Jump to content

Mustang 1964½ -family project- CMC1279


Christoffer_C

Recommended Posts

Hej!

Tänkte passa på att visa upp vårat -Family Project- som Jag min lillebror och min far (Christoffer , Joakim och Christer Carlsson) håller på att pyssla ihop.

Bilen kommer bli orginal dvs Wimbledon White med röd inredning.

Rally Pac och konsoll kommer det sitta i bilen, som det gör enligt bilderna i "Teknik För Alla" Nr 2/65

Det kluriga är att på bilden så är det 65ans huv och enligt texten en 289HP motor i den, så det är det som kommer få fortsätta vara på bilen.

I överigt så är det en D-kod tillverkad 21 April 64 och inreggad i Sverige den 28 Maj 1964.

Här kommer det uppdateras med hur arbetet fortlöper.

Mer info kommer senare.

Link to comment
Share on other sites

Det kluriga är att på bilden så är det 65ans huv

Om Du menar att huven har de korrekt vikta hörnen i framkanten, så har t.ex. även Mustang Nr 1 som står på Henry Ford museet i Dearborn en sådan korrekt huv (och flera andra enligt Mustang Monthly's 1964½ ID guide, t.ex. alla 1965 Indy Pace Car hardtops).

Link to comment
Share on other sites

Nu förstår jag nog inte dig helt, vad jag menar är att det borde sitta en huv med vikta hörn på min bil, men eftersom att bilen fotades för Fordbladet och Teknik för alla 1965 så ser det ut som att bilen byggdes om med en 65as huv istället för 64½ans.

Eller menade du att ford nr1 och pacecar bilarna inte hade nervikta hörn?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Man ska inte lita på vad motortidningarna skriver i testerna!

Observera att det inte finns någon bild på motorn i artikeln - luftrenardekalen hade avslöjat att Mussen var D-kodad. Texten i Teknik För Alla handlar dessutom om 1965 års motoralternativ. 170-sexan och 260-maskinen nämns inte.

Förmodligen har man använt tidigare tagna bilder på denna A89330 när man ska beskriva 65:an. Tidningen är ju februarinumret -65 och behandlar den nya uppdaterade 65:an.

Ingen kunde väl tro att folk skulle sitta 43 år senare och supergranska detaljer.

Kan inte avgöra på bilderna vilken huv som sitter på A89330, måste vara den nedvikta varianten. Har ni de fasade hörnen på bitarna hö och vä om grillen?

Har ni forskat efter originalbilderna från 1964? Ligger säkert någonstans!

Det finns ju fler bilder på er bil i bla Ford-annonser.

Hälsningar Magnus, Bilsport

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
  • 1 year later...

Hej,

Jo det har helt klart varit i träde ett tag pga andra bilar som byggds färdigt.

Men nu är det på gång igen, iaf ett tag tills nästa projekt skall stå klart :)

För tillfället så är det motorn som återställes. dock har jag problemet med att vattenpumpen inte linjerar med generatorn å å veven, vad nu det beror på. Har sett något om att det finns olika pumpar och olika skivor. får bli till att undersöka.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Äntligen har vi fått ihop motorn och fått fart på den. Tog ett tag då vi inte haft så mycket tid, och att vi var tvungna att pocka ner och renovera förgasaren.

Men nu startade motorn upp på nytt igen, efter en sådär 30år stillaståendes. Startade på första försöket när vi väl lyckades få tändningen att stå rätt.

enjoy! :)

[youtube:glis99hh]

[/youtube:glis99hh]
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej,

Får be om ursäkt för att det inte varit några uppdateringar på ett tag :)

Vi har hållt på med så mycket annat så Mustangen har kommit lite i andra hand då den är viktigast att bli bra :)

Här är lite updates, hoppas på att kunna uppdatera lite oftare nu framöver.

Det som gjorts senast är att tenna igen runt taket mot bakskärmarna, se över undersidan samt grundat, kittat och kört på med en bodyliknande färg (bild kommer senare).

Så tillsvidare får ni hålla tillgodo med dessa bilder!

post-3115-144839185282_thumb.jpg

post-3115-144839185288_thumb.jpg

post-3115-144839185293_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Trevligt att se att far och mors gamla bil börjar ta form :) Blev lite orolig under förra året då det inte kom ut något nytt material. Min far avled i höstas och när jag gått igenom gamla bilder har jag hittat lite mer bilder. Kanske inte lika bra interiörbilder som dom du redan fått men det fanns en del på det utvändiga. Ser att ni skrivit en del om huven på bilen och om jag inte missminner mej var bilen inblandad i en liten lätt krock där nosen fick sig en kyss. Kans det vara så att huven blev bytt då? Ska fråga modern om hon kommer ihåg...

Mvh

Robert Wirth

Hej,

Får be om ursäkt för att det inte varit några uppdateringar på ett tag :)

Vi har hållt på med så mycket annat så Mustangen har kommit lite i andra hand då den är viktigast att bli bra :)

Här är lite updates, hoppas på att kunna uppdatera lite oftare nu framöver.

Det som gjorts senast är att tenna igen runt taket mot bakskärmarna, se över undersidan samt grundat, kittat och kört på med en bodyliknande färg (bild kommer senare).

Så tillsvidare får ni hålla tillgodo med dessa bilder!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej Robert! Beklagar verkligen :(

Vi har varit och petat lite på bilen då och då men haft andra bilar som fått mer prioritet att bli klara då Mustangen är viktigare att den blir riktigt bra, så vi har övat på andra bilar. bland annat så har jag nu lyckats lacka 3dje bilen för att kunna lära mig ordentligt innan den slutliga lackeringen av mustangen tar vid.

All information vi kan få är underbar historia och känns som att man får mer liv i bilen :)

I nästa inlägg så lägger jag upp lite bilder från vad som hänt på senaste tiden. det går i alla fall framåt!

Mvh

Christoffer Carlsson

Trevligt att se att far och mors gamla bil börjar ta form :) Blev lite orolig under förra året då det inte kom ut något nytt material. Min far avled i höstas och när jag gått igenom gamla bilder har jag hittat lite mer bilder. Kanske inte lika bra interiörbilder som dom du redan fått men det fanns en del på det utvändiga. Ser att ni skrivit en del om huven på bilen och om jag inte missminner mej var bilen inblandad i en liten lätt krock där nosen fick sig en kyss. Kans det vara så att huven blev bytt då? Ska fråga modern om hon kommer ihåg...

Mvh

Robert Wirth

Link to comment
Share on other sites

Uppdatering :

Som vanligt så är det dåligt med uppdateringar då jag hela tiden glömmer!

Men här kommer lite bilder på vad som hänt den senaste tiden.

(lackering av undersida + motorrum, provmontering av bakaxel, hjulupphängning, motor + växellåda.)

Hoppas jag kommer bättra mig med uppdateringar i framtiden!

Mvh

Christoffer Carlsson

post-3115-144839215893_thumb.jpg

post-3115-144839215975_thumb.jpg

post-3115-144839216079_thumb.jpg

post-3115-144839216112_thumb.jpg

post-3115-144839216145_thumb.jpg

post-3115-144839216178_thumb.jpg

post-3115-14483921621_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...