Peter /Cobra January 5, 2007 Report January 5, 2007 Hallojnågon som vet eller vet var man kan få tag på exakt (komplett) specpå motorn i min cobra?Och även de prylar som är samma som på gtn.Det jag hittils förstått så är detGT40 toppar.1.7 vippor.(T5an i cobra ska vad jag förstått klara lite mer också.)vore intressant att veta t.ex siffrorna på kammen e.t.cTycker det borde finnas någonstans på nätet, men det kanske är jag som är rutten på googlandet?*hoppas på en länk* mvh/Peter Citera
Nenne January 5, 2007 Report January 5, 2007 Några länkar som ser användbara ut dök upp när jag sökte på "svt cobra" och 1994:http://www.mph-online.com/mag/rearview/002http://www.muscularmustangs.com/2005/svtcobra.phphttp://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Mustang_SVT_Cobra Citera
87gt50 January 5, 2007 Report January 5, 2007 Peter,jag har nog all den info du vill ha om motordetaljerna i en bok därhemma. Dock så har det nyligen förts en diskussion på svtperformance om just skillnaderna mellan T-5an i Cobran jfr med GTns. Tror inte de kommit fram till nåt definitivt än... Detta gällde nog framför allt 93 Cobran (FOX), vilken årsmodell är det som du funderar över?mvhjocke Citera
freddan302 January 5, 2007 Report January 5, 2007 Peter,jag har nog all den info du vill ha om motordetaljerna i en bok därhemma. Dock så har det nyligen förts en diskussion på svtperformance om just skillnaderna mellan T-5an i Cobran jfr med GTns. Tror inte de kommit fram till nåt definitivt än... Detta gällde nog framför allt 93 Cobran (FOX), vilken årsmodell är det som du funderar över?mvhjockeTror han är ute efter spec på 1994 års mustang Cobra eftersom han har en sån..? Citera
Peter /Cobra January 5, 2007 Author Report January 5, 2007 Ja 94an det gäller först o främs, om det nu skiljer mellan.tackar nenne...For the 1993 Cobra, though, Janine Bay took the 5.0-liter Mustang V-8 and added what were called GT40 heads. These had nothing to do with Ford's Le Mans-winning GT40 race cars but were named to signify the addition of 40 horses to the standard Mustang GT V-8. The GT40 cast-iron heads had larger valves, stiffer valve springs, and bigger ports than the heads of the normal GT's 302. She also added an engine-oil cooler, insisted on a wilder cam with Crane roller rockers, lightened the flywheel, and borrowed the low-profile, two-piece intake plenum/manifold from the Thunderbird V-8. Together, these modifications gave the 1993 Cobra engine something like 265-270 actual horses, yet for 1993, Ford insisted on listing horsepower at a modest 235. This exact same engine carried over into the 1994-95 Mustang Cobra, now rated at 240 hp at 4800 rpm and still packing more like 265-270. @jocke:jahopp om detta nu stämmer, och om du har lust att kika i boken?int o ext ventil diameter Står "stiffer springs", och någon skillnad på lyftare?"wilder cam", har du alla siffror på den i boken?ang T5an så har jag inte kikat något självutan bara läst. t.ex http://www.ddperformance.com/t5_5_speed ... ssions.htmMen oavsett..klarar lådan av att vida upp dina framhjul i luften så bör den ju inte vara för dålig, bara män sköter spaken rätt.när du får tid o om du har lust.mvh/Peter Citera
Peter /Cobra January 7, 2007 Author Report January 7, 2007 kan detta stämma tro?Cobra specific camshaft Cam specs: Duration: 227°/Intake & 270°/Exhaust Lift: .485/.485 Intake/Exhaust Lobe separation: 118.5° hittade detta (nedan) i chiltons rep bok.fjädrar: intake 280 lbs @ 1.30 inexhaust 264 lbs @ 1.12 inGT (antar det är VIN/ID T)intake 221-230 lbs @ 1.33 inexhaust 220-226 lbs @ 1.15 insamt camshaft elevationintake & exhaust 0.282 vin Tintake & exhaust 0.278_________________________________Phosphate coated transmission gears ? Citera
87gt50 January 7, 2007 Report January 7, 2007 Har kollat i de böcker jag hade hemma, men det var mest äldre motorcombos listade. Tror jag har fler böcker i garaget. Ska ner där nån dag, kollar då.Vet inte om du redan kollat www.svtperformance.com men annars är deras forum rätt intressant läsning.mvhjocke Citera
Peter /Cobra January 7, 2007 Author Report January 7, 2007 Vet jag varit där o kikat förut..Får sätta mig o försöka gallra bland alla spoiler o foglights frågor Citera
Arjan February 20, 2007 Report February 20, 2007 Cobra motorn har också en större gasspjäl (65 mm) och luftflödesmätare (70 mm om jag minns rätt). ECU'n (styrdatorn) är omprogrammerad och spridare är 24 lbs/hr istället för 19 lbs/hr. Kamaxeln är lite annarlunda, men inte särskilt mycket. Jag har en lista med specifikationer på alla 5.0 rullkam någonstans. Ska försöka leta upp den. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.