Jump to content

Bredd på däck?


Wesslau

Recommended Posts

Hur breda däck kan man få att passa hjulhuset bak på en 88:a?

Självklart går man ju ner i profil.

Har för mig att fälgen är 7" så den ska inte vara gränssättande.

//Björn

Link to comment
Share on other sites

Det beror mycket på fälgens offset, o om du har quad shocksen kvar. Nu har jag ju mest experimenterat med däck för dragracing, så det är något annorlunda än gatdäck, men mina 28x11.5 ET Street passade bättre än mina 28x9 ET Drag på samma fälg. Har 5.5" backspacing, med 1/4" spacer. Mitt problem ligger/låg i huvudsak i fram och bakkant av GT-paketet, men det har åtgärdats av en Dremel. Sen så får man gå loss lite med vad amerikanerna kallar för BFH (vi kan översätta det med "stor jävla hammare" :o) ) på insidan med, där e lite knutor som man kan jämna ut. Sen så kan man vända quad shocken upp och ner, så får du lite mer plats där det behövs. Jag har inte mina kvar. Minns att jag faktiskt hade lite meck med avgassystemet med, det låg ganska nära däcket...

Link to comment
Share on other sites

ifall du har en 7" fälg så kan du inte ha så jättebreda däck utan att det ser illa ut... en 7" fälg är ju 178mm bred... om du skulle slänga på ett 255 däck så är ju det 255mm brett.. vilket innebär att det ser väldigt illa ut.. när däcket "sväller" ut mycket bredare än fälgen, samt att det är lätt att du kör sönder däcket mot trottoarkanter o.d

på en 7" fälg ska du nog inte ha så mycket bredare än 215 ev 225 däck... det är gränsfall för brett..

Link to comment
Share on other sites

Däckbredd i förhållande till fälgbredd beror oerhört mycket på vilket däck du väljer.

På en klassisk jenkare gillar jag att att se mycket gummi och då kan man ofta få på ganska breda sulor på lite smalare fälgar.

Väljer du lågprofil så är det en helt annan sak...

Link to comment
Share on other sites

Original turbinfälgarna är väl 7" breda, o där satt det 225 i original om jag inte minns fel. Du kan kanske gå upp till 235, men bredare än så är nog inget vidare om du vill ha lite bett när du svänger...

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...