Jump to content

Recommended Posts

Hvis det står GEN på instrumentet for lading, reknas det som en 64 1/2. Står det ALT reknas det som en 65. Undantag finns.

Kom i håg att betecningen 64 1/2 ej er nån FORD betecning, men nåt som Mustangentusiastene har funnet på.

john

  • 6 months later...

motorkod? var hittar man den?? kan man se på chassibrickan vad man har för årsmodell?

tex på min står det..

65A...3....85....19F....62.....1...1

5F07F171601

Classic Mustang Decoder Results

Warranty Number: 5F07F171601

Year: 5 1965 (1964 1/2)

Plant: F Dearborn, MI

Body Series: 07 2 Door Hardtop

Engine: F 260 2v V8

Unit: 171601 171601

Miscellaneous Vehicle Data

Body: 65A 2 Door Hardtop, Standard Interior

Color: 3 Poppy Red

Trim: 85 Red Crinkle Vinyl, Standard Interior

Date: 19F June 19, 1964

D.S.O: 62 Houston

Axle: 1 3.00:1, Conventional

Trans: 1 3-Speed Manual

Produksjonsdatum 19 Juni 1964 gir att det er en såkalt 64 1/2.

Det står vel GEN på instrumentbredan :?:

Grattis.

;)

Hilsen John

Det finns ganska många detaljer som var olika mellan 64.5 och 65, men fabriken gjorde först slut på den 64.5 delar som fanns kvar innan den började använda "riktiga" 65 delar. Tidiga 65or kan därför vara utrustade med några 64.5 delar. Min egen Mustang (tillverkad i september 64) är en av den.

När Ford började med årsmodell 65, började den också räkna på nytt met chassisnummret: Den startade med 125.000 (San Jose) och 250.000 (Dear Born), så det är ett enkelt sätt att kolla om bilen är en 64.5 eller en 65a.

Här en (lång) lista med skillnader:

http://www.early-mustang.com/64list.html

Om chassienumret (5F07F171601) på dörrskylten stämmer med bilens chassienummer (det händer att dörrar byts, och att dörrskylten därmed skulle kunna komma från en annan bil) så har din bil haft 260 (med likströmsgenerator) och manuell 3-växlad från fabriken.

  • 9 months later...
Gör det nån skillnad på värdet på bilen om den har 289 lr 260 motor, C3 lr manuell?

Gör det nån skillnad för dig? Är det en originalrenovering, eller en renovering du gör för ditt eget välbefinnande?

För eget välbefinnade. Men det vore kul att veta om den helt plötsligt stiger eller sjuker i värde bara för att man kollar nummret lite mer nogrant. :?

NÅN gång ska den ju säljas.

Måste nog smyga in i debatten;-) tyvärr är boken som det refereras till lite out of date vad det gäller detta. Mkt forskning har gjorts av kända profiler som Kevin Marti, Allen Cross (Mr F), Jeff Speegle och David Hammar, och nedan följer en not som jag fått av just David H, som rör vad som är en 64½. (Arjan har iofs redan nämnt detta, men här är det lite mer utvecklat)

"According to Ford, the determining factor is the consecutive unit number: Dearborn units prior to 250000 and San Jose cars numbered prior to 125000 are "Early" 1965's (a.k.a. "1964-1/2's"), 1965 models numbered after that are "Late" 1965's. The door tag build date is also definitive (assuming the original door tag is still attached to the car): vehicles scheduled for assembly on 31 July 1964 or earlier are "Early", 1 August or later are "Late". (The "17 August" changeover date so often given is probably closer to the actual assembly date of the first "Late" 1965 models -- but since actual assembly dates aren't listed anywhere on your car, it's of little value to us in real life.)"

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...