Jump to content

Headers till 289...


Tybalt cmc1443
 Share

Recommended Posts

Har hittat ett par headers som jag tror skulle kunna vara något till min 289 :D (sitter i en 1964 1/2 HT), men är osäker på om de kommer att passa. :? Enligt beskrivning är det endast C6-automatlåda som kan vara ivägen. Har själv en 4-vxl manuell låda.

Hittade dem på följande länk:

http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... y=EMUSTANG

Någon med erfarenhet i frågan?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

260-289- 302 har samma headers, problemet är att

headers till automat inte passar till en bil med manuell. :?

Det är så att de som är till manuell har en annan typ

av bockning på två av rören på vänster sida för att

reglaget till kopplingsarmen som sitter mellan motor

och ramben skall få plats. :shock:

Däremot kan du ha båda typerna headers till automat,

att det är någon skillnad pga C4 eller C6 kan jag inte

tänka mig, här är det i sådant fall bara årsmodell som

skiljer. ;)

Som du säkert vet är par år, 65-66, skillnad endast

vilken typ av växellåda inget annat, värre blir det

upp i åren. 8)

67-68 samma här osv men här tillkom 390-428.

69-70 302-351W-351C-428 osv C4-C6-FMX 4 vxl Manuell

3 växl Manuell. :roll:

71-72 samma som ovan.

73 endast 6A-302-351HO mm. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag kollade också på detta . Jag beställde dessa headers

http://www.mustangsunlimited.com/itemdy01.asp?T1=88300+01&Category=&catkey=EMUSTANG

Känns lite bättre att ge sig på att rikta/knöla till (slight modification)ett par headers för under 2000, än att ge sig på ett par headers för 5000+ om det skulle behövas.

Ett annat alternativ är att bygga om till wirekoppling.

mvh Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

Har också Hooker Super Competitions. Den passade perfekt in i motorrummet, men har väldigt liten markfrigång. Visserligen är min bil rejält sänkt, men jag lyckades skada den efter 10 meter :(

Lägste punkten var kanske 7-8 cm under chassisbalken.

Den slog i marken hela tiden, så till slut kapade jag sönder den och gjorde Tri Y headers av den. Inget jag rekommenderar: det tog evigheter....

Link to comment
Share on other sites

Tack för era snabba svar! :)

Nu står valet mellan hedman eller hooker super competition...

Jag hade Hedman på min och kan berätta att dom är riktigt svåra att få täta mot topparna och sitter långt under bilen så dom tar ofta i. Dom är billiga och håller kvalité där efter. Så jag avråder från dessa, men det finns kanske andra på forumet som har en helt annan uppfattning?

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev innan så känns det bättre att modda ett par billiga headers än dyra. Har hört att markfrigången blir knapp med dessa båda.

Då jag har svets vinkelslip, tigersåg slägga samt spett att tillgå så är headersena bara "råmaterialet", sedan är wirekoppling en moddning som jag överväger att applicera för att eliminera att kopplingsarmen blir ett problem.

mvh Tommy 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...