Jump to content

Hur i *#$#@£* får man loss drevet på fördelaren?


MrTurbo_1645

Recommended Posts

Är inne på "det sista" innan motorn ska i nu och stötte på rekorderligt motstånd när jag skulle byta födelardrevet. Peta ur låspinnen... sedan då? Drevet går ju inte åt något håll alls? Uppåt är fördelaren, nedåt nån kant som det verkar. Ska man plocka ner hela fördelaren i delar för att lyckas, pressa, kapa? Så ser den ut; http://www.mustangpower.se/351/04/04/Bild021.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tack för båda.

Sitter och luskar på den engelska texten och spanar på bilderna. Ser ut som om de slår axeln rakt igenom fördelar med drevet kvar på det sista, asså borde det gå att få av nedåt. Kanske skall värma på det lite. Eller hur verkar det?

Link to comment
Share on other sites

Jo visst ser det ut som drevet skall neråt.

Lite längra fram bland bilderna så är axeln tillbaka innan drevet så det måste väl av först?

/Tony

Link to comment
Share on other sites

Slå ut rörsprinten, värm utifrån på drevet med fördelaren fastspänd så att du kan knacka på axeln med en lämplig hammare (mässing eller nylon) så skall det nog lossna. Jo, drevet skall neråt på axeln, alltså knacka axeln "in i drevet". Troligen är det gamla oljeavlagringar som får drevet att sitta trögt.

Link to comment
Share on other sites

Intressant.

Sitter med samma problem med en ny MSD fördelare som det ska ett mässingdrev på istället för det gjutna orginal.

Känns inte så skoj att ta till onödigt våld i det läget,men man får hoppas att det inte sitter så hårt.

Link to comment
Share on other sites

Intressant.

det ska ett mässingdrev på istället för det gjutna orginal.

Varför byter du drev Ingo? Vad blir fördelarna?

Framför allt är det så att man räddar kammen ifall det skulle hända något, bronsdrevet ger sig innan dreven på kammen.

Finns säkert fler anledningar än det...

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Framför allt är det så att man räddar kammen ifall det skulle hända något, bronsdrevet ger sig innan dreven på kammen.

OK, då förstår jag. Men i liknande applikationer i maskiner här på jobbet så är det låspinnen som är den svaga punkten. Vad är det för material i den pinnen på fördelaren?

Slutligen: Slits bronsdrevet så att man behöver byta det var 1000:e mil t.ex?

Link to comment
Share on other sites

Jo fördelaren ska ju på en hydraulic roller så det är därför jag måste byta.

En del säger att dreven nog kan hålla rätt så länge om allt lirar just.

Men med tanke på hur mycket man kör sina hobbybilar håller det nog om man måste byta drev vart femte år.. :D

Link to comment
Share on other sites

Jo fördelaren ska ju på en hydraulic roller så det är därför jag måste byta.

En del säger att dreven nog kan hålla rätt så länge om allt lirar just.

Men med tanke på hur mycket man kör sina hobbybilar håller det nog om man måste byta drev vart femte år.. :D

Mja, jag brukar min "hobbybil" relativt mycket när den väl är ihop. Kommer bla bli en längre semester resa i sommar om det vill sig väl.

Så frågan är ju om man skall ha ett extra drev med sig. Eller skulle ett stål drev funka? Känns dock riskabelt ifall det skulle sluta med en massa spån i oljan (igen).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...