Jump to content

Kompressormatad GT - VARNING


grufman

Recommended Posts

Kan bara säga följande:

På Förekommen anledning. Det går INTE att köra med kompressormatning på sin GT-maskin och samtidigt ha automatlåda. Den pallar inte det tyvärr.

I dagsläget finns det inga uppgraderingar till lådan heller som gör den starkare.

Manuell låda har jag ingen info om, men automat är kört i dagsläget.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hmmm, på förekommen anledning ? Vadå ? Är naturligtvis intresserad av att höra varför, efersom det verkar vara hyfsat vanligt på dom amerikanska forumen att dom sätter på kompressor och även byter bakaxelutväxling och detta på automat GT:s. Finns ju åtminstone en Kenne Bell matad GT med automat i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Möjligt.. har bara hört att flera haft problem och en står på verkstad just nu. Det var lite alla möjliga grejjer som gick åt där. Nya delar är hemma på torsdag. Snackade med vår leverantör i Florida, och dom har också hört talas om "fenomenet"

Det som är beställt till den här är ett nytt ventilhus, en ny trumma, kolv och ett nytt band. Så vad som hände var antagligen att en av trummorna gick av tvärt och tog med sej lite andra saker "på vägen".

Link to comment
Share on other sites

Ford Racing säljer ju kompressorer till GT, med eller utan automat.

Kan det va därför den bara ger 85hk. Finns en uppsjö andra som ligger på 120 eller 165 osv..... gränsen går väl nånstans gissar jag.....

Fast med hänsyn till vad du skriver, törs man väl knappt byta insug, pipor, om man har automatlåda..... :(

Ändrade hk-antalet. 100 ska det vara........

http://www.fordracingparts.com/parts/pa ... field=9646

Link to comment
Share on other sites

Möjligt.. har bara hört att flera haft problem och en står på verkstad just nu. Det var lite alla möjliga grejjer som gick åt där. Nya delar är hemma på torsdag. Snackade med vår leverantör i Florida, och dom har också hört talas om "fenomenet"

Det som är beställt till den här är ett nytt ventilhus, en ny trumma, kolv och ett nytt band. Så vad som hände var antagligen att en av trummorna gick av tvärt och tog med sej lite andra saker "på vägen".

Vad säger du, kan man köra på Ford Racing's kompressorer?

Link to comment
Share on other sites

Snälla Grufman!

Du har EN Mustang med kompressor inne med havererad automat och så basunerar du ut som detta är ett jätteproblem?!?!?!?!?

Hur länge har du varit i branchen?

Väldigt ofta på sådana här pass nya bilar ligger problemet på ett fel på körbeteendet när man analyserar problemet eller materialfel.

Du har väl verkstad? Om du skulle basunera ut alla typer av problem du får in på din verkstad skulle alla köpa cykel, eller nej förresten, då skulle du vara i cykelbranchen, då skulle ingen köpa cykel.

OK folks, start walking!

Link to comment
Share on other sites

Snälla Grufman!

Du har EN Mustang med kompressor inne med havererad automat och så basunerar du ut som detta är ett jätteproblem?!?!?!?!?

Hur länge har du varit i branchen?

Väldigt ofta på sådana här pass nya bilar ligger problemet på ett fel på körbeteendet när man analyserar problemet eller materialfel.

Du har väl verkstad? Om du skulle basunera ut alla typer av problem du får in på din verkstad skulle alla köpa cykel, eller nej förresten, då skulle du vara i cykelbranchen, då skulle ingen köpa cykel.

OK folks, start walking!

Hallåja!

Grufman vill nog bara informera oss. Givetvis är det många aspekter som spelar in, körstil, ladd osv....

Så inget påhopp på Grufman nu! Han är en bra människa som vill oss väl :D

Link to comment
Share on other sites

Snälla Grufman!

Du har EN Mustang med kompressor inne med havererad automat och så basunerar du ut som detta är ett jätteproblem?!?!?!?!?

Hur länge har du varit i branchen?

Väldigt ofta på sådana här pass nya bilar ligger problemet på ett fel på körbeteendet när man analyserar problemet eller materialfel.

Du har väl verkstad? Om du skulle basunera ut alla typer av problem du får in på din verkstad skulle alla köpa cykel, eller nej förresten, då skulle du vara i cykelbranchen, då skulle ingen köpa cykel.

OK folks, start walking!

Hallåja!

Grufman vill nog bara informera oss. Givetvis är det många aspekter som spelar in, körstil, ladd osv....

Så inget påhopp på Grufman nu! Han är en bra människa som vill oss väl :D

Jorå det beror säkert på körstil med mera. Men om jag köper en kompressor vill jag ju inte att den ska hålla bara jag är försiktig?

Jag köper inte en pryl till så länge som jag inte vet att det är en krallig nog automat i min bil !!

Link to comment
Share on other sites

Snälla Grufman!

Du har EN Mustang med kompressor inne med havererad automat och så basunerar du ut som detta är ett jätteproblem?!?!?!?!?

Hur länge har du varit i branchen?

Väldigt ofta på sådana här pass nya bilar ligger problemet på ett fel på körbeteendet när man analyserar problemet eller materialfel.

Du har väl verkstad? Om du skulle basunera ut alla typer av problem du får in på din verkstad skulle alla köpa cykel, eller nej förresten, då skulle du vara i cykelbranchen, då skulle ingen köpa cykel.

OK folks, start walking!

Hallåja!

Grufman vill nog bara informera oss. Givetvis är det många aspekter som spelar in, körstil, ladd osv....

Så inget påhopp på Grufman nu! Han är en bra människa som vill oss väl :D

Jorå det beror säkert på körstil med mera. Men om jag köper en kompressor vill jag ju inte att den ska hålla bara jag är försiktig?

Jag köper inte en pryl till så länge som jag inte vet att det är en krallig nog automat i min bil !!

Nä sant!

Men trimmar man får man räkna med att slitage och kostnader blir högre!

Då får man preppa lådan med.

Link to comment
Share on other sites

Frågade Saleen om dom har haft eller hört något om några problem med automater och kompressorer(nu finns det ju ett visst intresse från deras sida men ändå !) och fick svaret:

Anders, we have not had any concerns with the base supercharger with an automatic transmission

Så, kolla gärna på Saleens hemsida, snygga är dom också

Återstår besiktningen då, är det nån som kan reglementet ? Regbesikta med kompressor ? Jag frågade en besiktningskille, han vill vara anonym :oops: , när jag besiktade vinterbilen, om det här med kompressor men visste inte ? vad som gällde utan tyckte att det är bara att försöka besikta å hålla tummarna. kul kille

Det var mina 10 cents

Link to comment
Share on other sites

Frågade Saleen om dom har haft eller hört något om några problem med automater och kompressorer(nu finns det ju ett visst intresse från deras sida men ändå !) och fick svaret:

Anders, we have not had any concerns with the base supercharger with an automatic transmission

Så, kolla gärna på Saleens hemsida, snygga är dom också

Återstår besiktningen då, är det nån som kan reglementet ? Regbesikta med kompressor ? Jag frågade en besiktningskille, han vill vara anonym :oops: , när jag besiktade vinterbilen, om det här med kompressor men visste inte ? vad som gällde utan tyckte att det är bara att försöka besikta å hålla tummarna. kul kille

Det var mina 10 cents

Har en besiktningsman i släkten!

Kollade med honom och juridiskt vad som står i regler så får man inte ens ha en kompressor på bilen, även om den inte har någon funktion. Så dvs att bara plocka av remmen hjälper inte.

Men som sagt, kanske inte många som vet. Det finns ju trotts allt orginal Mustanger med kompressor.

Så man får väl hålla tummarna när man kör in och besiktigar och ev vara beredd på att byta ut till orginal. Men "nya" bilar är väl inte besiktning förrän om 3 år?

Link to comment
Share on other sites

AJ, ett korrekt utlåtande från Saleen borde lugna en och annan orolig själ!

Ni berör besiktningsproblematiken med kompressor.

Min syn på detta: Det finns ingen seriös kompressorsatstillverkare som inte har sin sats godkänd att användas i USA. Bilen uppfyller alltså de federala krav som finns.

De bilar från USA som importeras till Sverige för eget bruk skall uppfylla de federala krav som finns. Tråden kan ni inte missa....

OK, nu kommer en luttrad besiktningsingeniör och säger; Bilen är inte i ett seriemässigt utförande med tillverkaransvar.

Mitt svar: Jepp, den är i ett seriemässigt utförande och med tillverkar ansvar. Kompressortillverkarna formligen sprutar ut kit på marknaden med upp till 3-åriga garantier. Kompressortillverkarna är tvugna att testa sina sater för att få de godkända och de enligt garantierna utför reparationerna på sina kit. Biltillverkarna gruffar lite i sitt garantiagerande med dessa satser på, men går det inte att härröra eventuella fel till kompressormonteringen skall garantireparationen ske.

Beträffande fabriksgarantier på bilar gäller de inte utanför USA, var finns då egentligen det beryktade tillverkaransvaret??

Kontentan av detta: Bilar med eftermarknadskompressorer i USA klarar gällande avgaskrav och är OBDII kompatibla (Blir inte godkända annars).

De besiktningsingenjörer som försöker säger någonting annat har inte satt sig in i ämnet, då är det väldigt enkelt att säga "nej det är inte tillåtet".

Glöm inte, vi bor i Sverige.

Till sist: Motorer får ha vilka otillåtna komponenter som helst sittandes i motorrummet, bara det inte är inkopplat vid besiktning!!!!!

Från en som varit i branchen alldeles för länge.

Link to comment
Share on other sites

AJ, ett korrekt utlåtande från Saleen borde lugna en och annan orolig själ!

Ni berör besiktningsproblematiken med kompressor.

Min syn på detta: Det finns ingen seriös kompressorsatstillverkare som inte har sin sats godkänd att användas i USA. Bilen uppfyller alltså de federala krav som finns.

De bilar från USA som importeras till Sverige för eget bruk skall uppfylla de federala krav som finns. Tråden kan ni inte missa....

OK, nu kommer en luttrad besiktningsingeniör och säger; Bilen är inte i ett seriemässigt utförande med tillverkaransvar.

Mitt svar: Jepp, den är i ett seriemässigt utförande och med tillverkar ansvar. Kompressortillverkarna formligen sprutar ut kit på marknaden med upp till 3-åriga garantier. Kompressortillverkarna är tvugna att testa sina sater för att få de godkända och de enligt garantierna utför reparationerna på sina kit. Biltillverkarna gruffar lite i sitt garantiagerande med dessa satser på, men går det inte att härröra eventuella fel till kompressormonteringen skall garantireparationen ske.

Beträffande fabriksgarantier på bilar gäller de inte utanför USA, var finns då egentligen det beryktade tillverkaransvaret??

Kontentan av detta: Bilar med eftermarknadskompressorer i USA klarar gällande avgaskrav och är OBDII kompatibla (Blir inte godkända annars).

De besiktningsingenjörer som försöker säger någonting annat har inte satt sig in i ämnet, då är det väldigt enkelt att säga "nej det är inte tillåtet".

Glöm inte, vi bor i Sverige.

Till sist: Motorer får ha vilka otillåtna komponenter som helst sittandes i motorrummet, bara det inte är inkopplat vid besiktning!!!!!

Från en som varit i branchen alldeles för länge.

Jo, man förstår sig inte på Sverige, dem flesta kit på den amerikanska marknaden är så kallat state legal och USA har verkligen stränga krav på det mesta. Så varför inte i Sverige?

Och sedan det med att motorer få ha komponenter monterade i motorutrymmet bara dem inte är inkopplade, alla säger olika. Kan det ha med typgodkännande att göra då?

Link to comment
Share on other sites

Snälla Grufman!

Du har EN Mustang med kompressor inne med havererad automat och så basunerar du ut som detta är ett jätteproblem?!?!?!?!?

Hur länge har du varit i branchen?

Väldigt ofta på sådana här pass nya bilar ligger problemet på ett fel på körbeteendet när man analyserar problemet eller materialfel.

Du har väl verkstad? Om du skulle basunera ut alla typer av problem du får in på din verkstad skulle alla köpa cykel, eller nej förresten, då skulle du vara i cykelbranchen, då skulle ingen köpa cykel.

OK folks, start walking!

Nja, vi har själva inte haft ngt ras, men jag har snackat runt lite med automatlåderenoverare som har haft ett par ras, dessutom snackade jag med vår leverantör i florida som också bekräftade att det hade gått en del delar till dom nya mussarna, så det är nog inten engångsgrej direkt.

Link to comment
Share on other sites

Snälla Grufman!

Du har EN Mustang med kompressor inne med havererad automat och så basunerar du ut som detta är ett jätteproblem?!?!?!?!?

Hur länge har du varit i branchen?

Väldigt ofta på sådana här pass nya bilar ligger problemet på ett fel på körbeteendet när man analyserar problemet eller materialfel.

Du har väl verkstad? Om du skulle basunera ut alla typer av problem du får in på din verkstad skulle alla köpa cykel, eller nej förresten, då skulle du vara i cykelbranchen, då skulle ingen köpa cykel.

OK folks, start walking!

Nja, vi har själva inte haft ngt ras, men jag har snackat runt lite med automatlåderenoverare som har haft ett par ras, dessutom snackade jag med vår leverantör i florida som också bekräftade att det hade gått en del delar till dom nya mussarna, så det är nog inten engångsgrej direkt.

Men Grufman, hur kan då Ford Racing sälja kompressorer från Whipple?

Även till bilar med automatlådor?

/Ulf

Link to comment
Share on other sites

Snälla Grufman!

Du har EN Mustang med kompressor inne med havererad automat och så basunerar du ut som detta är ett jätteproblem?!?!?!?!?

Hur länge har du varit i branchen?

Väldigt ofta på sådana här pass nya bilar ligger problemet på ett fel på körbeteendet när man analyserar problemet eller materialfel.

Du har väl verkstad? Om du skulle basunera ut alla typer av problem du får in på din verkstad skulle alla köpa cykel, eller nej förresten, då skulle du vara i cykelbranchen, då skulle ingen köpa cykel.

OK folks, start walking!

Nja, vi har själva inte haft ngt ras, men jag har snackat runt lite med automatlåderenoverare som har haft ett par ras, dessutom snackade jag med vår leverantör i florida som också bekräftade att det hade gått en del delar till dom nya mussarna, så det är nog inten engångsgrej direkt.

Men Grufman, hur kan då Ford Racing sälja kompressorer från Whipple?

Även till bilar med automatlådor?

/Ulf

Vad laddar dem, 6psi, 9ps?

Link to comment
Share on other sites

Grufman!

Ett problem av vikt innebär återkallelse av bilar, förlängd garanti, varningar och dylikt från tillverkare. (t ex kamkedjan på 4.0 explorer -97-98)

Bilar går alltid sönder, oavsett märke. en del är överrepresenterade pga sin nish eller ska vi kalla det "körglädje" ;)

Därför brukar jag aldrig själv basunera ut problem som jag inte har stöd av från det aktuella märket.

Tjaba!

Link to comment
Share on other sites

Snälla Grufman!

Du har EN Mustang med kompressor inne med havererad automat och så basunerar du ut som detta är ett jätteproblem?!?!?!?!?

Hur länge har du varit i branchen?

Väldigt ofta på sådana här pass nya bilar ligger problemet på ett fel på körbeteendet när man analyserar problemet eller materialfel.

Du har väl verkstad? Om du skulle basunera ut alla typer av problem du får in på din verkstad skulle alla köpa cykel, eller nej förresten, då skulle du vara i cykelbranchen, då skulle ingen köpa cykel.

OK folks, start walking!

Nja, vi har själva inte haft ngt ras, men jag har snackat runt lite med automatlåderenoverare som har haft ett par ras, dessutom snackade jag med vår leverantör i florida som också bekräftade att det hade gått en del delar till dom nya mussarna, så det är nog inten engångsgrej direkt.

Men Grufman, hur kan då Ford Racing sälja kompressorer från Whipple?

Även till bilar med automatlådor?

/Ulf

Vad laddar dem, 6psi, 9ps?

Kolla här:

http://www.fordracingparts.com/parts/pa ... field=9646

http://www.whipplesuperchargers.com/pro ... rodID=1208

6 psi, 100 hk. Fullt tillräckligt för mig, om nån annan betalar.... :--

Link to comment
Share on other sites

Fick just svaret från Whipple på mail. Dom säljer till Ford Mustang -05 och framåt, men har man automat, enbart kiten utan intercooler.

Samt att man måste SKICKA sin dator till dom för omprogrammering.

Hmm..... allt vore enklare och billigare om man bodde på andra sidan pölen......

Link to comment
Share on other sites

Fick just svaret från Whipple på mail. Dom säljer till Ford Mustang -05 och framåt, men har man automat, enbart kiten utan intercooler.

Samt att man måste SKICKA sin dator till dom för omprogrammering.

Hmm..... allt vore enklare och billigare om man bodde på andra sidan pölen......

Ok, men då är det väl antagligen det som händer. En 05+ ägare med automat köper 6psi kittet och vill sedan ladda 9psi. Köper ny pulley och en intercooler och vips så ger automaten med sig...

Inget omöjligt senarie då man en gång trimmat vill man alltid ha mer :D

Link to comment
Share on other sites

Troligen... och om man handlar av dom direkt... på whipple får man skicka in datorn, annars via FordRacing så får man med en flash-update.

Här är mina två svar från Whipple:

1:

We are able to ship to Sweden. Is this for the automatic or manual transmission? If you purchase the kit from us direct, you will need to send the factory computer in to us to flash it.

Michael Malicoat

Whipple Superchargers

ph. (559) 442-1261

fax (559) 442-4153

michael@whipplesuperchargers.com

www.whipplesuperchargers.com

Note:We receive MANY email messages daily. Please include all previous correspondence in your reply otherwise it may delay or prevent us from assisting you.

2:

The intercooled kit will not be sold for the automatic. The NON intercooled kit will work for the automatic but you would have to send your computer in to us so that we could download the program.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...