Jump to content

Recommended Posts

Köpte nyligen en GT 05:a med manuell växellåda denna ger ifrån sig ett klonkade ljud vid gaspådrag eller gassläpp vid låga hastigheter.

Vet någon, vad detta beror på och om man kan göra något åt detta?

Enligt Automobils Mustangtest har bilen denna "defekt" även som ny.

/Jan

Låter som om där skulle vara nån typ av spel i drivlinan nånstans. Typ en yoke/kardankors, utväxlingen i bakaxel, drivaxlar eller liknande.

Du får försöka begränsa området lite.

/Jocke

• 2 weeks later...

Tog bilen till min lokale bilreparatör med lång vana av USA bilar. Enligt honom är drivlinan OK. Han menar att Mustangens manuella växellåda är rätt "grov" och gammaldags som på en gammal lastbil och att jag borde köpt en med automat istället.

Jag har samma ljud tror jag.

Att det skulle vara växellådan tror jag dock inte på.

Jag ska ta en repa till Grufman någon dag o låta dom lyssna, o se vad dom kan göra åt det.

// Daniel

Tog bilen till min lokale bilreparatör med lång vana av USA bilar. Enligt honom är drivlinan OK. Han menar att Mustangens manuella växellåda är rätt "grov" och gammaldags som på en gammal lastbil och att jag borde köpt en med automat istället.

Ursäkta mitt språk, men vilket jävla skitsnack!! E såååå trött på att höra att alla amerikanska bilar ska ha automatlåda. Hur ofta tror du inte man fått höra det när man kör dragracing, å nån fylleraggare kommenterar hur jobbigt o omständigt det måste vara med manuell låda...

Byt verkstad!

/Jocke

Ställ upp bilen på bockar, lägg den i friläge, lägg dig under och ricka lite på kardanen i rotationsriktningarna, så ska du se att det spelar lite överallt. Samma sak om du tar i ett hjul o roterar framåt å bakåt. Där är lite spel, det är ofrånkomligt. Skulle det vara så att utväxlingen är bytt så kan den vara lite för löst inshimsad, å dår får du lite klonk när du går av o på gasen t.ex, eller ändrar rotationsriktning.

Riktiga bilar har 3 pedaler, de andra är för handikappade, raggare å pensionärer ;)

/jocke

• 2 weeks later...

Jag är inte rörelsehindrad,

är "bara" 41 år

och har mig veterligen inte pomada i håret.

Vad fan e jag för nått då rå ?????

Jo allmänt slö, för jag orkar inte växla.....

Diskussionen om automat eller ej, är ju aningen fånig, särskilt när man kör såna "nya fjollbilar" som vi har..... :shock: Har man däremot en 65'a som man får STÅNGAS med för att hålla på vägen, eller ger en kramp i kopplingsfoten, då kan man börja snacka..... Med en ny bil är det väl bara tycke och smak som avgör....?