Jump to content

Aluinsug vs original.


MrTurbo_1645

Recommended Posts

Har ju köpt mig ett insug från Ford Racing nu. Vart ju inte sådär wow woho impad vid anblicken av det. Gör de verkligen skillnad effektmässigt eller är det bara att man sparar vikt med dem?

Lär gå HÅRT åt det med det lilla slipstiftet innan jag är nöjd!

Aluinsuget

Info; http://tinyurl.com/yzxeap

Bild; http://tinyurl.com/y7nap2

Stog dessutom "made in China" på det! :shock:

Original

Bild; http://tinyurl.com/swnju

Era erfarenheter i ämnet?

Link to comment
Share on other sites

Gör ingenting, skruva dit det och känn vad bra det blev innan du börjar ändra på ett FORD utprovat insug. Det skulle jag ha gjort. man kan inte se på ett insug hur bra bränsleluftblandningen flödar genom det. Man måste prova.

Link to comment
Share on other sites

Tänker matchporta insuget mot topparna innan jag monterar, skulle inte komma på tanken att hoppa över det. Hur utprovat det än må vara är det inte fel om öppningarna till kanalerna topp vs insug stämmer överens.

Skillnaden på hålen är inte så stor som det ser ut nej, vart nått mysko med vinkeln på bilden.

Fakta kan vara svår att utröna på just insugsbiten eftersom det även kommer bytas kam, ventilfjädrar, lyftare, växellåda och utväxling i bakaxeln.

Vägrar Edelbrock av samma anledning som jag vägrar Sony, överreklamerade märken. "Allt går att sälja med mördande reklam."

Har inte personligen haft att göra med Edelbrock alls men har hört en del åsikter om deras grejer. Jag har lite mysko ideér, jag vet. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jo att aluinsugen som finns PASSAR får man ju hoppas. Det är ju inte det som grämer mig. 8)

Sedan är det ju beroende på toppar hur väl kanalerna stämmer. Ofta är det 1>2mm mindre kanaler i insuget än i mina toppar. Var så både på original och detta alu insug.

Link to comment
Share on other sites

Vanligtivis vinner man väldigt lite med att endast byta insug. 4V originalinsug räcker väldigt långt. Ironiskt nog, är det insuget man alltid byter först...

Man sparar lite vikt om man byter till alu, men bortsett från det, kunde man nog placera pengarna bättre.

Link to comment
Share on other sites

Läste en artikel i senaste Popular Hot Rodding om port matching.

De hade studerat hur bränsleblandningen fördelas i insuget och fick fram att flödet är större i den övre delen av kanalen.

Det var till och med så att man i vissa fall rekommenderade en mismatch i botten av kanalen mellan insug och topp för att få en virvelbildning som gynnade gashastigheten.

Om detta är generellt för alla V8:or vet jag inte, tidningen är ju tämligen USA-Opel frälst.

Intressant artikel var det iallafall.

Gott Nytt år

Link to comment
Share on other sites

Deras förgasare är väl Carter i grunden så möjligen något sådant senare.

Men detta är lite väl OT, kommer inte köpa ett Edelbrock insug i vilket fall som helst. :roll:

FordMotorsport borde ju veta vad för insug en Ford motor behöver tycker man. Att kanalerna sedan inte matchar topparna 100% är ju synd, men det gör de ju inte original heller. :--

Hoppas att insuget skall göra gott för andningen på motorn i vart fall.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Inget illa menat till dig eller ditt insug, jag tror säkert

att det blir bra, efter din massage, fortsätt gärna att

dela med dig av framtiden gällande insuget. 8)

Ja det stämmer att Edelbrock förgasaren är f.d. Carter,

problemet med Carter var bara ekonomiskt, kan väll

i efterhand också konstatera att Edelbrock förfinade den. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...