Jump to content

Recommended Posts

Inte withworth.

Blandas det inte ihop unc och unf?

Withworth passar väl ihop så där halvhyfsat utom någon storlek,fritt från huvudet tror jag det var kring 1/2".

UNC=Unifiedgänga med grov stigning

UNF= Unifiedgänga med fin stigning

Eftersom det bl.a. är olika flankvinkel mellan Whitforth och Unified som Nenne påpekade bör man väl helst aldrig blanda dessa gängor vid ett seriöst användande även om det i de flesta fall fungerar. Tänk även på att hållfastheten i så fall kan påverkas till det sämre.

jag går industrigymnasium andra året, jag vet vad jag snackar om då jag tog med en av bultarna till plugget och fastställde att det var en withworth... har t o m dragit dit mina nya headers med de nytillverkade och dom kan inte passa bättre..

btw så kollade både jag och min lärare (som jobbat över 15 år inom skärande industri) att det var rätt gänga.

tro mig det är withworth

Bultarna kanske är Whitwort.

Men isåfall är dom intvingade av någon tidigare rörmokare :!:

Det är inte Whitwort i toppen och har aldrig varit det heller i någon US Ford smallblock.

Det går säkert tvinga in en metrisk M10 också bara man vill

Det är som Lars O säger 3/8-16 UNC och inget annat.

Faktum är om exempelvis söker på Summits gedigna sortiment så är nästan alla Ford V8 3/8-16 UNC

Enstaka moderna har metriskt

Här är sökresultat för "Headers Bolt" sorterat på Ford och V8

I andra änden av (original) grenrör på min -65:a med 289:a, alltså där avgasröret är fäst ser det också ut som om det var Withworthgänga om man mäter med en gängmall på pinnbulten. Tyvärr har jag inte tillgång till gängmall UNC men om man mäter med std mätdon och tittar på vilka tabellvärden som gäller så stämmer det bättre med 7/16 UNC än med Withworth. Vad vill jag säga med detta??? Jo! att det ofta är svårt och besvärligt att mäta på en gammal bult där en del av ytterdiametern är bortrostad och innerdiametern är full med sk..t. Det blir inte så mycket kvar av gängprofilen att mäta på helt enkelt. Därför kan man av misstag uppfatta som om det är frågan om W-gängor.