Uffe N September 10, 2006 Report September 10, 2006 Hej!Finns det någon som vet vad det beror på att kylarvattnet trycks ut genom skvallerröret på kylaren. Jag har monterat en flaska vid kylaren som jag stoppat ner slangen i för att se hur mycket vatten som kommer ut, c:a 3-4 dl har kommit ut i flaskan trots normal nivå i kylaren. Dessutom så samlas en liten pöl med vatten i en grop i blocket under termostathuset, jag har bytt termostathus och den lilla slangen som går mellan termostathuset och vattenpumpen inget läkage där, kollat temostaten att den öppnar som den ska. Kylaren är nyrenoverad sen ett par år tillbaka. Efter förra åkturen hade det läckt ut en stor pöl på golvet. Idag fyllde jag på kylaren igen och körde 2mil, nu läcker det inte. Så vad gör man?Mvh. Uffe cmc1154 Citera
Uffe N September 10, 2006 Author Report September 10, 2006 Hej rossander.Nej, bara om det är låg nivå i kylaren.Uffe Citera
NiklasW September 10, 2006 Report September 10, 2006 Tycker precis att det låter som att det är kylarlocket som har gjort sitt.Det är ju det som ser till att systemet håller sina 13 psi. Blir det för slappt eller om packningen är kass så läcker det. Citera
Uffe N September 10, 2006 Author Report September 10, 2006 Hej NiklasDet läcker inte vid kylarlocket, där är det torrt.Jag ska väl tillägga att jag har en 67:a med 289.Mvh Uffe Citera
Janne Holm CMC1740 September 10, 2006 Report September 10, 2006 Tycker precis att det låter som att det är kylarlocket som har gjort sitt.Det är ju det som ser till att systemet håller sina 13 psi. Blir det för slappt eller om packningen är kass så läcker det.Men det kanske inte läcker uppe vid locket utan lockets (fjäder är för slapp)så du inte får rätt tryck i kylaren och det trycker ut vatten genom dräneringenSå byt kylarlock kostar inte många kronor Citera
Uffe N September 10, 2006 Author Report September 10, 2006 Hej Janne.Jag ska prova med det, men ett dåligt kylarlock kan ju inte orsaka den stora pölen på golvet eftersom dräneringsslangen går ner i en flaska.Uffe cmc1154 Citera
Radioman September 10, 2006 Report September 10, 2006 Hej Janne.Jag ska prova med det, men ett dåligt kylarlock kan ju inte orsaka den stora pölen på golvet eftersom dräneringsslangen går ner i en flaska.Uffe cmc1154Då läcker det väl ut på något mer ställe än från skvallerröret där kylarlocket sitter. Låter som det är lite högt tryck i systemet.Jag hade samma fenomen när jag hade en spricka i cylinderfodret ..... En dålig toppackning kan tyvärr också ge dessa fenomen. Citera
Janne Holm CMC1740 September 10, 2006 Report September 10, 2006 Då är det kanske bara att kavla upp ärmarna och låta motortemperaturen bli varm och in under bilen och kolla var det läcker Kanske någon slang eller packning som inte håller tättGamla bilar har en fårmåga precis som vi människor att bli lite inkontinenta Trasig cylinderpackning då brukar man se lite bubbler i kylarvattnet samt det luktar avgaser om vattnet Starta motorn kall med locket av och kolla och lukta Du får inte göra det på varm motor om du inte är säker på att du ej har tryck i kylsystemet öppnar du locket då kan du bränna dig utav bara F--. Citera
Uffe N September 10, 2006 Author Report September 10, 2006 Hej alla!Tack för tipsen så här långt, jag ska testa i morgon så får vi se. Jag återkommer.Mvh. Uffe cmc1154 Citera
Stanley September 11, 2006 Report September 11, 2006 Vatten expanderar mycket vid uppvärmning Det är inte bara vattnet i kylaren som expanderar, utan allt vatten i systemet, så nivån vid kall motor är en bit nere i kylaren. Om man fyller upp fullt så trycks tveklöst vatten ut, och det gör det pga att volymen blir större av värmen, inte för att motorn är överhettad. I min bil så är vattennivån ca 15cm nedanför locket när motorn är kall. när den är varm är det fullt. Stanley Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 11, 2006 Report September 11, 2006 Hej.Det är mycket vanligt att kylarvattnet pyser ut,om du fyller på strax under kylarlock när bilenär kall. Om du gjort detta så är det bilen som bestämmer nivån i kylaren, nivån på vattnet skall vara 1cmöver skylarpacketet i kylaren. Utrymmet som blir kvar är till för att vattnet skallkunna expandera. Läckor i frysplugg är inte ovanligt kolla på motornsidor underifrån. Citera
Radioman September 11, 2006 Report September 11, 2006 Nu är vi nära en sak som jag hade tänkt höra om någon annan provat.Jag har också ett lock som öppnar när det blir för högt tryck/för mycket vätska i systemet, som det ju blir när motorn blir varm, precis som Stanley skriver. När systemet kallnar sugs dock vätskan tillbaka in igen om man samlar upp det i ett kärl utanför med en slang från dräneringen på kylet till botten på uppsamlingskärlet. Detta fungerar om man har ett kylarlock med backventil, som jag har.Hade tänkt prova detta igen nu när mitt kylarsystem är tätt och fräscht med tät motor som håller vattnet där vattnet skall vara och oljan där oljan skall vara.( Detta är förresten en ny och trevlig erfarenhet för mig när det gäller min entusiastbil )Min fråga är om det är någon annan här som kör med denna variant och skall uppsamlingskärlet vara öppet eller slutet? Jag har alltså provat lite tidigare med öppet kärl. Finessen är ju att man aldrig har någon luft i systemet och att man kan använda mer kylvätska.Det finns ju en del uppsamlingsburkar att köpa på Summit men man kan väl tillverka eller fixa ett själv lika bra. Citera
Janne Holm CMC1740 September 11, 2006 Report September 11, 2006 Jag tror jag fattat din fråga I och med att uppsamlingskärlet har förbindelse med kylsystemetsom trycksätts för att klara högre temperatur innan det kokarså måste även uppsamlingskärlet vara slutet Citera
Per Berglund September 12, 2006 Report September 12, 2006 Som Janne tidigare skrev så är locket ofta boven.Det måste vara rätt tryck på locket annars pressas vattnet genom och ut i skvallerröret.Vad gäller pölen under termostathuset så är det vanligt.Det blir gärna så om man monterar ett billigare eftermarknad kromat termostathus.De håller sällan tätt eftersom de rör sig mer än orginal eller sämmre passform.Lite lotteri med dom.Det ska vara gjutjärn för att funka 100% 1 Citera
Radioman September 12, 2006 Report September 12, 2006 Jag tror jag fattat din fråga I och med att uppsamlingskärlet har förbindelse med kylsystemetsom trycksätts för att klara högre temperatur innan det kokarså måste även uppsamlingskärlet vara slutetBra Janne, det är klart att det måste vara trycksatt annars är det stor risk att vattnet kokar när det lämnar kylet .Fortsätter i ny tråd: http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... 1539#41539 Citera
Uffe N October 3, 2006 Author Report October 3, 2006 Hej alla som har engagerat sig min fråga.Jag hade problem med att kylarvattnet trycktes ut genom skvallerröret samt att det läckte ut vatten under termostathuset och samlades upp i en grop i blocket ovanför vattenpumpen, och även rann ut på golvet.Jag fick bl.a råden att byta kylarlock och termostathus.Nu har jag bytt kylarlock, termostathus samt vattenpump med ny packning. Efter provkörning har inget vatten läckt ut, och inget vatten har tryckts ut genom skvallerröret och ner i flaskan.Så nu verkar det vara ok. Jag tackar för alla goda råd som jag har fått.Mvh Uffe cmc1154. 1 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.