Jump to content

Underdrive pulleys


Blackstang

Recommended Posts

Har det på min ´93 5.0 och visst laddar det dåligt på tomgångsvarv - kanske går att lösa med en modernare generator. Kylningen är inga problem dock, visserligen har jag kvar originalfläkten, ny kylare mm.

Sen om det gör nån större skillnad är ju en fråga.. lite grann gör det säkert, går ju lite lättare. Tänk på att om det laddar sämre och spänningen sjunker i Ditt elsystem så blir ju allt lite sämre - gnista, effekt på bränslepump, dator och sånt. Sen åker man ju sällan Mustang på tomgång :)

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det beror på dom men ett par månader efter att jag monterade mina så pajade generatorn på väg från Kalmar -- Stockholm. Som tur var så kom jag inte så långt och kom NÄSTAN hem igen till svärföräldrarna.

Det var då man kom på att mustangen inte har någon dragögla... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ok några för och några emot som på dom amerikanska forumen alltså . Tack för synpunkterna inte så mycket klokare men ändå. Såg att om man tycker det laddar för dåligt så kan man sätta på en overdive pulley för generatorn http://www.aspracing.com/frame.htm .Sen säger dom att man ska undvika piggy-back design på remskivorna vad som nu menas med. Det är nog bara till att testa...många bäckar små.

Link to comment
Share on other sites

Som du ser på svaren här är det dem "äldre" bilarna som har dåliga erfarenheter.

Men jag vet att det är vissa på dem amerikanska forumen som upplever problem.

Själv har jag Steedas! Inga problem alls. Går klockrent!

Link to comment
Share on other sites

Exakt kör även jag med steeda har kört ca 2500mil nu inga problems.och en generator kan inte gå sönder pga remskivor.har det även på min 69a utan problem. :D .Kanske någe speciellt med fox 87-93

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min rullar oxå med underdrive pulleys och har gjort det länge utan problem. Tidigare ägaren hade kört med det i den sen 2000 sa dom.

Min ladningsmättare går inte en ner på tomgång utan står på mitten, däremot försvinner servo verkan om man kopplar in utan att ge gas och varvet sjunker ner till ca 400-500 rpm mem det är inget som jag lider av.

Så jag tror att sätta på underdrive pulleys nästan bara vorde vara bättre för servon generator m.m på grund av att dom varvar mindre vilket brukar leda till mindre slitage på grejerna.

Så jag rekomenderar det till 100% och får du problem med laddningen byt generator till en som klarar att börja ladda vid lågt varv.

Kör du vanlig fläkt komplitera med en elfläkt, kanske till och med ta bort den vanliga fläkten för dom tycker jag man brukar känna hur dom bromsar när dom är helt inkoplade och man varvar för fullt och det låter som fläkten försöker blåsa bort hela motorn ;)

Där tor jag du har en stor effekt bov i dramat om man jaggar effekt förluster.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

En fundering...

Är inte vitsen med underdrive att man ska minska effekten av generator, servo, a/c, mm, för att istället använda den till att driva bilen framåt?

Rimligtvis måste då laddning och allt det andra fungera sämre, att sätta in en generator som börjar ladda vid lägre varvtal känns som att bita sig själv i svansen!

Drivhjulseffekten är ju lika med motorns effekt minus förlusterna i drivlina och generator, servo,a/c.

Om motorn regelbundet ska köras på höga varv kan det dock vara bra att växla ner generatorn för att få en längre livslängd på lagren.

Lättare att trimma genom att slänga ut onödig barlast i form av reservhjul, verktyg, bamsestereo och ljuddämpningsmattor ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är väl många bäckar små som gäller i synnerhet på en nyare avgasrenad vagn. Kan man hitta 5 hästar här och 5 hästar där utan att bygga om motorn invändigt så är det ju en bonus. Om det gällde en ädre bil så skulle det ju givetvis vara andra förutsättningar. Effekten standard är inget direkt att skryta över.

Link to comment
Share on other sites

En fundering till...

Om man monterar en strömbrytare på magnetiseringsspänningen till generatorn och placerar den under gaspedalen kan man få den effekten att generatorn inte jobbar alls när man trampar pelle i botten!

Om vi tänker oss att generatorn just då ger 30 ampere med en verkningsgrad av 85% så får vi en effektvinst av 30A * 13V /0,85 = 459 watt, vilket är 0,62 hästkrafter.

Kan verkligen reklamens 8-10 hästkrafter stämma?

Att en A/C som kyler för fullt kan ta några hästar tror jag helt på men hur mycket gör egentligen generatorn?

Bara en fundering som sagt...

Link to comment
Share on other sites

Ingen dum ide du har, på min gamla roadrunner så hade jag faktiskt en manuell brytare till fältströmmen gjorde kanske ett par hundradelar. Sen är det ju så att tändspänningen står i relation till spänningen i systemet och speciellt om man har MSD eller liknande så mår dom ju bra av så hög spänning som möjligt så det är en balansgång. Sen är det ju inte bara generatorn som varvas ned, även styrservo och vattenpump varvas ju ned. Så du har nog rätt, generatorn ensamt fixar inte 10 hk.

Link to comment
Share on other sites

En skön fördel är ju att slippa rycket vid a/c inkoplingen med.

Får du problem med laddningen sen är kanske en powermaster generator något att titta på. Låter bra i deras reklam i alla fall, har även för mig att dom hade såna som var byggda för bilar med pullys för att starta ladningen vid låga varv.

http://www.powermastermotorsports.com/ford1.html

Ett litet tips till när vi är inne på att jaga häst krafter, slippa av bromsklosarna i anlignigsytorna så dom glappar lite i oken, för att vara helt säker på att dom inte kärvar fast lite och därmed bromsar bilen lite.

Inte helt ovanligt att bromsklossarna lite väll lätt fastnar om man inte slippar dom lite. och glöm inte att ha lite rejält med luft i hjulen det gör mer än man tror på rullmotståndet.

Lycka till med dina Ford racing pullys.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Hittade detta för ett bra tag sedan.

Går ju att skippa generatorremhjulet om man skulle få problem med laddningen.

till 4.6an (inte steeda)

generator

1/2 a centimeter larger than the stock 9%

vattenpump

OLD: 13cm Dia., 40.84cm Circum. NEW: 16cm Dia., 50.27cm Circum.

9.43 ratio, overall 23.09%

vev

OLD: 16.5cm Dia., 51.84cm Circum. NEW: 12.5cm Dia.,

39.27cm Circum. 12.57 ratio, overall 32.01%

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...