Jump to content

Recommended Posts

Är det någon som har ett bra tips på hur man får bort fjädrarna fram? Skärbrännare är ju smidigast men en sådan äger jag inte. Vet inte riktigt om jag vågar mig på o använda vinkelslipen?

Finns det något annat sätt att få bort fjädrarna utan att förstöra dom?

mike

Vet inte hur classicens framvagn funkar, men är inte fjädrarna ngt belastade även fast man hissar upp framvagnen.

Törs man kapa fjädrar när dom är monterade?

Lär man inte ha sån fjäderkomprimator och lirka loss balljointsen o grejjer?

Har hört skräckhistorier om fjädrar på villovägar...... :shock:

Fyfan va jobbiga fjädrar försökte mig på att lossa dom med hjälp av en fjäderspännare. Men det funkade ej. Satt i 3 timmar och försökte få bort fjädrarna idag. Tycker jag spände dom rätt hårt, så hårt att det började bli kämpigt att spänna dom mer vågade inte dra dom mer sen. Så nu ger jag upp, får vänta till nästa vecka så jag kan få låna hem en skärbrännare istället. Jag som så gärna ville fortsätta mitt bygge :(

mike

Det finns även proffs varianter, hör med någon bilmek om du får låna/hyra. Du monterar då en tallrik långt ner på fjädern och en långt upp sedan har du en ställskruv i mitten bara att skruva ihop och plocka ur.

Ser nu på RTM's bild att den bygger på samma princip :oops:

Jag hade aldrig i livet vågat kapa fjädrarna med vinkelslip eller skärbrännare.

Ställ bilen på pallbockar, sätt en domkraft under bärarmen och hissa till bilen nätt och jämt lättar från pallbockarna så att du trycker ihop fjädern.

Sätt dit fjäderspännarna och skruva omväxlande på dem tills du har komprimerat fjädern ytterligare. Hissa ner domkraften och vips är fjädern lös!

I instruktionerna till TCP coilovers så står det att dom inte behövde de gamla fjädrarna så dom använde en skärbrännare för att få bort fjädringen i fjädern. Så jag antar att det ska funka utan risk. Har för mig att jag har sett detta på diverse bilbyggarprogram med.

rtm var kan man hitta en sådan fjäderspännare? Kan kanske vara värt ett försök...

mike

3 timmar!,, det borde inte ta mer än 1½-2 timmar max att fixa.

Man tycker ju att ett par gamla fjädrar borde vara mycket lätta att demontera, har du kollat så inte nån "idiot" svetsat fast fjädrarna uppe eller nere. Biltema spännarna är fullt tillräckliga till det "enkla jobbet".

Det går ju även att köra med mutterknackare på de (biltemas)fjäderspännarna. Prova att smörja gängan lite på avdragaren,,,

Jag demonterade originalfjädrar och monterade nya Hårda fjädrar på min utan problem.

Jag förutsätter att du plockat bort stötdämparna,,,De plockas ur uppåt först.

Ett tips är att när du har bilen uppallad och navet hänger fritt,,att lyfta själva spindeln med en hydralisk dom kraft och komprimera fjädern lite, sätt dit spännaren och dra ihop , dra några varv på var sida hela tiden, drar du för mycket på ena sidan så går det tungt iom att det blir snedbelastning på avdragarens gängor. När du dragit ihop fjädern en bit prova att släppa försiktigt på domkraften under spindeln och troligtvis så är det bara att plocka ur fjädern när spindeln går ner mot golvet.

På bilden med den gamla fjädern så är fjädern precis på G att ramla ur från sitt läge,, bara nått varv kvar på spännarna.

LYCKA TILL!

Att skära med gas eller skiva är bara dumdristigt och farligt!

mvh Tommy 8)

Tackar så mkt för bilderna det underlättar lite. Kanske ska ta o göra ett nytt försök med det imorgon. Ska använda mig av domkraften för att spänna fjädrarna lite, problemet är att karossen är helt tom så jag har ingen större vikt på framvagnen. Så fjädrarna är i sitt max utåt läge. Men enligt din bild så har jag ju lite till att dra på, kom inte riktigt lika långt med min (vågade inte riktigt)

Vet inte om det är ett problem att på ena fjäderna sitter där ngn typ av gummibussning mellan två "fjädrar". Kan va ngn sänknings sak vet inte riktigt. Men det går iaf inte komprimera fjädern så mkt där den sitter som ett stopp.

Får se om jag lyckas lösa det tills nästa vecka annars blir det skärbrännaren.

mike

Håller med Tommy det går väldigt snabbt med även med vanliga Biltema spännare trots de ibland passar dåligt.

Snabbt går det iallafall på de redan kortare "sänkta fjädrarna"

Lite kinkigare när det är orginalfjädrar eftersom de är så långa.

Att använda skärbrännare om man är van att hantera detta tycker jag inte alls är dumdristigt.

Med den avhärdar du stålet i fjädern och de kollapsar lugnt och fint utan att gå av.

Bara glödga fjädern på ett par ställen så är det klart.

Biltemaspännare på orginalfjädrar tycker jag ibland känns jäkligt läbbigt.

De kränger och halkar och känns inte alls säkert att ha 500kg tryck i spänn och bolla runt med.

Bästa spännaren är den RTM länka till och det är den i princip ALLA Mustangfirmor säljer.

Känns väldigt trygg och snabb

Tänk alltid till minst 2ggr när man jobbar med fjädrar

Emedan jag besöker Mustangforumet endast som privatperson vill jag inte idka marknadsföring.

Det avbildade verktyget är dock det bästa alternativet.

På tidiga musse kan man lägga till ett rör kring den gängade delen så går det ännu bättre att komprimera originalfjädern via motorrummet. Lite komplicerat att förklara, men den händige fattar säkert galoppen.

Ja-a, Mickeo - att få bort de gamla slappa fjädrarna kan vara en sak,

att få dit de nya kan möjligen bli värre.

Fundera på att ta hjälp av någon som kan.

Lasse

Hehe nja dom nya var mycket lättare att få dit. Tog kanske 1 timme att få dit och med att borra nya hål för o sänka lvre bärarmen med 1 tum. Fick hjälp av en kompis som hjälpte till o hålla så gick det mycket smidigare.

tn_img_2141_892.jpg