wind January 4, 2007 Report January 4, 2007 Ska byta bromscylindern till en två-krets iställer för den gamla enkretsaren. Har skaffat en till en -67:a och den passar ju bra. Det gick lätt att lossa bromsröret på den gamla huvudcylindern. Men sen var det ju värre att få loss de andra från distributionsblocket - är rädd för att jag måste ta till våld och kanske skada dem! Till saken - vad gör jag om jag måste byta rören? Köper nya från Mustangs Unlimited eller någon annan overthere eller låter tillverka nya här hemma? De amerikanska rören är antingen tillverkade i stål eller rostfritt, och här hemma använder vi ju koppar eller någon sorts kopparlegering. Har fått för mig att någon kopparlegering egentligen skulle vara det bästa. Och sen så brukar passformen på U.S made prylarna vara sådär... Ska jag ta med de gamla rören någonstans och använda som mallar för att bocka nya här hemma eller vad har ni för erfarenheter???Har tänkt mig att ansluta bakbromsarna direkt i bromscylindern och att dra frambromsarna via distributionsblocket. Tänker jag rätt?(Har trumbromsar runt om.)Tacksam för alla tips Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 5, 2007 Report January 5, 2007 Hej.Biligast är att åka till Mekonomen med dom gamla, minbutik tillverkar dessa med nipplar medan du väntar. Alltrnativ är att köpa ledning på Biltema samt verktygsom också finns där, även nipplar, tillverka själv omman inte måste ha original. Citera
JanneJ January 5, 2007 Report January 5, 2007 Håller med Lars, skaffa en sats för att dubbelkona bromrör själv. Skaffa sen en näve nipplar och rör så kan du göra dina bromsrör själv när du vill.Rören finns som kopparrör som är enkla att forma men kan vara svåra att få riktigt raka och snygga i längre längder eller koppar-nickel som är hårdare. Själv använder jag bara koppar-nickel. Lycka till Citera
Lasse cmc625 January 6, 2007 Report January 6, 2007 Jag köpte Biltemas "dyra" koningsverktyg för bromsrör när jag gjorde nya rör till min 66:a förra året. Hur jag än försökte med både stålrör och kopparrör så var det verktyget inget man gör snygga koner med. Visserligen blev det tätt, men jag rekomenderar att be någon med ett riktigt "proffsverktyg" göra dina rör. Du kan ju kapa till de rätta längderna och sedan be dem kona ändarna. Är det originalbil du gör så är ju stålrör lite snyggare än koppar. Jag hittade nya stålrör till andra bilmodeller som jag sedan gjorde om för att få rätt utseende samt hittade en firma som hade racing-rör på metervara. När det gäller att dra rören bak direkt till huvudcylindern så är jag tveksam till om det är rätt. Det borde saknas en anslutning då. Citera
wind January 6, 2007 Author Report January 6, 2007 Om jag drar bakbromsarna direkt till bromscylindern får jag plugga en gänga i distributionsblocket. (Där bakbromsarna satt). Men hade jag dragit alla rören via d-blocket får jag ju inte ett tvåkrets system...Har sett i "Mustang Monthly" att : "Single braking systems are easily converted to dual systems with a dual-resevoir master cylinder and some minor plumbing work. We suggest running the rear brakes directly off the master cylinders front resevoir with an adjustable proportioning valve within easy reach. The front brakes can be run from the distribution block we see on 65-66 Mustangs. You can also use the 67 or 68-70 distribution blocks with the warning light switch..."Min ide´är att använda så mycket som möjligt av det som redan sitter på bilen, d-blocket bl.a. , och sen koppla om ("minor plumbing work") bakbromsarna direkt till cylindern och frambromsarna via d-blocket utan någon proportional ventil. En pugg i d-blocket där bakbromsarna satt. Tror inte att jag behöver någon prop-ventil - har ju hyfsad fördelning mellan bak och fram nu med mindre hjulcylindrar och smalare belägg bak.Ska precis gå ut i garaget och börja riva i prylarna. Får se vad som överlever. Citera
Arreflod. January 15, 2007 Report January 15, 2007 Tänk på att bromsverkan påverkas i och med cylinderns diameter! Mindre cylinder desto högre tryck eftersom kolvens yta är mindre, således får du större verkan. Jag tycker du skall montera en ventil på det längdsgående till bak, ingen vill ju lägga upp ett breställ vid hård inbromsning, dessutom kan du justera när du skall värma däck. Mv. Matte Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.