May 8, 200718 yr comment_39333 Hej har en GT -94 5,0 som går lite ryckigt någon som vet vad det kan bero på?Ny stift och tändkablar samt fördelarlock
May 8, 200718 yr comment_39342 Jag har en 94:a med V6:a. Den gick ryckigt tills jag bytte batteri.Göran Laxén
May 9, 200718 yr comment_39344 Hej har en GT -94 5,0 som går lite ryckigt någon som vet vad det kan bero på?Ny stift och tändkablar samt fördelarlockRengör MAFen.Lite andra folk här som har haft liknande problem!
August 11, 200816 yr comment_58895 Hur rengör man mafen Jag har en 95a 5,0 som har ryckig tomgång och lägger av ibland när man ska gasa från tomgång. Check engine lampan lyser oxå.
August 12, 200816 yr comment_58912 Hej.Luftmassemätare, MAF, Mass Air Flow, kan säkert göra många litesäkrare på vad det är, har jag fel får någon hänga mig.
August 12, 200816 yr comment_58929 Tack för tipset/länken (Instruktionen finns på sidan 83)Har nu provat att göra ren MAFen och provkört ca 4 mil, men ingen skillnad Är sugen på att köpa en Code Scout AX700 från Grufmans. Denna verkar fungera bra för en hemmafixare eller men jag har ju en 95a så jag som knappt vinner på lotterier med vinst varje gång har väl en för gammal 95a å billig var den oxå, vad kostar det att få koderna kollade på en verkstad
August 12, 200816 yr comment_58930 Hej har en GT -94 5,0 som går lite ryckigt någon som vet vad det kan bero på?Ny stift och tändkablar samt fördelarlockNågra tips (egna erfarenheter)Överslag i tändkablar, tändhatten (den som sitter på stiftet) Det är trångt och i mitt fall så låg en tändhatt mot grenröret och brände långsamt sönder - så överslag skedde.Kolla tändningen!Ny soppakvalitet.Kan du beskriva problemet lite mer utförligt. Har det kommit nyligen? Vid vilket varvtal - hela registret?Tror du kan få tips här om du berättar lite mer.
August 12, 200816 yr comment_58933 Felet kom när jag fick köa 2 timmar (tomgångskörning) in till Rättvik under Classic Car Week.Tomgången vandrar ca 500-900 rpm och när man ska gasa dör motorn (lägger av ibland). sedan verkar den lite seg ända tills man verkligen gasar på.Jobbigt att åka på fullgas hela tiden Jag har mätt motståndet i alla tändkablar och det vara ganska lika iallafall, men kan kanske vara ett överslag ändå
August 12, 200816 yr comment_58936 kan detta hjälpa? http://www.extreme-check-engine-light-c ... ecoder.htm(5.0an 94-95 har obd1, kan sitta en obd2 kontakt under instrumenteringen för att det är obd2 på v6an)
August 13, 200816 yr comment_58984 Jag har en 16polig kontakt under instrumentbrädan på mittkonsollen / förarsidan men det ser ut som om det bara är stift 2,4,5,9,13&16 som används.Är det ett obd2 uttag?
August 13, 200816 yr comment_58994 kan det kanske vara.http://www.carplugs.com/products.htmlMen jag gissar på att ingen används då du har 5.0an och bör då även ha Fords EEC-IV.edit: Jag är absolut inget proffs på detta o kan ha fel, men köp ingen dyr obd2 felkodsläsare innan du absolut vet att du skulle ha EEC-V datorn.
August 13, 200816 yr comment_58999 Tomgången vandrar ca 500-900 rpm och när man ska gasa dör motorn (lägger av ibland). sedan verkar den lite seg ända tills man verkligen gasar på.Går den bra på fullgas? Jag då kan vi sannolikt utesluta fel eller skitig MAF. På fullgas läser datorn Maf-värden och resten går på kurvor/program. Allt annat är inte inkopplat såsom ERG/Thermactor och sånt.... Att den vandrar på tomgången kan bero på mycket, skitig tomgångsmotor, felaktigt justerad TPS mm... Vacuumläcka? Vacuumläckor borde kunna ge ett sånt fenomen då motorn magras ut genom att den får luft förbi Maf-en - varvet ändras och sen är "hjulet" igång. Vandrande tomgång uppkom på min bil då jag hade "underdrive pullyes" - tomgången la sig till rätta och då sjönk systemspänningen så allt dök, datorn kallade på mer varvtal och det hela gick upp och ner hela tiden... Men en grundinställning på Femnollan vad gäller tändning, tps, spjäll och allt det där så ska den ligga kvar på varvet. Det gör min 5.0 och då med ganska mycket mer kam som gärna vandrar lite... Inga glappkontakter på kablarna till lambdasonderna? Bara tänkte om den känner ena stunden och släpper signalen andra.... Kan ju bara tänka mig hur den skulle kunna uppträda om den tappar referens på hur det matar bränsle.... Om du gör en uppstart med kall motor... går den bra ett tag då? Om vi tänker oss nån minut eller så? Datorn går ju på program tills rätt motortemperatur och lite annat sånt är uppnådda och efter en viss tid innan den börjar läsa avgaser och ställa om bränsleblandningar och tändkurvor... Pga detta kan det tex vara svårt att starta en varm 5.0 och läsa avgasvärden direkt... tex vid besiktning - det tar ett tag innan datorn går in i sin "loop" där den jobbar med lambdavärden via "näsorna" i rören....Mycket datasnack på en gång men det kanske hjälper lite på traven....
August 13, 200816 yr comment_59015 Mera tips... Har du testat att lossa en batteripol och låta den vara av en stund? (ska nog vara av en bra stund).Göra som instruktionsboken säger: "Starta och låt gå på tomgång några minuter"När du beskriver hur problemet uppkom - så måste ju något ha hänt som har med låga varv, värme etc.Det där med vacumläcka skulle jag "grotta" vidare i.Spännand tråd - för oss med 5.0....
August 14, 200816 yr comment_59020 Hade liknande problem och då var tändspolen kass ( ryckig tomgång)men att dom är sega i starten när dom är riktigt varma och nästan dör det tror jag att man får leva med. Men det sker ju bara när ( på min bil) som t:ex när man crusade i rättviknär det blir överjävligt varmt. På tal om maffen så sitter det en annan liten sak lite längre upp på insugsröret som jag också brukar rengöra då och då ser ut som något som (kan det vara temp på insugsluften) ??????? MVH Lasse
August 15, 200816 yr comment_59157 Har provat att rycka pluspolen och sedan starta den och låta den stå på tomgång. Den gick för det mesta riktigt men varvtalet dippade några gånger men CHECK ENGINE lampan tändes inte. men när jag sedan petade på gasen tändes lampan direkt. jag provade att spraya startspray runtomkring hela motorn, ingenting hände. När jag sedan slår av motorn och startar den igen så lyser inte lampan förrän jag petar till gasen igen. Inge kul det här
August 15, 200816 yr comment_59161 Har provat att rycka pluspolen och sedan starta den och låta den stå på tomgång. Den gick för det mesta riktigt men varvtalet dippade några gånger men CHECK ENGINE lampan tändes inte. men när jag sedan petade på gasen tändes lampan direkt. jag provade att spraya startspray runtomkring hela motorn, ingenting hände. När jag sedan slår av motorn och startar den igen så lyser inte lampan förrän jag petar till gasen igen. Inge kul det här vilka felkoder får du?
August 17, 200816 yr comment_59240 Har du kollat TPS'en (Throttle position sensor)?Hade liknande problem med min 90'a och det gick inte att justera TPS'en och få fram rätt värde.Fungerar perfekt med ny TPS./Lasse
August 17, 200816 yr comment_59271 Jag måste nog åka till Fordverkstan och läsa av felkoderna Så får jag köpa en egen felkodsläsare senare när jag vet vilken som passar min bil.
August 17, 200816 yr comment_59273 Jag måste nog åka till Fordverkstan och läsa av felkoderna Så får jag köpa en egen felkodsläsare senare när jag vet vilken som passar min bil.vi säljer en som heter ax2500, men det finns säkert billigare. har dock ett demoex som kanske skulle vara intressant.
August 18, 200816 yr comment_59333 En trottellägesgivare (TPS) är vad jag vet bara en potentiometer (vridmotstånd). Så du skulle ju kunna ohm mäta o se om du har en någolunda jämn kurva, eller om den funkar över huvud taget?
August 19, 200816 yr comment_59366 3,2 Ohm vid tomgång och 0,3 vid full gas, och verkade röra sig jämt däremellan.Var till 2st verkstäder idag och ingen av de kunde läsa koderna Då var den ena en aukt. Fordverkstad
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.