Jump to content

Hälla bensin rakt ner i förgasaren!


Lars Oscarsson cmc383

Recommended Posts

Farligt och farligt....

startgasen tuttar till ganska snabbt. En spray gör knappast skada men stå och spruta så den går på enbart eter är inte så lyckat. Dock är nog motorer med hög kompression värre för startgas ( och alla dieslar!) då startgasen kan tända innan kolven är i topp med lite knack som följd.

:--

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig haft en bensindriven bil som behövt startgas för att starta. Det är något som är fel om bilen inte startar när man vrider på startnyckeln. Berätta inte det här för bilägare som äker det andra märket.

Stanley

Link to comment
Share on other sites

Har också problem med att bensinen försvinner från förgasaren när den stått ett tag, men med en frisk bränslepump är det bara att köra på starten några sekunder, sen pumpa några gånger med gasen så får han "suparna" på rätt sätt.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta om jag inte förstod riktigt, men menar du startgasen eller bensinen när du får kommentar att det inte skulle vara bra att slå direkt i förgasaren?

Om det gäller bensinen så har det ingen betydelse hur du fyller på den. Förgasaren är ju enbart en tekniskt anpassad lösning på hur bränsle och luft kan blandas i lagom mängdförhållande med kontinuitet, beroende på behovet.

Link to comment
Share on other sites

Vad man skulle kunna tänka sig som möjligtvis inte är bra med upprepade stadiga snapsar (finns det något som inte är bra med en stor snaps-hehe), är att när det kommer in flytande bensin i förbränningsrummet så tätar förmodligen inte kolvringarna mot cylinderväggen helt, utan det rinner förbi en del bensin ner i oljetråget. Denna utspädning av oljan försämrar bärigheten på oljefilmen vilket skulle kunna öka påfrestningarna på tex vevlager.

Är själv ej kompetent att bedöma hur stor utspädning av oljan som motorns olika lager skulle tåla, men detta är vad jag kan se det enda som skulle vara "farligt" med några rejäla supar.

Link to comment
Share on other sites

Bensinen förångas i vilket fall som helst och ventileras sedan ut med vevhusventilationen om den inte hinner förbrännas i cylindern.

Det går lika bra att hälla en sup bensin i förgasaren som det går att ta sej en snaps. Båda mottagarna kan dock baktända p.g.a. detta.

Link to comment
Share on other sites

För en ca 20 år sedan hade jag en 245a med en B21 i där kamremmen kuggat en kugg bilen gick väl lite illa men reagerade inte så mycket då

(hade väl inte tid eller okunskap att leta fel) förens det började formligen skvalpa över bensinblandad olja från motorn tappade ut över 7-8 liter någonting, men efter ny kamrem så gick den motorn många mil (kanske fortfarande går) ;)

Link to comment
Share on other sites

Har varit ute för några liknande oljebyten som Janne på gamla förgasarbilar, därav mitt föregående inlägg. Motoroljan har varit ruggigt tunn och luktat rejält med bensin. Visst förångas en del av bensinen i oljan vid normal bilkörning, men om bilen är svårstartad av andra skäl än att förgasaren är tom och man pumpar ofta med gasfoten, så rinner det rätt rejält med soppa ner i motorn. Om man då inte kör så långa stunder med varm motor utan det blir mest att man tar ett litet strög, så blir oljan till slut mer o mer utspädd med bensin.

Vad jag däremot håller med RTM om är att det finns en risk för baktändning, framförallt om tändningen står tidigt, så en ev medhjälpare bör hålla luggen borta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...