Jump to content

Förgasarslangar


Jonas72

Recommended Posts

Hej!

På baksidan av förgasaren hittar jag ett par grejjor som jag undrar över, vars ska dom här kopplas till?

Själva "järnröret" som sitter på "4" har rostat av på mitten, behöver den ersättas eller kan jag bara trä på en slang utanpå?

Mvh Jonas

Link to comment
Share on other sites

"Järnröret", nr 4, ska gå ned till grenröret.

Förgsaren suger luft genom det röret via chokehuset för att värma den spiralformade bimetalltråden som styr chokespjället.

Vid stor motorbelastning (högt vacuum) påverkas även en liten kolv i chokehuset som hjälp.

Vad 1, 2 och 3 är vet jag inte, men skulle vilja veta...

Link to comment
Share on other sites

Okey, tack! Men hur nödvändig är den egentligen? Ska bara starta upp motorn för att se så att allt är ok och jag antar att den inte behöver vara ikopplad för det? (nr 4 alltså)

Nu återstår dom andra 3, någon som vill dela med sig av sin kunskap?

Mvh Jonas

Link to comment
Share on other sites

Hur monteras det här röret på grenröret? På mitt grenrör finns bara en liten "nippel" Kan inte förstå riktigt hur den ska sättas på plats, borde ju nästan vara nån gänga av nått slag? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Ja det får man tacka för! ;) Nu förstår jag hur 3:an och 4:an hänger ihop med varandra.

Men då var det dom där förbaskade 1:an och 2:an :shock:

Link to comment
Share on other sites

1. borde vara vacum till fördelaren.. den ska tas ut i förgasarhalsen

2. förmodligen en "dämpkolv".. som gör att motorn inte ska dyka direkt ner till tomgång när du släpper gasen... kolla om inte den påverkar gassjället... när man släpper gasen så ska den "stanna till" lite på ett par hundra varv högre än tomgången för att sen sjunka till tomgången.. på min -71 351cl är den elektrisk

3. är till automatchoken... den ska anslutas i närheten av nr. 4

4. se nr 3 :)

jag om du kollar på min bild här så kanske du hajjar.... min vacumanslutning (din nr1.) till fördelaren sitter mitt bakom automatchoken och min elektriska dämpkolv (din nr 2) sitter på andra sidan förgasaren

Olov

Link to comment
Share on other sites

Kalas kalas! ;)

Får ta och beställa nya sånna där rör då, och nytt "filter" när man lix är på G.

Har nog listat ut 1:an och 2:an själv, tror dom helt enkelt ska vara kopplade till varandra!

Mvh Jonas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...