Jump to content

Krokig bakaxel??


Recommended Posts

Tjena!

Kan drivaxlarna vara skeva/böjda i min org 8"bakaxel??

Det är nämligen så att hjulen liksom "vobblar" i bak på bilen..

Första tanken är ju att fälgarna är skeva, men killen som lade på däcken nämnde ingenting om obalans eller dyl. (Nya 17"are)

Hade bara min kopplingsvajjer varit hel så kunde jag ju skifta hjul och se hur det ligger till...

Vad tror ni?

/Freddie

Link to comment
Share on other sites

Ställ bilen på två pallbockar utan bakhjul och starta den med "ettan" i och låt den gå endast på idle, då bör du ganska enkelt se om drivaxlarna "vobblar".

OBS! Så bara till att bilen står stadigt på bockarna innan du startar.

Link to comment
Share on other sites

Det kan absolut vara så att drivaxlarna vobblar. Har haft flera sådana bilar i verkstan, speciellt när man varit ute och stött emot något, exempelvis en gatsten...

Precis vad jag vill höra... beställde fälgarna från en firma i USA och är inte så sugen på att försöka reklamera 2 av dem på halvtaskig

engelska...

Kanske var det min yngre broder som "spöade" min drivaxlar då han dagen efter jag köpt bilen skulle "pröva" Mussen, han tog en sväng och avslutade med burnförsök... jag har aldrig sett ett däck hoppa på det viset förut :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag hade likadant på min -67:a. Ena sidan vobblade mer än den andra.

Gjorde som ovan med pallbockar.

Sedan lossade jag hjulen och ändrade läge på dvs vred hjulen 1/2 varv och skruvade åt två muttrar och testade. Fick göra detta ett par gånger.

Till sist vobblade dom inte längre utan snurrade perfekt

Mvh

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Drivaxlar för gatbruk är inte härdade ute i "flangen" dvs, ytan som fälgen monteras mot. Detta just för att de ska böja sig vid kraftiga sidokrafter (t.ex då man kör emot en trottoarkant under sladd), en race-axel skulle i det läget istället gå tvärt av.

Mät ute på flangens anliggningsyta med en indikatorklocka när du vrider om drivaxeln så ser du om och hur mycket det kastar. Är det något du undrar över kan du ringa farsgubben, se signaturen, han förklarar om det är något du undrar över.

/Danne

Link to comment
Share on other sites

Tillräckligt med power böjer drivaxlarna också....

hehe :twisted:

Att flytta 1800 kg stillastående massa 402 meter framåt i snabbt ökande tempo kan vara för mycket för vissa drivaxlar. :--

I våras räckte det med att försöka komma av startlinjen med lite högre startvarv för att jag skulle behöva uppgradera hela bakaxeln... Kom väl en meter ungefär...

På bilden syns skillnaden mellan 28 och 33 splines.

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Det är ganska intressant att bara titta på formeln för vridmotstånd på just homogen rund axel

Det ger en dimension över hur mycket starkare det blir att gå från 28 till 31 splines

Wv= (3,14/32) x D exp 4

alltså med den formeln så mer än dubblas axelns vridmotstånd om diametern ökas med 4mm :!:

Link to comment
Share on other sites

Inte nog med att en lite större diameter ger dubbelt så stark axel, många eftermarknadsaxlar är gjorda i betydligt mycket bättre stål än original också.

Men som jag förstått var inte problemet här att axeln tvinnat sig, utan att hjulet vobblade. Hela axeln kan ju dock ha blivit formad som en banan utan att "flangen" har blivit sned, vilket ger samma symptom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...