AndersH June 4, 2007 Report June 4, 2007 Jag har haft min -65 HT i knappt 2 veckor nu och har hunnit prova den en del. I stan så är den helt underbar att köra Även om man ligger i 70km/h så är den bekväm, men... när jag ligger på motorvägen i ca 100km/h så är det ett heltidsjobb att hålla den i rätt fil Det är glapp i ratten, det förmodar jag att jag kan justera i styrsnäckan Symptomen är annars att man kommer åt att styra lite så "flyger" den iväg. Jag har servo på den, och den funkar väldigt bra.Jag har inte gjort ngn framvagnsinställniing, än. Däcktrycket är som det ska vara, jag har inget annat som klickar eller klockar i framvagnen. Ska e vara så känsliga? Jag vill ju kunna criusa lugnt på motorvägen/landsväg ...utan att behöva stanna efter en ½timme för att vila Några tips på vad jag bör titta på. Dämparna runt om bilen är nya bör tilläggas. Jag har som sakgt inte kollat inställningen fram så min Toe-In kanske är en Toe-Out !! Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 4, 2007 Report June 4, 2007 Hej.Tyvärr är det sådant med servostyrning på gamla Mustangerm.f.l. USA bilar från 60 talet, servon är s.k. fullverkande ochhar samma arbetsmoment i 10km som i 100km. Det är mycket viktigt på dessa gammla vagnar att allt är nära100% i framvagnen för att man skall kunna köra avspännt. Däck, framvagns inställning, bustningar, stötdämpare, mmmåste vara i bästa kondition, kolla igenom kanske det räckermed en översyn, rundsmörjning, däcktryck, framvagnsiställning. Citera
Janne Holm CMC1740 June 5, 2007 Report June 5, 2007 Jag har haft min -65 HT i knappt 2 veckor nu och har hunnit prova den en del. I stan så är den helt underbar att köra Även om man ligger i 70km/h så är den bekväm, men... när jag ligger på motorvägen i ca 100km/h så är det ett heltidsjobb att hålla den i rätt fil Det är glapp i ratten, det förmodar jag att jag kan justera i styrsnäckan Symptomen är annars att man kommer åt att styra lite så "flyger" den iväg. Jag har servo på den, och den funkar väldigt bra.Jag har inte gjort ngn framvagnsinställniing, än. Däcktrycket är som det ska vara, jag har inget annat som klickar eller klockar i framvagnen. Ska e vara så känsliga? Jag vill ju kunna criusa lugnt på motorvägen/landsväg ...utan att behöva stanna efter en ½timme för att vila Några tips på vad jag bör titta på. Dämparna runt om bilen är nya bör tilläggas. Jag har som sakgt inte kollat inställningen fram så min Toe-In kanske är en Toe-Out !!Du bör in och kolla din framvagnJag gjorde det för 2 veckor sedan efter att ha kört i 2år med samma symtom som dig Jag hade en Castervinkel på -3.5 grader (vinkeln mellan kulbult och axeln) dvs ungefär som att cykla med styret bakoframEfter denna inställning går det att släppa rattten i vilken fart som helst Citera
JanneJ June 5, 2007 Report June 5, 2007 Grövre krängningshämmare, shelbysänkning, nya stötdämpare och nya bussningar till reaktionsstagen kombinerat med hjulinställning gjorde susen på min bil. Det blev en helt annan körkänsla, det går faktiskt att ligga i 150 km/h med bara en hand på ratten och känna att läget är helt under kontroll.Tidigare var det fullständigt livsfarligt att försöka köra fort.Det som var viktigt vid hjulinställningen var att inte använda originalvärdena för mustangen. Caster bör vara 2-3 grader och camber 0,5 grader negativ och toe in ca 3mm.Just castervinkeln har stor betydelse för stabiliteten. Citera
AndersH June 5, 2007 Author Report June 5, 2007 Då är det väl bara att boka tid för framvagnsinställning så får vi se vad reultatet blir.Tack för hjälpen Citera
AndersH June 5, 2007 Author Report June 5, 2007 Janne!Använde du originalinställningar eller modifierande casterinställningar så som Janne J cmc303? Citera
tomarc June 6, 2007 Report June 6, 2007 Kan bara hålla med, jag justerade framvagnen i våras och det blev väldigt bra. Stadigt men ändå lättstyrt. Tog värden enligt väghållningsartikel i Mustang Forum, Camber ca 0 (svagt negativt), Caster 1,5 grad./Thomas Citera
Janne Holm CMC1740 June 7, 2007 Report June 7, 2007 Janne!Använde du originalinställningar eller modifierande casterinställningar så som Janne J cmc303?Camber -0.5Caster +1.5Toe in 3mmSkulle velat ha nägot mer Camber typ 2.5 men gick inte att justera mer3 brickor på övre länkarm samt strutbaren max inskruvade(Varför jag vill ha mer Castervinkel är för att rattåtergången till centrumska bli bättre men funkar hyfsat nu tidigare kunde jag släppa ratten ityp vänstersväng och där blev den kvar) Citera
AndersH June 7, 2007 Author Report June 7, 2007 Jag vet inte ifall jag kommer ihåg rätt, men...Camber = vinkel hö vä i förhållande till bilen?Caster = vinkel framåt & bakåt i förhållande till bilen? Citera
Nenne June 7, 2007 Report June 7, 2007 Jag vet inte ifall jag kommer ihåg rätt, men...Camber = vinkel hö vä i förhållande till bilen?Caster = vinkel framåt & bakåt i förhållande till bilen?Här finns lite bra bilderhttp://www.motor.com/MAGAZINE/Pdf/062002_05.pdf Citera
AndersH June 7, 2007 Author Report June 7, 2007 Då är det tillbaka på skolbänken igen... Tackar! Citera
AndersH June 7, 2007 Author Report June 7, 2007 Lite tips tack!Jag ringde rpecis till en verkstad som jag blivit tipsad om gällande framvagnsinställning. Det visade sig att de inte gjorde det längre Någon som har något annat tips på en pålitlig och kunnig verkstad som görinställningar i Stockholnsområdet?Att åka till typ Vianor känns inte helt tryggt med en gammal bil...Tacksam för alla tips Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.