November 24, 200618 yr comment_34335 Tjena!Kan drivaxlarna vara skeva/böjda i min org 8"bakaxel??Det är nämligen så att hjulen liksom "vobblar" i bak på bilen..Första tanken är ju att fälgarna är skeva, men killen som lade på däcken nämnde ingenting om obalans eller dyl. (Nya 17"are)Hade bara min kopplingsvajjer varit hel så kunde jag ju skifta hjul och se hur det ligger till...Vad tror ni?/Freddie
November 25, 200618 yr comment_34363 Ställ bilen på två pallbockar utan bakhjul och starta den med "ettan" i och låt den gå endast på idle, då bör du ganska enkelt se om drivaxlarna "vobblar".OBS! Så bara till att bilen står stadigt på bockarna innan du startar.
November 26, 200618 yr Author comment_34364 Mmm... jo det är ju så jag får göra såklart!!tänkte inte så långt... tack för tippset!!/Freddie
November 26, 200618 yr comment_34371 Det kan absolut vara så att drivaxlarna vobblar. Har haft flera sådana bilar i verkstan, speciellt när man varit ute och stött emot något, exempelvis en gatsten...
November 26, 200618 yr Author comment_34373 Det kan absolut vara så att drivaxlarna vobblar. Har haft flera sådana bilar i verkstan, speciellt när man varit ute och stött emot något, exempelvis en gatsten...Precis vad jag vill höra... beställde fälgarna från en firma i USA och är inte så sugen på att försöka reklamera 2 av dem på halvtaskig engelska... Kanske var det min yngre broder som "spöade" min drivaxlar då han dagen efter jag köpt bilen skulle "pröva" Mussen, han tog en sväng och avslutade med burnförsök... jag har aldrig sett ett däck hoppa på det viset förut
November 26, 200618 yr comment_34382 Hej!Jag hade likadant på min -67:a. Ena sidan vobblade mer än den andra.Gjorde som ovan med pallbockar.Sedan lossade jag hjulen och ändrade läge på dvs vred hjulen 1/2 varv och skruvade åt två muttrar och testade. Fick göra detta ett par gånger.Till sist vobblade dom inte längre utan snurrade perfektMvhLasse
November 26, 200618 yr comment_34386 Drivaxlar för gatbruk är inte härdade ute i "flangen" dvs, ytan som fälgen monteras mot. Detta just för att de ska böja sig vid kraftiga sidokrafter (t.ex då man kör emot en trottoarkant under sladd), en race-axel skulle i det läget istället gå tvärt av.Mät ute på flangens anliggningsyta med en indikatorklocka när du vrider om drivaxeln så ser du om och hur mycket det kastar. Är det något du undrar över kan du ringa farsgubben, se signaturen, han förklarar om det är något du undrar över./Danne
November 28, 200618 yr comment_34424 Tillräckligt med power böjer drivaxlarna också....hehe Att flytta 1800 kg stillastående massa 402 meter framåt i snabbt ökande tempo kan vara för mycket för vissa drivaxlar.
November 28, 200618 yr comment_34427 Tillräckligt med power böjer drivaxlarna också....hehe Att flytta 1800 kg stillastående massa 402 meter framåt i snabbt ökande tempo kan vara för mycket för vissa drivaxlar. I våras räckte det med att försöka komma av startlinjen med lite högre startvarv för att jag skulle behöva uppgradera hela bakaxeln... Kom väl en meter ungefär...På bilden syns skillnaden mellan 28 och 33 splines./Jocke
November 28, 200618 yr comment_34432 Det är ganska intressant att bara titta på formeln för vridmotstånd på just homogen rund axelDet ger en dimension över hur mycket starkare det blir att gå från 28 till 31 splinesWv= (3,14/32) x D exp 4alltså med den formeln så mer än dubblas axelns vridmotstånd om diametern ökas med 4mm
November 28, 200618 yr comment_34464 Inte nog med att en lite större diameter ger dubbelt så stark axel, många eftermarknadsaxlar är gjorda i betydligt mycket bättre stål än original också. Men som jag förstått var inte problemet här att axeln tvinnat sig, utan att hjulet vobblade. Hela axeln kan ju dock ha blivit formad som en banan utan att "flangen" har blivit sned, vilket ger samma symptom.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.