mrdiesel January 13, 2007 Report January 13, 2007 Hej någon som vet vad det är för gänga på bultarna till grenrören på en Mustang Ht -66 med 289 motor? Citera
coke89 January 17, 2007 Report January 17, 2007 bara en fråga, när bytte dom till withworth? alla bultar på min 69 HT är withworth Citera
Leffe N cmc712 January 19, 2007 Report January 19, 2007 Vad jag vet så har jänkarna alltid kört med UNF/UNC, Witworth har jag för mig är en engelsk standard som är ytterst ovanlig. (Men jag kan ju ha fel... ) Tror aldrig jag ens sett en Witworth-bult nån gång... Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 19, 2007 Report January 19, 2007 Hej.Kanske är det något som används på Ford 6or 170, 200, 250. Citera
Nenne January 20, 2007 Report January 20, 2007 bara en fråga, när bytte dom till withworth? alla bultar på min 69 HT är withworthWithworth? Nej, det kan inte vara möjligt.En Withorth gänga må ha samma stigning som en UNC, men det skiljer 5 grader på flankerna (withorth = 55°, UNC = 60°) plus en del annat i form.http://www.gewinde-normen.de/en/specifications.html Citera
Ingo January 20, 2007 Report January 20, 2007 Inte withworth.Blandas det inte ihop unc och unf?Withworth passar väl ihop så där halvhyfsat utom någon storlek,fritt från huvudet tror jag det var kring 1/2". Citera
Bosse N January 21, 2007 Report January 21, 2007 UNC=Unifiedgänga med grov stigningUNF= Unifiedgänga med fin stigningEftersom det bl.a. är olika flankvinkel mellan Whitforth och Unified som Nenne påpekade bör man väl helst aldrig blanda dessa gängor vid ett seriöst användande även om det i de flesta fall fungerar. Tänk även på att hållfastheten i så fall kan påverkas till det sämre. Citera
coke89 January 24, 2007 Report January 24, 2007 jag går industrigymnasium andra året, jag vet vad jag snackar om då jag tog med en av bultarna till plugget och fastställde att det var en withworth... har t o m dragit dit mina nya headers med de nytillverkade och dom kan inte passa bättre..btw så kollade både jag och min lärare (som jobbat över 15 år inom skärande industri) att det var rätt gänga.tro mig det är withworth Citera
Per Berglund January 24, 2007 Report January 24, 2007 Bultarna kanske är Whitwort.Men isåfall är dom intvingade av någon tidigare rörmokare Det är inte Whitwort i toppen och har aldrig varit det heller i någon US Ford smallblock.Det går säkert tvinga in en metrisk M10 också bara man villDet är som Lars O säger 3/8-16 UNC och inget annat. Faktum är om exempelvis söker på Summits gedigna sortiment så är nästan alla Ford V8 3/8-16 UNCEnstaka moderna har metrisktHär är sökresultat för "Headers Bolt" sorterat på Ford och V8 Citera
Bosse N January 24, 2007 Report January 24, 2007 I andra änden av (original) grenrör på min -65:a med 289:a, alltså där avgasröret är fäst ser det också ut som om det var Withworthgänga om man mäter med en gängmall på pinnbulten. Tyvärr har jag inte tillgång till gängmall UNC men om man mäter med std mätdon och tittar på vilka tabellvärden som gäller så stämmer det bättre med 7/16 UNC än med Withworth. Vad vill jag säga med detta??? Jo! att det ofta är svårt och besvärligt att mäta på en gammal bult där en del av ytterdiametern är bortrostad och innerdiametern är full med sk..t. Det blir inte så mycket kvar av gängprofilen att mäta på helt enkelt. Därför kan man av misstag uppfatta som om det är frågan om W-gängor. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.