Freddie November 24, 2006 Report November 24, 2006 Tjena!Kan drivaxlarna vara skeva/böjda i min org 8"bakaxel??Det är nämligen så att hjulen liksom "vobblar" i bak på bilen..Första tanken är ju att fälgarna är skeva, men killen som lade på däcken nämnde ingenting om obalans eller dyl. (Nya 17"are)Hade bara min kopplingsvajjer varit hel så kunde jag ju skifta hjul och se hur det ligger till...Vad tror ni?/Freddie Citera
Husse November 25, 2006 Report November 25, 2006 Ställ bilen på två pallbockar utan bakhjul och starta den med "ettan" i och låt den gå endast på idle, då bör du ganska enkelt se om drivaxlarna "vobblar".OBS! Så bara till att bilen står stadigt på bockarna innan du startar. Citera
Freddie November 26, 2006 Author Report November 26, 2006 Mmm... jo det är ju så jag får göra såklart!!tänkte inte så långt... tack för tippset!!/Freddie Citera
grufman November 26, 2006 Report November 26, 2006 Det kan absolut vara så att drivaxlarna vobblar. Har haft flera sådana bilar i verkstan, speciellt när man varit ute och stött emot något, exempelvis en gatsten... Citera
Freddie November 26, 2006 Author Report November 26, 2006 Det kan absolut vara så att drivaxlarna vobblar. Har haft flera sådana bilar i verkstan, speciellt när man varit ute och stött emot något, exempelvis en gatsten...Precis vad jag vill höra... beställde fälgarna från en firma i USA och är inte så sugen på att försöka reklamera 2 av dem på halvtaskig engelska... Kanske var det min yngre broder som "spöade" min drivaxlar då han dagen efter jag köpt bilen skulle "pröva" Mussen, han tog en sväng och avslutade med burnförsök... jag har aldrig sett ett däck hoppa på det viset förut Citera
Lasse CMC 1263 November 26, 2006 Report November 26, 2006 Hej!Jag hade likadant på min -67:a. Ena sidan vobblade mer än den andra.Gjorde som ovan med pallbockar.Sedan lossade jag hjulen och ändrade läge på dvs vred hjulen 1/2 varv och skruvade åt två muttrar och testade. Fick göra detta ett par gånger.Till sist vobblade dom inte längre utan snurrade perfektMvhLasse Citera
DanielG November 26, 2006 Report November 26, 2006 Drivaxlar för gatbruk är inte härdade ute i "flangen" dvs, ytan som fälgen monteras mot. Detta just för att de ska böja sig vid kraftiga sidokrafter (t.ex då man kör emot en trottoarkant under sladd), en race-axel skulle i det läget istället gå tvärt av.Mät ute på flangens anliggningsyta med en indikatorklocka när du vrider om drivaxeln så ser du om och hur mycket det kastar. Är det något du undrar över kan du ringa farsgubben, se signaturen, han förklarar om det är något du undrar över./Danne Citera
ThomasFB November 27, 2006 Report November 27, 2006 Tillräckligt med power böjer drivaxlarna också.... Citera
grufman November 27, 2006 Report November 27, 2006 Tillräckligt med power böjer drivaxlarna också....hehe Citera
ThomasFB November 28, 2006 Report November 28, 2006 Tillräckligt med power böjer drivaxlarna också....hehe Att flytta 1800 kg stillastående massa 402 meter framåt i snabbt ökande tempo kan vara för mycket för vissa drivaxlar. Citera
87gt50 November 28, 2006 Report November 28, 2006 Tillräckligt med power böjer drivaxlarna också....hehe Att flytta 1800 kg stillastående massa 402 meter framåt i snabbt ökande tempo kan vara för mycket för vissa drivaxlar. I våras räckte det med att försöka komma av startlinjen med lite högre startvarv för att jag skulle behöva uppgradera hela bakaxeln... Kom väl en meter ungefär...På bilden syns skillnaden mellan 28 och 33 splines./Jocke Citera
Per Berglund November 28, 2006 Report November 28, 2006 Det är ganska intressant att bara titta på formeln för vridmotstånd på just homogen rund axelDet ger en dimension över hur mycket starkare det blir att gå från 28 till 31 splinesWv= (3,14/32) x D exp 4alltså med den formeln så mer än dubblas axelns vridmotstånd om diametern ökas med 4mm Citera
DanielG November 28, 2006 Report November 28, 2006 Inte nog med att en lite större diameter ger dubbelt så stark axel, många eftermarknadsaxlar är gjorda i betydligt mycket bättre stål än original också. Men som jag förstått var inte problemet här att axeln tvinnat sig, utan att hjulet vobblade. Hela axeln kan ju dock ha blivit formad som en banan utan att "flangen" har blivit sned, vilket ger samma symptom. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.