Jump to content

Featured Replies

comment_38873

Hej!

På baksidan av förgasaren hittar jag ett par grejjor som jag undrar över, vars ska dom här kopplas till?

Själva "järnröret" som sitter på "4" har rostat av på mitten, behöver den ersättas eller kan jag bara trä på en slang utanpå?

Mvh Jonas

comment_38896

"Järnröret", nr 4, ska gå ned till grenröret.

Förgsaren suger luft genom det röret via chokehuset för att värma den spiralformade bimetalltråden som styr chokespjället.

Vid stor motorbelastning (högt vacuum) påverkas även en liten kolv i chokehuset som hjälp.

Vad 1, 2 och 3 är vet jag inte, men skulle vilja veta...

  • Author
comment_38903

Okey, tack! Men hur nödvändig är den egentligen? Ska bara starta upp motorn för att se så att allt är ok och jag antar att den inte behöver vara ikopplad för det? (nr 4 alltså)

Nu återstår dom andra 3, någon som vill dela med sig av sin kunskap?

Mvh Jonas

comment_39040

1. borde vara vacum till fördelaren.. den ska tas ut i förgasarhalsen

2. förmodligen en "dämpkolv".. som gör att motorn inte ska dyka direkt ner till tomgång när du släpper gasen... kolla om inte den påverkar gassjället... när man släpper gasen så ska den "stanna till" lite på ett par hundra varv högre än tomgången för att sen sjunka till tomgången.. på min -71 351cl är den elektrisk

3. är till automatchoken... den ska anslutas i närheten av nr. 4

4. se nr 3 :)

jag om du kollar på min bild här så kanske du hajjar.... min vacumanslutning (din nr1.) till fördelaren sitter mitt bakom automatchoken och min elektriska dämpkolv (din nr 2) sitter på andra sidan förgasaren

Olov

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...