Jump to content

Motornamn och alternativ till -68


Svedis
 Share

Recommended Posts

Hej

-68:an finns enligt böcker med

200 (T-code)

289, 2V, C

302, 4V, J

390, 2V, Y

390, 4V, S

427, 4V, W

428, 4V, P

Hittade i USA en säljbroschyr från –67, ”Mustang 1968....better ideas in action” som beskrev bilen på 16 sidor. ( Kallades ev. ”Salemans Tool”.)

Där skrev man under motoralternativ vad som erbjöds till -68:

200, Six, 115 hp

289, Challenger, 195 hp

302, five liters, 230 hp

390, Thunderbird Special, 325 hp

427, Cobra, 390 hp ( only with GT-groups)

For sedan racing,available in late 1967 on special order only: 302, 306 hp, 4-speed and GT-group only.

Roligt med namnen, speciellt Thunderbird.

Men verkligheten blev en annan, eller var kommer 428, 390 (2V) ifrån? Kom de under resans gång?

:--

Link to comment
Share on other sites

Dette har blitt diskutert her før. Søkte lite på nett og fant dette:

200 CID 6 Cyl (1V)=T

289 CID V8 (2V)=C

302 CID V8 (2V)=F (I have not seen or heard of this)

302 CID V8 (4V)=J

390 CID V8 (2V)=X (about 500 produced, all San Jose cars)

390 CID V8 (4V)=S

427 CID V8 (4V)=W (no proof that it was ever produced)

428 CID V8 (4V)=R

Om du søker på nett vil du finne att mange har med W-code 427 i 1968 Mustang. Mulig at det kunne bestilles tidlig i modellåret men INGEN ble produsert :cry:

De samme nettstedene mangler også X-code 390 2V.

K.Marti har mere info....

John

Link to comment
Share on other sites

Jo, men det var vad som erbjöds 1967 inför nya modellen enligt den gamla broschyren.

Sedan var det namnet på motorn, typ "Thunderbird Special". Detta var nytt för mig. Vet ej heller om det slog igenom.

Läste i en annan bok, att 427 ersattes med 428 i april -68. Detta bl.a. då tillägget var drygt 400 dollars för 428 mot drygt 600 för 427!

Men broschyren från 1967 kan nog vara lite unik?

/Svedis :--

Link to comment
Share on other sites

Javist, men kom i håg 2 saker.

1967 modellen kom ju sensommar/høsten 1966.

1968 modellen kom ju sensommar/høsten 1967.

Broschyrer og verkstadmateriell typ böker m.m trykks lenge för bilen blir produserad.

"Läste i en annan bok, att 427 ersattes med 428 i april -68"

Mustang kom inte med W-code 427...Boken er tyvär fel.

John

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Blocket, (hela bottendelen) är lika på -68 302. Det som skiljer är topparna och insuget. På topparna står det till och med 302 4V, och förbränningsrummen har samma cc som tidiga 289or. Insuget är naturligtvis C8 stämplade och är enda årsmodellen som hade 4V för 302.

Har inte sett så många -68 4V 302 till salu under åren så det blir att ha lite tur samtidigt.

Link to comment
Share on other sites

Tackar! Ju mer man lär sig desto mindre vet man..... :oops:

Mina toppar har bara 302 gjutet pâ sig inget 4V nânstans =2V eller?

Har monterat av topparna, kan jag se pâ nâgot annat sätt om det är 2V eller 4V (mer än att jämföra med 289 eller mäta förbränningsrum).

Är det "bara" förbränningskammaren som skiljer en 2V och 4V?

Vad "händer" om jag har 4V insug pâ 2V toppar?

Mitt block "heter" 289 WF8 samt gjutnummer C6AE-6015-C samt har ett "serienummer" 8R-108645, vad är det för block?

Finns det nân decoder online? (sâ kanske ni kan slippa mina frâgor.... :roll: )

Tack för hjälpen, ovärdeligt!!!!

Martin

Link to comment
Share on other sites

Mitt block "heter" 289 WF8 samt gjutnummer C6AE-6015-C samt har ett "serienummer" 8R-108645, vad är det för block?

Det borde vara en 289:or från Windsorfabriken (började tillverka 289:or i mitten av 1966). Gissningsvis betyder WF Windsor Foundry, 8:an skulle möjligen kunna stå för 1968. (1962 till 1965 tillverkades 221/260/289 enbart i Clevelandfabriken.)

"Serienumret" 8R-108645 är antagligen ett partiellt VIN för en bil byggd 1968 i San José.

Link to comment
Share on other sites

Mina toppar har bara 302 gjutet pâ sig inget 4V nânstans =2V eller?

Har monterat av topparna, kan jag se pâ nâgot annat sätt om det är 2V eller 4V (mer än att jämföra med 289 eller mäta förbränningsrum).

Är det "bara" förbränningskammaren som skiljer en 2V och 4V?

Vad "händer" om jag har 4V insug pâ 2V toppar?

"Står det inte 302 4V så är det förmodligen inte 4V". Det som skiljer är förbränningsrummen. Att du sätter ett 4V insug på 2V toppar har inget annat praktisk värde än att du bör sätta på en 4ports förgasare

Link to comment
Share on other sites

OK! Jag har 4 ports insug+ 4 ports holley 600 monterade. Hyffsat nyrenoverad motor, 80-tals headers och 2 1/2" system.

MEN den är riktigt slö. även med allt rätt inställt+nya stift, fördelare, kablar etc etc.

Anledningen till mina funderingar är att jag hittat en 302/2V och undrar vad jag behöver för att konvertera den till en 4V. Jag hade hoppats att det bara var att flytta över mina toppar, insug+förgasare. Men nu har jag ju tydligen inga 4V toppar.

Om en 302 4V har högre komp och fâr mer bensin genom 4 ports förgasar/insug har den inte en vassare kam ocksâ?

Nâgon med erfarenhet av att plana blocket/toppen för att höja kompen hos 2V? För att kunna köra tills jag hittar rätt grejer.

martin

Link to comment
Share on other sites

Egentligen borde jag dela tråden från ursprungsämnet? 8)

Förbränningsrummen har bara med årsmodell att göra.

302'' toppar har vad jag minns ingen större skillnad på 2V eller 4V insug och de är ej heller märka så. Om det inte var så första året 1968?

Det är bara ventilstorlekar och förbränningsrum som diffar mellan olika år.

Det är säkert max 1,78'' insugventil och 1,45'' avgas ventil på de du har? Mät!

Det bör vara OK kompresion på den motorn bara inte topparna är från mitten av 70-talet och att kolvarna inte heller dom är från mitten av 70-talet?

Dåliga 70-tals toppar har en datumkod som börjar med exempelvis D5OE ...... D5 står för 1975

Du hittar koden på sidan som är bultad mot blocket

Kolvarna ska vara plana 60-tals kolvar om det ska vara OK

Du vinner väldigt lite på att skifta mellan olika 302 toppar. I princip alla 302 toppar har "Astma" och är lite tunna för trimmning och det lönar sig enlig min egen erfarenhet inte ekonomiskt att investera på dom.

Små ventiler och trånga avgas portar. (om du inte själv kan porta?)

Förr satte man på äldre 289 toppar som har mindre förbränningsrum men de är inte heller så bra flödesmässigt.

Antingen hitta ett par gamla 1969-70 351W toppar eller köp ett par nya är mitt råd för att få fart.

Tex billiga gjutjärns Winsor JR har 2.02'' / 1,60'' ventiler och 58cc förbräningsrum. 180cc insugskanaler.

4-port insug,headers och 600 förgasare gör ger inte något större utslag om du har små orginal toppar och dålig kamaxel. Astma attack! :)

Sen att den är slö nu finns många orsaker till och du måste veta vad "hyffsad nyrenoverad" betyder?

Har någon helrenoverat den så har dom gjort fel eller fuskat om den är slö.

Många tycker att ett packningsbyte=Helrenovering! :--

Det är troligen inte bara topparna som är orsaken till slöhet iallfall (bara dom är hela).

Innan du plockar allt för mycket med motorn så måste du veta vad du vill ha ut av den och vad du tänkt dig för budget?

Byta enstaka saker blir oftast pankaka utan allt ska lira tillsammans med varandra och svagaste länken styr alltid.

Jag vet ju inte dina kunskaper så använd gärna detta forum för att fråga om du är osäker.

Thats why we are here! 8)

Link to comment
Share on other sites

Tackar! Nu fâr du nog definitivt dela trâden.....

Astma attack :lol: I varjefall en gedigen och permanent hösnuva är diagnosen pâ min motor........ hyffsat nyrenoverat=nya kolvar +0.10 inga vändmärken i blocket, lyftare, kam, kam kedja, bytta toppar men antagligen ej renoverade, allmänt rent och fint. Enl. säljaren renoverad -96 sedan körd 100 mil tills i maj iâr. MEN ingen aning om kvalitet eller typ av delar som sitter monerat.

ÄR 100x klokare nu än iförra veckan..... tack alla! Kommit fram till detta med er hjälp: fimpa 289án med 302 toppar.

Vill helst ha en nyrenoverad orginal spec, 302 4V -68.

Men det verkar bli svârt/dyrt!

Och har man inte en 100% original bil kan man lika gärna ha en roligare bil=trimma lite.

Men sedan kollar man priser pâ toppar, kammar etc. och kommer fram till att det är mycket svârt att slâ ford racings "Crate" motorer även om man har "kompisar" och kan "grov" meka själv:

Ford Racing 5.0L/302 Engine Assembly, 340 HP, with GT-40X Aluminum Heads for 1979-1993 Fox Body Chassis (Mustang).

Features: cast-iron block and crank, hypereutectic pistons, 9.0:1 compression and a 157-tooth M/T flywheel.

Engine is complete except for plug wires, pulleys, carb, intake, distributor, oil filter, or external accessories.

Specs:

Cam:B303 hydraulic roller

Lift:.480" int., .480" exh,

Dur. @.050" lift: 224³ int., 224³ exh.

Heads: Aluminum GT-40 Xtra Performance "Turbo Swirl"

Chamber size: 64cc

Valve sizes:1.94" int., 1.54" exh.

Nân med erfarenhet av dessa i en "gammel-bil" 8) ?

Tackar, Martin

Link to comment
Share on other sites

Nytt är Nytt och oftast är det klokare att smälla upp en fet bunt rykande 1000-lappar än dutta med lite här och där.

Jag själv trots lång erfarenhet åker då och då dit på ekonomisk nit genom att tro det är vettigt att renovera.

Att man aldrig lär sig! :? Men kul att hålla på ibland.

Nästan alltid dyker det upp något oväntat vid renovering och det blir liksom en domino effekt med problem.

Det ena ger det andra etc,etc.

Sett motor renoverad för 25.000kr som var tvungen att kasseras pågrund av för mycket rost inuti kanalerna.

Sånna saker är svårt att upptäcka! :?

Köpa "Crate motor" är väldigt klokt från Ford Racing :!:

Dom enda jag har helt 100% förtroende för.

Crate motorer kan annars vara vanskligt projekt om man tar från mindre noggräknade firmor.

Kvalite går före "Show & Shine" för min egen del :!:

Annars låter det ju väldigt bra att motorn bara borrad 0.010'' så det kan ju vara en frisk bottendel iallfall.

Men sen är det ju "bara" en 289''! ;)

Fördel för Ford Racing är ju att blocket redan är klart och innehåller rullkam som ger en klar förbättring i både effekt och hur motorn går körmässigt.

Det är klart stabilare prylar dessutom än de äldre motorerna.

Sen är ju ALLT sprillans nytt och inget skall jävlas.

Enda större nackdelen är att oljepump pickupen och tråget inte kommer passa i din bil.

Därför är det bra att spara de gamla prylarna och skifta över det som behövs.

Detta gäller även oljetryckgivare + distans och remskivor som man måste spara.

Hur det än är så gäller det gamla ordspråket "Man får det man betalar för"

Dessutom har du ju en sen en komplett 289'' att sälja iväg så netto utgiften blir mindre

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...