Jump to content

Nya projektet, samt alla delar!!


ErikC

Recommended Posts

Som sagt så är det en Ford Mustang GT av 2006 års modell, med knappa 1000mil på mätaren som införskaffats. Bilen är mer eller mindre helt original i nuläget så det finns en del att göra!

1962766605221580675im10dm5.jpg

Fakta om bilen i nuläget:

Tungsten Grey

Charcoal leather interior

Premium upgrade package med "My color"

4.6L V8, 305hkr

5 vx manuell

1962766607221580675im10cn7.jpg

Bilen står för närvarande i Pennsylvania där den väntar på att alla delar som ska anlända. Om allt går som det ska så är den reggad och klar strax innan midsommar!

Ni kanske minns mitt förra PROJEKT som byggdes om ganska rejält för bankörning, och som kom 3:a i Bilsport Tuner Test 2006? Det är väl på den vägen jag ska gå med denna också, men kanske inte lika extremt. Vill nog behålla bakstolarna denna gången!

Men tro icke att denna inte kommer vara minst lika snabb!

Den kommer inte heller bli någon Eleanor kopia, utan jag kommer komponera ihop lite eget för att få en egen stil och stuk på bilen. Den kommer köras mycket på gata, bana och förmodligen lite stripp också. En juste all round bil så att säga, som även går att köra till svärföräldrarna på Öland! :)

Jag höll på att köpa Vette först, men frugan tyckte att detta var ett bättre köp då den bl.a. hade baksäten och mer bagage utrymme... det är ju säkert sånt man kollar efter när man köper en leksak, eller hur? ;)

Vad är det som ska göras då? Jo, motor och chassi ska masseras lite lagom, samt att även utseendet ska få sig en liten make over!

Så vi kan börja med det vikigaste, att plocka bort dom über gräsliga original fälgarna och byta ut mot dessa!

GTR Concept

gtrsmallxd9.jpg

Det blir 18x9 tum fram och 18x10 tum bak! Däcken blir 255/45-18 och 295/40-18 Nitto 555 Extreme. Man kan jämföra dessa med ty´p Kumho Ecsta MX, lite "halv" R-däck om man så vill. Dessa fälgar sitter som sagt på Mustang GTR conceptet och väger inte särskilt mycket heller.

Så här ser dom ut på bilen i silver

05mustanggtrconceptpic0ht5.jpg

Chassi, drivlina och bromsar:

Ford GT500 bromsar, 360mm skivor, stålomspunna slangar fram o bak, Brembo race belägg runt om. Tro det borde få hejd på åbäket!

brakemu7.jpg

Tokico justerbara fjäderben och dämpare

dspecshocks197zq1.jpg

Ford Racing fjädrar

fjdrarfx3.jpg

Steeda krängningshämmare fram och bak

krngiy2.jpg

G-trac K-member brace

braceig0.jpg

Ford Racing fjäderbenstag

stbgv1.jpg

Hurst short shift, givetvis med den klassiska vita knoppen!

spakum3.jpg

Motor:

Steeda CAI

cailm0.jpg

Ford racing shorty headers

headerslargeai8.jpg

Bassani racing catback

bassanixs1.jpg

SCT tune

xc2photour3.jpg

Steeda underdrive pullies

udpulley05rd5.jpg

Utseende:

CDC aggressive chin spoiler

splitterla4.jpg

Roush vinge

roushstage35nw6.jpg

Saleen huv scoop

scoopsr1.jpg

Xenon side scoops och Xenon 1/4 scoops

side14gs6.jpg

Vita blinkers glas med svart bakgrund, så slipper man dom där orangea sakerna i fronten!

lightsdh0.jpg

Centreringskit för dimljusen

fogrg8.jpg

Tonade bakljus samt dimljus och sist men inte minst GTR concept light splitters

gtrlightsplitterbg5.jpg

Så vad tycks?

/Erik

Link to comment
Share on other sites

Good news, and bad news...

Good news: Nu har nästan alla delar anlänt!! Bromsarna ska ha kommit idag, och dämpare och lite andra chassi delar kommer imorgon :))

Har även beställt Lower control arms, panhard bar samt brace!!

Bad news: Bara för att mina kära landsmän (Amerikanerna) har banker som har samma rutiner som vi hade i Sverige på stenåldern, så tar det 10 arbetsdagar TILL innan bilen kan skickas :(

Dom måste hålla pengarna i 10 dagar innan dom släpper titeln på den av "säkerhetsskäl".

USA är bra på väldigt mycket, men bankärenden är fanimej inte en av dom!!!

Här har ni lite bilder på allt roligt!!

Lite blandat, feta däck va?

dscn1069jc3.jpg

Vinge

dscn1070pi4.jpg

Grenrör

dscn1071vd2.jpg

Huv scoop (ej lackad eller monterad!)

dscn1072zz9.jpg

Positionsljus/blinkers (dom orange som sitter på hörnen fram)

dscn1074qm1.jpg

Fjädrar

dscn1075th1.jpg

Frontläpp

dscn1077zt2.jpg

Fan, nu när alla delar börjar anlända, och man blir riktigt sugen på att bygga, då får man reda på att bilen tar 2-3 veckor till innan den kommer :(

Jaja, shit happens!

Link to comment
Share on other sites

Tror att det där kommer att bli riktigt ballt!

Får ett klart personligt stuk på den!

Håller som bäst på att moddar min med... lite grann... :twisted:

/Nicke

Tackar! Det är meningen, samt att den även ska gå som fan på banan :--

Vad gör du med GT500:an då?

Finns ju hur mycket som helst till den, pully, CAI, headers, X-pipe, avgass. så har du en riktig dräpare :twisted:

Kommer du fixa nåt med chassit på den? Den är bra men den går göra betydligt bättre med väldigt enkla medel!

Link to comment
Share on other sites

Tackar! Det är meningen, samt att den även ska gå som fan på banan :--

Vad gör du med GT500:an då?

Finns ju hur mycket som helst till den, pully, CAI, headers, X-pipe, avgass. så har du en riktig dräpare :twisted:

Kommer du fixa nåt med chassit på den? Den är bra men den går göra betydligt bättre med väldigt enkla medel!

Link to comment
Share on other sites

Ah, drägglar som bara den då jag ser alla leksaker...

Du kan juh råka skeppa de där till min adress istället ;)

Ser verkligen fram emot att se den klar på gatan här hemma sen :)

/Jocce

Link to comment
Share on other sites

snacka avis man blir på att få köpa så mye leksaker te bilen... :P

men du... e du singel eller e tjejen din med bilfreak, det där skulle blivit stora ultimatum här hemma för att jag skulle få köpa det... ;)

Link to comment
Share on other sites

snacka avis man blir på att få köpa så mye leksaker te bilen... :P

men du... e du singel eller e tjejen din med bilfreak, det där skulle blivit stora ultimatum här hemma för att jag skulle få köpa det... ;)

25 år och gift med en väldiogt förstående fru :--

Som även tycker det är kul med snabba bilar ;)

Link to comment
Share on other sites

Lite nya bilder!

PORR!!

dscn1080cw8.jpg

Dämparna, Fullt justerbara, rebound and compression :)) Även dom ny LCA och G-trac brace, ett panhard stag ska även ligga med

dscn1087jk9.jpg

Snart flyger jag hem biljäveln asså...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, då har man även köpt ett komplett polyurethan bussningskit till bilen! Till hela framvagnen och bakvagnen, samt motor :--

Toning till bakljus och dimljuskåpor har även beställts!

Bilen kommer ha mattsvarta detaljer, och jag funderar på att slänga på ett par 8 tums mattsvarta ränder på bilen, vad tror ni om det? Blir det snyggt?

Då bilen inte kommer ha krom nånstans på bilen, så funderjag på att lacka hästen fram, samt GT märket på sidan i mattsvart, tror det kommer smälta in bra!

Nu har iallafall titlen kommit, så nu ska bilen fraktas till hamn och förhoppningsvis komma iväg i slutet av veckan.

Kan även meddela att även iår så kommer No Fear Motorsport tävla i Bilports Tuner Test med mitt nya bygge!! Förra året kom vi trea, Gullabo körde min 350 hästars 99 Cobra snabbare än en Ferrari 360F1 på mantorps lilla slinga :--

Superstage kördes på 1.28:13 vilket är verkligen inte fy skam för en jänk på 1700kg som inte kan svänga ;)

Så iår siktar vi på under 1.26!!

Här är filmen från förra året, höj volymen så högt det går och njuuuuut av ljudet!!

http://videos.streetfire.net/video/wm/6 ... 105740.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja, efter MÅNGA om och men med dom värdelösa Amerikanska bankerna så är äntligen bilen på väg.

Den anländer 14 juli!! Det blir lite tight med inreggning, samt ombyggnation av alla delar innan testet, men det ska nog hinnas.

Här är två nya bilder, en på bilen som den såg ut innan den åkte från USA med dom nya fälgarna på, samt en bild på dom nya R-däcken :twisted: 315 bak!! Michelin Pilot Cup blev det. DOm ser rätt feta ut va? :--

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jaha, då vart bilen klar och "premiär" körd på Action meet!

Det enda jag kan säga är WOW, jävlar vad den svarar bra på modifieringar. Bilen gick kanon i RS-banan, 57.30 med Gullabo bakom ratten vilket får anses som jävlig bra med tanke på bilens storlek och vikt!

Men nu vankas Superstage på torsdag, där vi körde på 1.28:32 med Cobran förra året. Men om allt går rätt så ska det gå snabbare iår :) Dom nya bromsarna bettar som fan, och chassit känns oehört stabilt.

Som sagt, nu är allt monterat på bilen, chassi, bomsar, motor och kaross! Det gick fort som fan, 4 dagar så vart bilen helt klar!

Vad tycker ni då? Blev den nåt bra?

Det kommer flera bilder sen, ska försöka få ihop nån photoshoot med en fotograf sen.

Även en uppdatering efter SS kommer också!

img3290nz8.jpg

img3173pm8.jpg

img3124si3.jpg

s46b39d68e0e9aer4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mycket schyssta bilder! Kul att se :--

Bilen ser kanon ut, 315 det e brett det, och ger väl ordentligt med grepp i asfalten. Har själv 275 både fram och bak :D

Tackar!

Jag körde faktiskt inte på 315 däcken, utan 295 bak och 245 fram pga dom nya bromsarna och fälgarna som har lite fel inpressning. 295 fram blev för brett och 315 och 245 blir för stor skillnad och det blir understyrning i massor!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...