, DOT märkningen e inte värd ett piss på SBP eller hos polisen)

/Jocke

Å fan! bra info!

Måste vara E märkt också då??

t.ex

E5 02052 = Däcket godkänt i Sverige och övriga Europa

DOT = Däcket godkänt i Sverige, övriga Europa och USA

inte för jag bryr mig så mycket, men det är ju alltid bra att veta även om man inte alltid följer ;)

Link to comment
Share on other sites

DOTmärkta. (ej att förväxla med gatlegala i Svedala, DOT märkningen e inte värd ett piss på SBP eller hos polisen)

/Jocke

Å fan! bra info!

Måste vara E märkt också då??

t.ex

E5 02052 = Däcket godkänt i Sverige och övriga Europa

DOT = Däcket godkänt i Sverige, övriga Europa och USA

inte för jag bryr mig så mycket, men det är ju alltid bra att veta även om man inte alltid följer ;)

Vad jag fått veta så gäller DOT inte alls i Europa, utan här e det E-märkningen som är kung. DOT är ju förkortning för amerikanernas Dept. Of Transportation, och det skulle ju vara för hemskt för byråkraterna i fantastiska EU om en Amerikansk standard gällde även här... :D

Link to comment
Share on other sites

jahopp!

Jag saxade bara från första länken jag fick på google ( http://www.skodaservice.se/page_7902.shtml )

saxat från däckonline

DOT Codes - Kodning i linje med krav från US Department of Transportation. Koden innehåller en blandning av bokstäver och siffror som DOT DVDE MTA 129.

E-Märkingar - Däck för försäljning inom EU måste ha en E-märkning i överensstämmelse med ECE Reg 30 - eg E4 027550

aja.. man får väl läsa mer om man prongt ska vara 100% laglig o ändå ha katapultbil :D

Link to comment
Share on other sites

Dekk er viktig, men, jeg kjørte 13,15 sek med gamle 225/60-15, Interceptor gatedekk på Gardermoen med min bil, før jeg installerte kompressor. Startet på 1000rpm og kjørte 2.12 i 60 fot.

Sluttfarten var den samme som med DOT slicks, 174kmt.

Med DOT mønstret slicks Racemaster,ca 250/60-15,

12psi dekktrykk, ble 60fots

tiden 1,73 sek, og ET ble 12,83sec. (kjørte 4 stk 12.83-84 runder)

I mitt tilfelle ble forskjellen ca 0,3sek. med 1420kg tung bil, ca 360hk, og 5.0 liters V8. Gatedekk har mindre rullemotstand, som gjør bilen raskere fra 150 til 402 meter...

Min fetter kjører 2.00 i 60 fot, med 225/60-15 dekk, i orginal GT -87 !!!

Mvh Trygve A. : )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...