Svedis November 10, 2006 Report November 10, 2006 Såg en bil tillverkad 18 sep -64. Uppges vara en -65. Men den har liggande hastighetsmätare, ej rund. Kan detta stämma?Svedis Citera
Lars Oscarsson cmc383 November 10, 2006 Report November 10, 2006 Hej.1964½ slutades att tillverkas augusti 1964 efter denna månadär det 1965 produktion. Den liggande hastighetmätaren som kommer från Falcon ärkvar till 1966 då man fick fem runda mätare, även 65 kanha de fem runda mätarna men då endast GT modellen. Citera
JohnB November 10, 2006 Report November 10, 2006 Hvis det står GEN på instrumentet for lading, reknas det som en 64 1/2. Står det ALT reknas det som en 65. Undantag finns.Kom i håg att betecningen 64 1/2 ej er nån FORD betecning, men nåt som Mustangentusiastene har funnet på.john Citera
göran cmc 302 November 14, 2006 Report November 14, 2006 Enligt Ford är det motorkoden som styr om det är en 64 1/2 eller 65.64 1/2 skall ha D, F, U eller K65 skall ha A, C, T eller K Citera
Skotran May 22, 2007 Report May 22, 2007 motorkod? var hittar man den?? kan man se på chassibrickan vad man har för årsmodell?tex på min står det..65A...3....85....19F....62.....1...15F07F171601 Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 22, 2007 Report May 22, 2007 Hej.Siffra nr 5 som egentligen är en bokstav (F) står för 260 2Voch din Mustang skall då vara en s.k.64½. Röd med röd inredning tillverkad 19 juni 64. Citera
JohnB May 22, 2007 Report May 22, 2007 Classic Mustang Decoder ResultsWarranty Number: 5F07F171601 Year: 5 1965 (1964 1/2) Plant: F Dearborn, MI Body Series: 07 2 Door Hardtop Engine: F 260 2v V8 Unit: 171601 171601 Miscellaneous Vehicle Data Body: 65A 2 Door Hardtop, Standard Interior Color: 3 Poppy Red Trim: 85 Red Crinkle Vinyl, Standard Interior Date: 19F June 19, 1964 D.S.O: 62 Houston Axle: 1 3.00:1, Conventional Trans: 1 3-Speed Manual Produksjonsdatum 19 Juni 1964 gir att det er en såkalt 64 1/2.Det står vel GEN på instrumentbredan Grattis. Hilsen John Citera
Arjan May 23, 2007 Report May 23, 2007 Det finns ganska många detaljer som var olika mellan 64.5 och 65, men fabriken gjorde först slut på den 64.5 delar som fanns kvar innan den började använda "riktiga" 65 delar. Tidiga 65or kan därför vara utrustade med några 64.5 delar. Min egen Mustang (tillverkad i september 64) är en av den. När Ford började med årsmodell 65, började den också räkna på nytt met chassisnummret: Den startade med 125.000 (San Jose) och 250.000 (Dear Born), så det är ett enkelt sätt att kolla om bilen är en 64.5 eller en 65a. Här en (lång) lista med skillnader: http://www.early-mustang.com/64list.html Citera
Skotran May 26, 2007 Report May 26, 2007 Tackar, det stämmer förutom att det sitter en 289 med c3 i den, kan vara bytt. var hittar sån där info? Citera
Ronnie S May 26, 2007 Report May 26, 2007 Om chassienumret (5F07F171601) på dörrskylten stämmer med bilens chassienummer (det händer att dörrar byts, och att dörrskylten därmed skulle kunna komma från en annan bil) så har din bil haft 260 (med likströmsgenerator) och manuell 3-växlad från fabriken. Citera
Skotran February 27, 2008 Report February 27, 2008 Gör det nån skillnad på värdet på bilen om den har 289 lr 260 motor, C3 lr manuell? Citera
87gt50 February 27, 2008 Report February 27, 2008 Gör det nån skillnad på värdet på bilen om den har 289 lr 260 motor, C3 lr manuell?Gör det nån skillnad för dig? Är det en originalrenovering, eller en renovering du gör för ditt eget välbefinnande? Citera
Skotran February 27, 2008 Report February 27, 2008 För eget välbefinnade. Men det vore kul att veta om den helt plötsligt stiger eller sjuker i värde bara för att man kollar nummret lite mer nogrant. NÅN gång ska den ju säljas. Citera
fast66 February 28, 2008 Report February 28, 2008 Måste nog smyga in i debatten;-) tyvärr är boken som det refereras till lite out of date vad det gäller detta. Mkt forskning har gjorts av kända profiler som Kevin Marti, Allen Cross (Mr F), Jeff Speegle och David Hammar, och nedan följer en not som jag fått av just David H, som rör vad som är en 64½. (Arjan har iofs redan nämnt detta, men här är det lite mer utvecklat)"According to Ford, the determining factor is the consecutive unit number: Dearborn units prior to 250000 and San Jose cars numbered prior to 125000 are "Early" 1965's (a.k.a. "1964-1/2's"), 1965 models numbered after that are "Late" 1965's. The door tag build date is also definitive (assuming the original door tag is still attached to the car): vehicles scheduled for assembly on 31 July 1964 or earlier are "Early", 1 August or later are "Late". (The "17 August" changeover date so often given is probably closer to the actual assembly date of the first "Late" 1965 models -- but since actual assembly dates aren't listed anywhere on your car, it's of little value to us in real life.)" Citera
Terner March 23, 2008 Report March 23, 2008 Kul det där. Har ju själv en fastback och det finns det definitivt inga 64,5 av även om man ser dom som påstår det med...../Terner Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.